مدرس سواد رسانه‌ای در گفت و گو با «بسیج»:
یک مدرس سواد رسانه‌ای نیاز امروز خانواده‌ها را سواد رسانه‌ای دانست و گفت:‌ باید به فرزندان یاد بدهیم، در جهت استفاده از فضای مجازی مدیریت هزینه داشته باشند.
کد خبر: ۹۲۶۲۲۰۶
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
رحیم محمدی  پیش از ظهر امروز در گفت و گو باخبرنگار بسیج در چالوس به اهمیت فراگیری سواد رسانه‌ای پرداخت و گفت::اگر صمیمیت بین اعضای خانواده به معنی واقعی شکل گیرد قطعا مدیریت فضای مجازی با فراگیری سواد رسانه‌ای میتواند به طور کارآمد اجرا شود و بستر خانواده در برابر تهدیدها، واقع بینانه عمل کند.

این مدرس سواد رسانه‌ای  به تهدیدات فضای مجازی به عنوان یک دغدغه اشاره کرد و افزود: خداوند متعال در قرآن آیه ۲۴ سوره عبس فرمود: ه «فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى‏ طَعَامِهِ» باید ببینیم چه می‌خوریم و از چه خوراکی استفاده میکنیم و یا چه چیزی به  ما می‌دهند لذا امروز فضای مجازی برای ما خوراک تهیه می‌کند و به دنبال مدیریت افکار عمومی است تا سبک زندگی ما را تغییر دهد و در مسیری قرار دهد که اهداف بیگانگان است.

محمدی در ادامه رسانه را یک مربی دانست و  خاطر نشان کرد: رسانه امروز مربی و نقش مهمی در رفتار دارد. اگر نگاهمان به رسانه و فضای مجازی نگاه درست نباشد بی شک در استفاده از فضای مجازی بدون هیچ برنامه‌ای ورود پیداکرده و در آن غرق خواهیم شد و هزینه‌های گرانی را بجای خواهد گذاشت.

این کارشناس سواد رسانه‌ای با تصریح بر اینکه مسئله استفاده نکردن از فضای مجازی مطرح نیست، یادآور شد: باید از این تهدید به عنوان فرصت بهره برد، اما تبدیل تهدید به فرصت نیاز به سواد دارد و آن هم سواد رسانه‌ای نام دارد که ضرورت امروز خانواده هاست.

 محمدی در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به سه نگاه مهم در جامعه نسبت به فضای مجازی گفت:: نگاه اول، نگاه بدبینانه است که مخاطب کاملا نگاه تهدیدی دارد و استفاده از فضای مجازی را ممنوع اعلام میکند، نگاه دوم  نگاه خوشبینانه است که نگاه کاملا فرصت است و مخاطب بهره کافی بدون قید و شرطی دارد و به صورت آزاد از این بستر استفاده کند، واما نگاه سوم که پیشنهاد ما به خانواده هاست نگاه واقع بینانه است نگاهی که هم فرصت است و هم تهدید و از مخاطب انتظار آن را داریم که برای خود قانون بگذارد و به صورت محدود و مشروط از آن استفاده کند.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه خانواده‌ها نقش تعیین کننده دارند ادامه داد:بی مکانی و بی زمانی فضای مجازی و اینترنت موجب شده مدیریت رفتار ما در دستان فضای مجازی قرارگیرد و گاهی وقتی به خودمان می‌آییم می‌بینیم که در فضایی قرار داریم که خنده دار و تعجب آور است لذا می‌طلبد غرق در بی مکانی نشویم و مکان استفاده را مشخص کنیم به عنوان مثال در بستر استراحت و خواب جای استفاده از فضای مجازی نیست. پیشنهاد این است مکان استفاده از فضای مجازی را برای خود انتخاب کنید و اولویت بندی داشته باشید تا خدای ناکرده از سوی اعضای خانواده فردی بی قید و شرط شناسایی نشوید.

محمدی با تاکید بر اینکه باید به فرزندان یاد بدهیم، در جهت استفاده از فضای مجازی مدیریت هزینه داشته باشند خاطرنشان کرد: چشم بر هم بزنیم در پایان هر ماه مبلغ قابل توجه‌ای را صرف خرید بسته‌های اینترنت و شارژ تلفن همراه کرده ایم که میتواند اقتصاد خانواده را دچار مشکل کند اگر فرزند ما درآمدی نداشته باشد قطعا نگاهش به سمت والدین است.

این کارشناس فضای مجازی در همین رابطه اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که با ایجاد طرح‌های تشویقی فرزندان خود را در جهت مدیریت هزینه‌ها هدایت کنیم به عنوان مثال مدت زمان استفاده از بسته اینترنت برای والدین مهم باشد تا فرزندان بتوانند با کاهش حضور در فضای مجازی و مدیریت زمان و مکان از بسته اینترنتی بیشتر استفاده کرده و میزان خرید بسته را در طول ماه کاهش دهند که این مهم نباید از نگاه خانواده دور و بی اهمیت جلوه کند بلکه میتوان راهکار‌های تشویقی را پیشنهاد داد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها