تب گرانی‌ها در بازار لرستان داغ داغ است و اینبار افزایش 30 درصدی قیمت محصولات لبنی خطر حذف شیر، ماست و پنیر را از سبد غذایی مردم بیشتر کرد.
کد خبر: ۹۲۶۱۸۷۲
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از سفیرافلاک، پس از گرانی مرغ، تخم مرغ، برنج و گوشت، این بار قطار گرانی به ایستگاه لبنیات رسیده است؛ این افزایش قیمت در حالیست که شرایط اقتصادی راکدی بر جامعه حاکم است.

قیمت انواع لبنیات ۳۰ درصد افزایش یافته است و این گرانی‌های پی در پی اقشار کم‌درآمد جامعه را با مشکل اساسی برای تأمین مواد غذایی از جمله لبنیات مواجه کرده است.

افزایش قیمت محصولات لبنی و روند تغییر قیمت‌ها، بسیار بالاتر از توان خرید دهک‌های پایین جامعه است و تقریباً دور از انتظار بوده که لازم است تدابیر ویژه‌ای از سوی مسئولان ذیربط صورت بگیرد تا از این افزایش قیمت بی رویه جلوگیری شود.

حذف لبنیات از سفره مردم

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: افزایش قیمت لبنیات به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید و تحت تأثیر شرایط اقتصادی کشور است و هیچ ربطی به تولیدکننده ندارد.

وی با اشاره به کاهش سرانه مصرف لبنیات در ۱۵ سال اخیر افزود: امروزه توان خرید مردم کاهش پیدا کرده ولی مسئله مهم‌تر این است که فرهنگ مصرف شیر و لبنیات در کشور ما ضعیف است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران با بیان اینکه مصرف مواد مضری مثل نوشابه چهار تا پنج برابر بیشتر از مواد لبنی است عنوان کرد: بسیاری از خوراکی‌های مضر مانند روغن، چیپس و پفک در سبد مصرفی خانوارها وجود دارند ولی به محض افزایش قیمت محصولات لبنی، اولین چیزی که مردم از سبد غذایی خود حذف می‌کنند لبنیات است.

صادرات ۷۸۰ میلیون دلاری محصولات لبنی

وی بیان کرد: این افزایش قیمت محصولات لبنی دست تولیدکننده نیست و ناشی از وضعیت اقتصادی کشور بوده و یعنی طبیعی است که با افزایش هزینه‌های تولید، قیمت لبنیات افزایش پیدا کند.

بنی طبا با بیان اینکه برای یک تولید کننده و فعال اقتصادی مسئله ثبات بازار و روشن بودن آینده بازار و قابل پیش بینی بودن آن خیلی مهم است، گفت: وقتی شیر خام که ماده اصلی برای تولید مواد لبنی است گران می‌شود ما هم مجبوریم که در فرآورده‌های لبنی افزایش قیمت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وارادت مواد لبنی نداریم و صادراتمان نیز کاهش یافته است تصریح کرد: سال گذشته ۷۸۰ میلیون دلار صادرات محصولات لبنی داشتیم که امسال به خاطر بیماری کرونا و محدودیت ارزی با کاهش صادرات مواجه شده ایم که امیدواریم صادراتمان دوباره رونق بگیرد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران با بیان اینکه اولین کسی که از گران شدن محصولات لبنی ضرر می‌کند تولیدکننده است، گفت: سود تولیدکننده در تولید انبوه و فروش با قیمت کم است اما زمانی که عرضه، محدود باشد قیمت محصول بالا می‌رود و خریداران کمتر می‌شوند.

وی اظهار داشت: عواملی مثل تورم، بالارفتن هزینه‌های ظروف بسته بندی، افزایش حقوق و دستمزد و حق مسکن، افزایش نرخ کرایه‌های حمل ونقل و نیز هزینه‌های سوخت و جابه جایی همه در تولید تاثیر دارد.

«صادرات شیر خشک» بزرگترین ضربه به صادرات لبنیات

بنی طبا افزود: وقتی نرخ تورم کشور در سال گذشته ۳۵ درصد بوده در این شرایط اگر تولیدکننده‌ای افزایش قیمت را برای محصولات خود لحاظ نکند کاملاً متضرر می‌شود، بنابراین نباید قیمت‌ها را سرکوب کنیم چون نتیجه‌اش تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران خاطرنشان کرد: حمایت وزارت جهاد از شیرخشک بزرگترین ضربه به صادرات محصولات لبنی بوده و سبب شده کشورهای دیگر محصولات لبنی ایران را خریداری نکنند و با خرید شیر خشک دیگر نیاز به محصولات لبنی ما نداشته باشند و بازار خود را از دست بدهیم.

میراسلام تیموری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی ایران نیز در اینباره گفت: اگر می خواهیم اقتصاد شکل بگیرد باید قواعد آن را رعایت کنیم، قواعد اقتصادی این است که برای رسیدن به نقطه تعادل واردات و صادرات با نرخ ارز یکسان باشد.

وی افزود: ما هیچ وقت مخالف صادرات شیرخشک نبوده‌ایم و بارها نامه نوشتیم که دولت مجوز واردات و صادرات با نرخ ارز یکسان را صادر کند؛ دولت برای تثبیت سه هزار و ۱۰۰ تومان نرخ مصوب شیرخام، بایستی از اهرم صادرات و واردات استفاده کند.

ضرورت بازنگری قوانین

از گرانی میوه وتره بار گرفته تا اوج گیری قیمت مواد غذایی و پروتئینی، کسی که سود حاصل دست رنج خود را نمی‌برد باغداران، کشاورزان و دامداران بوده و هرساله قربانی بازی دلالان و بی‌برنامگی دولت می‌شوند.

رضا باکری، دبیرانجمن صنایع لبنی ایران با بیان اینکه کارخانجات لبنیات و دامداریها جایگزینی برای تجارت ندارند اظهار داشت: کارخانه ها جز شیرخام گاوداری ها امکان جایگزینی مواد اولیه دیگری ندارند و دامداری ها هم جز کارخانجات مشتری دیگری ندارند.

وی افزود: منطقی نیست قوانین و مقررات را به گونه ای تعریف کنیم که این دو قشر در چالش با یکدیگر قرار بگیرند؛ بارها تاکید کردیم که قوانین تعریف شده در سال های گذشته را مورد بازنگری قرار دهند.

دبیرانجمن صنایع لبنی ایران عنوان کرد: بارها تقاضا کردیم برای ذی النفعان کل زنجیره به ویژه دامداران و کارخانه جات نرخ ارز را یکسان کنند و تقاضا کردیم قوانین مربوط به صادرات و واردات کالاها را در دو بخش تحت تعرفه و مقررات یکسان قرار دهند، همچنین درخواست کردیم سود بانکی ذی النفعان زنجیره و قوانین مالیات را برای کل زنجیره یکسان کنند.

وی بیان کرد: نمی توان برای هر حلقه ای از زنجیره تامین منافع جداگانه در نظر گرفت و بعد انتظار داشته باشیم آنها با هم تقابل نکنند و معلوم است که در تقابل با یکدیگر قرار خواهند گرفت.

باکری تصریح کرد: تا زمانی که دولت قوانین حاکم بر ذی النفعان زنجیره را اصلاح نکند و از آن قوانینی تقابل ایجاد کرده دست برندارد و کل زنجیره تحت قوانین واحدی اداره نشوند، طبیعی است که چالش دو بخش خاتمه پیدا نمی کند.

وی گفت: انتظار داریم مسئولان با اصلاح قوانین این چالش ها را از پیش روی صنعت بردارند تا جهش تولید اتفاق بیفتد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها