وزیر سابق جهاد کشاورزی در گفتگو با «بسیج»:

قرض الحسنه در قانون اساسی کشور نقش برجسته ای دارد/ تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی راهگشا و تحول آفرین بوده است

وزیر سابق کشاورزی در ادامه با اشاره به آمار و ارقام موجود در زمینه ارائه تسهیلات قرض الحسنه از سوی بانک ملی به مردم به نقش بارز بانک ملی در ارایه تسهیلات قرض الحسنه پرداخت و اظهار داشت: این حرکت بانک ملی را باید به فال نیک گرفت.
کد خبر: ۹۲۶۳۶۰۳
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

صادق خلیلیان وزیر سابق کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج اظهار داشت: روش قرض الحسنه برای ارائه تسهیلات بر اساس قانون اساسی مورد تایید و قبول نظام اقتصادی ماست این در حالی است که این موضوع مورد تایید دانشمندان اسلامی بزرگان دین و خبرگان قانون اساسی نیز قرار گرفته است  .

وی با بیان اینکه وام  قرض الحسنه می تواند رونق اقتصادی را پیش بینی و عملیاتی کند افزود: وام قرض الحسنه از رویکرد همه جانبه گرایی برخوردار است لذا امکاناتی همچون کار و ابزار را در اختیار همه قرار می دهد تسهیلات قرض الحسنه و بدون بهره صراحتا در قانون اساسی کشورمان آمده است.

خلیلیان در ادامه بیان داشت:  وام های بدون بهره برای توسعه اقتصادی از جمله اشتغالزایی موثر است از اینرو  باید نکات و مفاهیم متعدد به لحاظ ابعاد توسعه ای و اقتصادی را از منابع مختلف در جهت نقش مهم قرض الحسنه استخراج کرد و مسیر را برای تسهیل روند قرض الحسنه پیمود.

وزیر سابق جهاد کشاورزی بر نقش پرکاربرد وام قرض الحسنه در رشد اقتصادی در بخش های مختلف کشور اشاره و تصریح کرد: وام قرض الحسنه توانسته استعدادها و پتانسیل های بالفعل را در جهت آبادانی کشور بکار اندازد و افراد در اشکال خودجوش و یا تعاونی می توانند این وام را در رسیدن به اهداف توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی بکارگیرند .

خلیلیان تاکید کرد:  بنا به اصل سوم و چهارم قانون اساسی کشورمان وام قرض الحسنه باید الگویی عملیاتی باشد و مطمئن باشید بسیاری از مشکلات اقتصادی منجمله مشکلات  معیشتی مردم از این طریق برطرف می شود این در حالی است که در جامعه افراد بااستعداد و کارافرین زیادی سراغ داریم که تنها نیاز به حمایت و تسهیلات حمایتی دارند تا بتوانند ایده های خود را به ثمر رسانده و بخش گسترده ای از نیروی انسانی را به کار گیرند .

خلیلیان وام قرض الحسنه را در جهت شکوفایی اقتصادی بلاخص در مسایل خرد و متوسط بسیار راهگشا دانست و ادامه داد: در جوامع غربی از جمله کشور آلمان که بنگاه های کوچک و متوسط مبنای اصلی اقتصاد آنان هستند باید در کنار تسهیلات یک سری زنجیره های ارزشی را هم مد نظر قرار میدهند  تا زنجیره اقتصادی  کشور را تکمیل و الگویی موفق در سطح جهانی بسازند.

وزیر سابق کشاورزی در ادامه با اشاره به آمار و ارقام موجود در زمینه ارائه تسهیلات قرض الحسنه از سوی بانک ملی به مردم به نقش بارز بانک ملی در ارایه تسهیلات قرض الحسنه پرداخت و اظهار داشت: این حرکت بانک ملی را باید به فال نیک گرفت. بانک ملی از این طریق توانسته در زمینه خود اشتغالی و ترغیب به ازدواج موثر واقع شده و زمینه ساز شغل یابی بخش گسترده ای از افراد شده است. این خدمت البته خدمت ارزنده ای است که بانک ملی انجام داده است . همچنین راه اندازی سامانه ای که بدون مراجعه حضوری می توان گردش مالی و تراکنش مالی را انجام داد یکی از نوآوری هایی بوده است توسط این بانک صورت گرفته است. مسوولان نیز توجه داشته باشند وام قرض الحسنه در شرایط فشارهای تحریم اقتصادی می تواند کارگشایی خوبی را در حمایت معیشتی مردم داشته باشد.

خلیلیان در پایان با تقدیر و تشکر مجدد از خدمات بانک ملی ایران گفت: بانک ملی بعد از بانک مرکزی یکی از بانک های اصلی و مادر بوده و الگویی مناسب برای سایر بانک ها بوده و در مسیر اقتصاد به  خوبی نقش پردازی کرده است در اینجا لازم است که مراتب قدردانی خود را ارایه داده و از زحمات مدیران و کارکنان بانک ملی تقدر بعمل آورم. بانک ملی  در اقتصاد کشورمان خوب درخشیده و در ارایه وام قرض الحسنه پیش قدم بوده و تحول خوبی را رقم زده است..

گفتنی است عملکرد بانک ملی ایران در بخش اعطای تسهیلات قرض الحسنه به گواهی اعداد و ارقام، عملکردی روشن و پر افتخار بوده است.چنانچه براساس آمار اعلام شده تنها در سه ماهه ابتدایی سال جاری تنها در بخش اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج های جوان، بیش از 33 هزار فقره وام ازدواج به بیش از 33 هزار زوج از سوی بانک ملی ایران به ارزش 17 هزار و 637 میلیارد و 710 میلیون ریال پرداخت شده است. این در حالی است که با توجه به شیوع ویروس کرونا، نیمه تعطیل بودن بخشی از کشور به خصوص در ماه ابتدایی سال جاری این عدد، رقم قابل توجهی به شمار می آید. بانک ملی ایران البته در میزان پرداخت وام ازدواج در سال های گذشته هم عملکرد مطلوبی داشته است. چنانچه بانک ملی ایران در سال گذشته نیز 239 هزار و 23 فقره تسهیلات ازدواج به متقاضیان پرداخت کرده است که ارزش ریالی این تسهیلات بالغ بر 75 هزار و 50 میلیارد و 134 میلیون ریال بوده است.
همچنین این بانک در سال 97 هم حدود 265 هزار فقره وام قرض الحسنه ازدواج به ارزش ریالی 41 هزار و 492 میلیارد و 768 میلیون ریال پرداخت کرده است. بدین ترتیب مشخص می شود که در بیش از دو سال پیش بانک ملی ایران تنها در بخش وام قرض الحسنه ازدواج نزدیک پانصد و پنجاه هزار فقره وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده است.

ارسال نظرات