خبرهای داغ:
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود عنوان کرد: با تشویق و حمایت دانشجویان فعال، ۱۷ کانون فعال دانشجویی، ۱۰ نشریه و ۳ تشکل سیاسی و مذهبی در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود مشغول فعالیت هستند.
کد خبر: ۹۲۶۴۰۷۹
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
فعالیت ۳۰ کانون دانشجویی، نشریه و تشکل سیاسی و مذهبی در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرودبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، چندی پیش حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود توسط اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان معاون موفق کشوری در حوزه عملکردی انتخاب و معرفی شد. در همین راستا حجه الاسلام دکتر احمد نظری فعالیت‌های عمومی، اجتماعی، فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و نحوه دستیابی به این جایگاه کشوری را تشریح کرد.
حجه الاسلام احمد نظری با بیان اینکه معاونت فرهنگی دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی یکی از محوری‌ترین و حساس‌ترین معاونت‌های این دانشگاه است ابراز کرد:" این حوزه علاوه بر ارتباط مستقیم با دانشجویان، تصدی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای آن‌ها را در راستای انجام امور مربوط به دانشجویان اعم از رفاهی، تسهیلات دانشجویی و امور فرهنگی بر عهده دارد و از آنجا که به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، حضور فیزیکی و برپایی برنامه‌های حضوری میسر نیست بسیاری از این امور را به صورت غیر حضوری انجام داده است. "
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود بهره‌گیری از ظرفیت‌های معنوی، مادی و سرمایه‌های انسانی دانشگاه به‌ویژه تقویت نقش‌آفرینی مدیران واحد‌های دانشگاهی و اساتید را در امر تربیت کلیدی دانست و خاطر نشان کرد: "دانشگاه در اصلاح محیط اجتماع و انسان سازی نقش کلیدی دارد و در این راستا بر بهره گیری از خلاقیت‌های فردی و مدیریت اسلامی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و اعتلای دانشگاه تأکید داریم. "
دکتر نظری در خصوص اقدامات صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود برای توسعه فضای معنویت و اخلاق و سبک زندگی اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: "بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی که در دانشگاه صورت می‌گیرد از جمله برگزاری محافل انس با قرآن، مسابقات قرآنی و فرهنگی، کلاس‌های تفسیر و کارگاه‌های فرهنگی و مراسم ملی و مذهبی در راستای توسعه فضای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی است. در راستای سبک زندگی اسلامی نیز راهبرد‌هایی مانند الگوسازی ازدواج آسان و خانواده محوری وجود دارد که در این زمینه هم معمولاً هر ساله با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ثبت‌نام ازدواج دانشجویی انجام می‌شود و سعی در ترویج ازدواج آسان است. در زمینه معنویت و اخلاق هم برنامه‌هایی مانند ترویج اقامه نماز و مسجد محوری با انجام راهبرد‌ها و بخشنامه‌های صادر شده از سازمان مرکزی انجام شده است. همچنین تمام فعالیت‌های قرآن و عترت، مراسم ملی و مذهبی، ترویج اقامه نماز، برنامه‌های مربوط به عفاف و آراستگی و... را می‌توان در ذیل برنامه‌های توسعه فضای معنویت و اخلاق اجراشده در واحد شاهرود برشمرد. "
معاون موفق کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه عملکردی در مورد فعالیت‌های انجام شده در راستای گسترش فضای انقلابی و اهتمام در اجرای راهبرد‌های تربیتی و فرهنگی سند دانشگاه اسلامی ابراز کرد: "بسیاری از فعالیت‌های دانشگاه مربوط به گسترش فضای انقلابی و اهتمام در اجرای راهبرد‌های تربیتی و فرهنگی است، ازجمله مناسبت‌های ملی مانند برگزاری مراسم سوم خرداد، دهه فجر انقلاب اسلامی، گرامی¬داشت هفته دفاع مقدس، ۱۳ آبان، ۱۶ آذر، ۹ دی، روز قدس، هفته بسیج و ... که اکثر برنامه‌ها به‌صورت فعال و پویا در واحد شاهرود انجام می‌شود و این یکی از دلایلی است که مدیریت بسیاری از برنامه‌های شهرستانی مانند چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۹۷ و چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سال جاری به دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود سپرده شد. "
عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در مورد اقدامات معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در راستای افزایش روحیه خودباوری و شکوفایی خلاقیت‌ها و استعداد‌های دانشجویی ابراز کرد: " در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود همواره به دانشجویان خلاق و مستعد بها داده شده و سعی در جذب این دانشجویان در کانون‌های مختلف فرهنگی و هنری شده است به‌طوری که اکنون ۱۷ کانون فعال دانشجویی، ۱۰ نشریه و سه تشکل سیاسی و مذهبی در واحد شاهرود مشغول فعالیت هستند و همواره دانشجویان فعال در این زمینه مورد تشویق و حمایت بوده‌اند. "
وی در مورد استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی در فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه گفت:" تلاش کرده ایم همواره از ظرفیت‌ها و نظر اعضای هیأت علمی در جلسات شورای فرهنگی دانشگاه، جلسات کارگروه عفاف و حجاب، شورای امر به معروف و نهی از منکر، هم‌اندیشی استادان، کرسی‌های آزاداندیشی، کارگاه‌های فرهنگی و ... استفاده کنیم. "
نظری در خصوص اهمیت حضور و فعالیت در فضای مجازی و بهره‌گیری مفید و اثربخش از آن گفت: "سوق‌دادن بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی به سمت و سوی فضای مجازی (با توجه به استفاده بسیار زیاد قشر جوان از این فضا) در قسمت فرهنگی از برنامه‌های اصلی ما به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا و کاهش حضور دانشگاهیان در دانشگاه بوده است و جلسات متعددی با همکاران و استادان صاحب‌نظر و دانشجویان در این حوزه تشکیل می‌شود. اگرچه قبل از شیوع این ویروس هم فعالیت‌های مجازی انجام می‌شد، اما پس از آن فعالیت‌های مجازی از جمله اطلاع رسانی‌ها و برگزاری مسابقات و ... به صورت مجازی رنگ و جلوه بیشتری به خود گرفت. با شیوع ویروس کرونا، قسمت فرهنگی با راه‌اندازی کانال‌های مختلف ویژه دانشجویان، کارکنان و استادان با عنوان پاتوق‌های فرهنگی (patoughfarhangi@) سعی در انجام بسیاری از امور فرهنگی در فضای مجازی داشته است، هرچند که تا بهره‌گیری بهتر و مؤثرتر از این فضا برای امور فرهنگی راه طولانی در پیش داریم.
وی با اشاره به فعالیت اداره روابط عمومی در اطلاع رسانی‌ها و ایجاد ارتباطات مؤثر و ارزشمند در فضای مجازی خاطر نشان کرد: "در زمینه فعالیت در شبکه‌های مجازی شبکه دانشگاه با عنوان پیام‌آور با آی‌دی (PAYAMAVAR@) فعالیت‌های بسیار مؤثری چه در ابعاد آموزشی و اطلاع‌رسانی و چه در بعد فرهنگی داشته است و فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه را به صورت گسترده بین دانشجویان، استادان و کارکنان منعکس می‌کند و توانسته است شبکه ارتباطی قوی و مؤثری را بین مسؤولین، اساتید، کارکنان و دانشجویان ایجاد کند و علاوه بر اطلاع رسانی‌های آموزشی و پژوهشی محتوای فرهنگی مناسبی را انتشار دهد. "
امام جمعه موقت شاهرود با اشاره به ارتباط حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه با آحاد دانشجویان و توسعه و ساماندهی فعالیت جمعی دانشجویان گفت:" دانشجویان عضو تشکل‌ها، نشریات و کانون‌های فرهنگی هنری به‌مثابه بازو‌های حوزه فرهنگی هستند و تقویت آن‌ها در همه زمینه‌ها موجب تأثیرگذاری بیشتری در فعالیت‌های فرهنگی می‌شود و امور فرهنگی دانشگاه همواره پذیرای دانشجویان و نظر سازنده آنان بوده و نهایت تلاش خود را در واگذاری مسؤولیت‌های مختلف فرهنگی به دانشجویان در فعالیت‌های جمعی داشته است. برگزاری مراسم بزرگی مانند دعای ندبه و پخش از شبکه‌های تلویزیونی، برگزاری مراسم یادبود شهدا با جمعیتی بالغ بر هزار نفر و ... گواهی بر این مدعاست. "
عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود در مورد اقدامات حوزه فرهنگی دانشگاه برای تقویت همکاری نظام‌مند و هدف‌دار با سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی داخل و خارج از دانشگاه خاطر نشان کرد: امور فرهنگی واحد شاهرود همواره در تمام فعالیت‌های فرهنگی شهرستان مشارکت فعال، مستمر و مفید داشته است و اجرای دقیق بخشنامه‌های صادره از سازمان مرکزی از جمله شرکت در تمام جلسات فرهنگی و ملی که از طرف فرمانداری، دفتر امام جمعه شهرستان، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ... ساماندهی می‌شود از جمله این موارد است. مشارکت با دانشگاه‌های شهرستان در برگزاری مراسم مربوط به مناسبت‌های مختلف و شرکت در تجمعات ملی و مذهبی از دیگر اقداماتی است که حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود همواره در انجام آن اهتمام داشته است.
نظری در پایان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در اکثر کارگروه‌های برنامه‌های فرهنگی شهرستان به‌عنوان رئیس کارگروه اعمال نظر می‌کند ابراز کرد:  فعال سازی ۳۰ کانون دانشجویی، نشریه و تشکل سیاسی و مذهبی در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، مدیریت بسیاری از برنامه‌های شهرستانی مانند چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۹۷ و چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سال ۹۹، برگزاری محافل انس با قرآن، مسابقات قرآنی و فرهنگی، کلاس‌های تفسیر و کارگاه‌های فرهنگی و برگزاری مراسم ملی و مذهبی مانند اعیاد مذهبی و مراسم سوگواری معصومین (ع)، برگزاری مراسم سوم خرداد، دهه فجر انقلاب اسلامی، گرامی داشت هفته دفاع مقدس، ۱۳ آبان، ۱۶ آذر، ۹ دی، روز قدس، هفته بسیج، گسترش فضای انقلابی، برگزاری جشنواره شعر جواهرانه، فضا سازی‌های فرهنگی در محیط دانشگاه، برگزاری جلسات بصیرت افزایی متعدد با اساتید کارکنان و دانشجویان و اهتمام در پیاده سازی‌های طرح عفاف و حجاب و فعالیت در فضای مجازی با همکاری اداره روابط عمومی واحد شاهرود و بر عهده گیری مسؤولیت‌های کشوری از جمله تصویب طرح ساماندهی فضای مجازی با محوریت واحد شاهرود در سازمان مرکزی این دانشگاه از جمله مواردی بوده است که در دستیابی حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به جایگاه معاون موفق کشوری در حوزه عملکردی مؤثر بوده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها