تیم پروازی و متخصص، شرکت «شهپر سیمرغ طلایی» استان بوشهر توانسته است با ساخت «اولین هواپیمای تجربی کشور»، آن را در حضور کارشناسان و بازرسان کارگروه وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولان لشکری بر فراز آسمان زیبا کنار به پرواز در آورد.
کد خبر: ۹۲۶۲۵۳۲
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
جوانان بوشهری پیش قدم در ساخت هواپیمای فوق سبک 
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، با توجه به شرایط کنونی عرصه بین الملل و ظرفیت‌های داخلی صنعت هواپیمایی کشور، این موضوع در اذهان متبادر می‌شود که آیا ساخت هواپیما در داخل کشور امکان پذیر است؛ موضوعی که برخی مسئولان و متخصصان با تردید به آن نگاه می‌کنند و برخی نیز آن را عملیاتی می‌دانند.

«اولین هواپیمای تجربی کشور»

شرکت «شهپر سیمرغ طلایی» استان بوشهر به مدیریت «کاپیتان منوچهر شیرآقایی» توانسته است به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه ساخت هواپیمای فوق سبک دو نفره، دست یابند به طوری که در روز‌های اخیر شاهد به پرواز در آمدن «اولین هواپیمای تجربی کشور» با حضور کارشناسان و بازرسان کارگروه وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولان لشکری بر فراز آسمان زیبا کنار باشیم.

خلبان منوچهر شیرآقایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با جهش تولید اظهار داشت: این شرکت با توجه به ظرفیت و توانمندی که تیم پروازی خود (شامل سه خلبان (ابراهیم بناری، محمد جعفر آبادی، مجید زارعی) و یک مبتکر (بابک کیامرثی) می‌باشد) دارا است توانسته است گامی بزرگ در جهش تولید صنعت هواپیمایی بردارد و این کار طی ده سال به طول انجامیده است.

جهش تولید در کشور، زمانی سرعت می‌گیرد که حمایت باشد

وی افزود: زمانی جهش تولید در کشور سرعت می‌گیرد که مسئولین همکاری کنند و حمایت‌های لازم صورت گیرد، این شرکت از پتانسیل و نیروی انسانی متخصص و متعهدی برخوردار است که در صورت حمایت مسئولین می‌تواند در سال‌های پیش‌رو گام‌های موثری در رفع نیاز کشور بردارد، ولی اگر این حمایت از سوی مسئولین شکل نگیرد نه تنها هیچ جهشی اتفاق نمی‌افتد بلکه همین نیروی‌های متخصص هم از ادامه کار صرف‌نظر می‌کنند.
 
جوانان بوشهری پیش قدم در ساخت هواپیمای فوق سبک

شیرآقایی ضمن تشکر و قدردانی از مسئولینی که در انجام بهتر این طرح همکاری کردند گفت: برای بومی سازی این طرح نیاز به فرودگاه و دیگر خدمات پروازی بود که مورد استقبال مجموعه هوایی و فردگاه امام سجاد (ع)، زیر مجموعه دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه‌ای قرار گرفت و همه امکاناتی که نیاز داشتیم فراهم کردند تا اینکه بعد از بازرسی‌های متعددی که توسط صنعت هواپیمایی کشوری صورت گرفت توانستیم پرواز‌های موفقیت‌آمیزی را داشته باشیم.

وی افزود: این شرکت در نظر دارد برای کسانی که در طی این چند سال به صورت جدی ما را مورد حمایت خود قرار داده‌اند، از خدماتی بهرمند سازد که این خدمات در قالب‌های آموزشی، تفریحی و یا تولیدی خواهد بود و علاوه بر آن برای همه افراد که در سطح کشور متقاضی باشند، کارگاه‌های آموزشی، تولیدی و بهره‌برداری برگزار خواهیم نمود.

خلبان پیشکسوت، در کنار خلبانان جوان خوش درخشید

این خلبان که در سال‌های جنگ و بعد از آن موفقیت‌های بسیاری در کارنامه پروازی خود دارد تصریح کرد: این موفقیت که اکنون شاهد آن هستیم نتیجه یک کار گروهی است که به صورت شبانه روز انجام شده است و استقبال کننده از این طرح، نقش مهمی در پیشرفت آن دارد و تا جایی که می‌تواند این علاقمندی‌ها را به اوج شکوفایی برساند یا در جای خود راکد سازد ما تاجایی که توان داشته باشیم به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و تاکنون با وجود تمام موانعی که بر سر راه ما وجود داشته از فعالیت دست نکشیده‌ایم و انتظار داریم در آینده با تلاش و خوش فکری و حمایت بسیاری از مسئولین به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.
 
جوانان بوشهری پیش قدم در ساخت هواپیمای فوق سبک

در ادامه محمد جعفر آبادی، خلبان پروازی این طرح گفت: این اولین هواپیمای تجربی در سطح کشور است که توسط جوانان مبتکر و خلاق استان بوشهر به صورت کارگاهی ساخته شده است و بعد از بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان و بازرسان کارگروه وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری پیشنهاداتی داده شده که هر بار، با تکمیل این موارد توانستیم پرواز‌های موفقیت‌های داشته باشیم.

وی افزود: طبق نظر کارشناسی شده خلبانان این شرکت، این هواپیما در چهار فصل سال، در چندین نقطه کشور برای پرواز مورد آزمایش قرار گرفته است که هر بار موفقیت‌آمیز بوده است.

آبادی با اشاره به حمایتی‌های صورت گرفته در اجرای این طرح اظهار داشت: سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر و سپاه جواد الائمه شهرستان دشتستان و همچنین همکاری پژوهشکده هوافضای شهید تهرانی مقدم استان گیلان و فرودگاه امام سجاد (ع) زیباکنار و دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) هر کدام به نوبه خود و توان و ظرفیت‌هایی که داشتند در اختیار این تیم پروازی قرار دادند تا امروز بتوانیم شاهد این موفقیت در سطح کشور باشیم.

ابراهیم بناری دیگر خلبان پروازی این طرح با بیان کاربرد‌های این هواپیما گفت: این هواپیما به موازات استاندارد‌های طراحی و ساخت توسط سازمان هواپیمایی کشوری برای اینگونه وسایل پرنده، مجموعه قوانین هوایی که محدوده فعالیت‌های پروازی فوق سبک‌ها را مشخص و لازم الاجرا می‌نماید و نیز مقرر گردیده است و این پرنده‌ها نه تنها در عرصه باشگاه‌های هوایی بلکه جهت آموزش خلبان و تفریح و زمینه‌های کشاورزی، دیده‌بانی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
جوانان بوشهری پیش قدم در ساخت هواپیمای فوق سبک

هواپیمای فوق سبک AEROBABAK

بابک کیامرثی، مبتکر و طراح این هواپیما فوق سبک با بیان خصوصیات این هواپیما اظهار داشت: هواپیمای فوق سبک AEROBABAK در حقیقت یک نمونه هواپیمای فوق سبک دونفره و تک موتوره می‌باشد که بدنه و بال آن از جنس فلز آلومینیم آلیاژی ۶۰۶۱-T۶ و ۲۰۲۴-T۳ که به صورت Sheet Bent ساخته شده است و دارای سیستم احتراق دوگانه الکتریکی و نیروی محرکه هواپیما Rotax۹۱۲ ULS و همچنین سیستم خنک کننده روغن و آب و دارای ژنراتور ۲۵۰ وات و ۱۲ ولت و ملخ سه پره قابل تنظیم بر روی زمین می‌باشد.

وی در ادامه افزود: کابین هواپیما از دو صندلی با تشک فومی و همچنین STICK و کنسول وسط تشکیل شده که تمامی آلات دقیق پروازی بر روی پنل در کابین خلبان تعبیه گردیده است؛ آلات پروازی شامل نشان دهنده سرعت، ارتفاع، سرعت سنج عمودی و دستگاه نشان دهنده تعادل هواپیما و دستگاه نشان دهنده وضعیت موتور می‌باشد.

خصوصیات هواپیمای فوق سبک AEROBABAK

کیامرثی با بیان اینکه این هواپیما به صورت دست‌ساز و کارگاهی ساخته شده است گفت: کارگاهی بودن این کار که با تکنیک Curve سازی باعث ایجاد استحکام قسمت‌های مورد نیاز که برای Curve سازی قسمت‌های تحت فشار از سمبه ماتریسی در اندازه‌های متفاوت استفاده شده است.

وی افزود: این هواپیمای ساخته شده توسط گروه ما به دلیل یکنواخت بودن Trailing Edge به صورت Flaperon یکپارچه بوده و باعث شده در هر وضعیت Flap قسمت ایرفول بال یکنواخت بوده و علاوه بر افزایش نیروی برای Lift در هنگام Flap منفی روی هواپیما و سکان افقی یا Elevator هیچگونه لرزشی مشاهده نشود.
 
جوانان بوشهری پیش قدم در ساخت هواپیمای فوق سبک
 
وجه تمایز هواپیمای فوق سبک AEROBABAK با هواپیما‌های مشابه خارجی

این مبتکر خلاق درباره وجه تمایز این هواپیما با هواپیما‌های مشابه خارجی تصریح کرد: هواپیما‌های فوق سبک دارای دو خصوصیت هستند یا سرعتی بوده و یا کند پرواز، ولی تکنولوژی به کار گرفته شده در این هواپیما باعث شده که این هواپیما دارای هر دو خصوصیت باشد یعنی هم کند پرواز بوده و قادر نشست و برخواست در باند‌های کوتاه و هم این که در ناوبری دارای سرعت بالا باشد.

وی در ادامه افزود: خصوصیت دیگری که این هواپیما را با نمونه مشابه خارجی متمایز می‌نماید، استفاده از سیستم Flaperon یعنی ادغام Flap و Ailerone که به علت fullspan بودن باعث ایجاد افزایش نیروی برا یا Lift شده که سرعت Stall یا واماندگی هواپیما را پایین آورده و توانایی پرواز هواپیما در سرعت‌های پایین آورده و توانایی پرواز هواپیما در سرعت‌های پایین و نشست و برخواست در باند‌های کوتاه را فراهم می‌کند و دیگری استفاده از فلپ منفی است.

گفتنی است: این هواپیما در زمانی ساخته شده که صنعت هواپیمایی کشور با مسئله تحریم روبرو بوده و حق واردات قطعات هواپیمایی نداشته است، ولی با تمامی این مشکلات ما سعی کردیم همه قطعات این هواپیما در کشور تهیه و ساخته شده است و اگر این کار مورد حمایت مسئولین واقع گردد باعث می‌شود قیمت خرید این نوع هواپیما در مقایسه با مشابه خارجی، یک سوم ارزانتر کاهش یافته و کمک بزرگی به صنعت هواپیمایی کشور محسوب شود.
 
پایان خبر/
ارسال نظرات