به نظر می‎رسد در وضعیت کنونی مسکن و نبود نظارت مناسب از سوی دولت که موجب افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن شده است، اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی موجب کاهش قیمت و کنترل بازار مسکن و همچنین باعث جلوگیری از سودجویی و دلالی ها شود.
کد خبر: ۹۲۶۴۰۸۰
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مسکن یکی از حیاتی‌ترین نیازهای بشر از ابتدای خلقت تاکنون بوده است و طبق قانون تامین آن برعهده دولت قرار دارد البته در سال های اخیر وضعیت بازار مسکن بسیار نامطلوب بوده و قیمت مسکن و اجاره بها رشد غیرمنطقی را داشته است که همین مسئله موجب شده تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کند و خانه دار شدن برای قشر ضعیف جامعه تبدیل به رویا شود.

انتظاری به طول یک عمر برای خرید خانه

اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می دهد با حقوق ها و دستمزدهایی که امروز به کارگران پرداخت می شود خرید یک خانه نقلی به میزان یک عمر طول خواهد کشید در حالی که این عدد در سایر کشورها مانند هلند، دانمارک، آفریقای جنوبی و کانادا بین 9 تا 20 سال است.
از همین رو طبق گزارش طرح جامعه مسکن وزارت راه و شهرسازی در شرایط امروز اگر وام خرید مسکن هم افزایش پیدا کند بازهم چهار دهک اول جامعه نمی توانند سرپناهی برای خود تهیه کنند از طرفی به دنبال افزایش قیمت منزل، قیمت اجاره بها هم با افزایش چندبرابری مواجه شد که این مسئله مشکلات بسیاری را برای خانواده ها با درآمدهای امروزی به وجود آورده است. مخصوصا که امروز در شرایط کرونایی بسیاری از کسب و کارها با مشکلات بسیاری روبرو شده اند.

مسکن از تقاضای مصرفی تبدیل به تقاضای سرمایه ای شده است

با افزایش قیمت مسکن بر اساس شوک هایی که به بازار وارد شد در طی چند سال اخیر مسکن از نیاز مصرفی به نیاز سرمایه ای تبدیل شد و نقدینگی به سمت مسکن سوق پیدا کرد و همین موضوع هم باعث افزایش بیشتر قیمت مسکن و بالارفتن اجاره بها شد.

 در اغلب کشورهای جهان، با استفاده از ابزار‌های مالیاتی، هزینه و ریسک تقاضای غیرمصرفی که تنها به منظور کسب سود از عایدی سرمایه و احتکار انجام می شود را افزایش می دهند. «مالیات بر عایدی سرمایه» راهکاری است که تأثیر قابل توجهی در تنظیم بازار مسکن داشته و با سازوکارهایی که بر آن حاکم است، تعادل منطقی بین عرضه و تقاضا برقرار می‌کند.

این طرح در سال های قبل هم در مجلس مطرح شده بود اما رای نیاورده و تایید نشده بود تا این که امسال هم طرح مالیات بر خانه های خالی برای مدیریت قیمت مسکن در مجلس مطرح و رای آورد تا با این طرح بتوان در مقابل سوداگری برخی از افراد ایستاد.

طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای جلوگیری از احتکار مسکن است

محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم (طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی)، گفت: ما با بررسی این طرح به دنبال آن هستیم مسکن احتکار نشود، نه اینکه اگر فردی پنج تا مسکن دارد از وی مالیات بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هدف این قانون اخذ مالیات نیست. بحث اخذ مالیات در قوانین دیگر دنبال شده است و در سایر بخش‌ها نظیر CGT و PIT در دستور کار آینده مجلس قرار دارد. قصد ما از بررسی طرح مذکور این است که خانه‌ای که با سرمایه کشور ساخته شده، در سفته بازی قرار نگیرد و عرضه شود.

طرح مالیات بر خانه های خالی باعث افزایش عرضه مسکن می شود

از همین رو سید محمدرضا رضی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مالیات بر عایدی سرمایه ، اظهار داشت: امروز تاثیر اجرای چنین قوانینی در اقتصاد کشور کاملا روشن و واضح است. یک نظام اقتصادی باید به گونه ای باشد که فعالیت های سالم اقتصادی و کسب درآمد های سالم و مشروع و مفید اقتصادی درآن به راحتی انجام بگیرد و حتی به آن کمک هم شود.

این پژوهشگر اقتصاد مقاومتی بیان داشت: باید برنامه ریزی در اقتصاد به نحوی باشد که فعالیت های ناسالم اقتصادی، ثروتمندشدن های یک شب و ثروت های باد آورده اگر در اقتصاد وجود دارد به صورت سیستماتیک از بین برود و اگر کسی هم می خواهد از این راه کسب سود و منفعتی داشته باشد هزینه بالایی پرداخت کند.

دلالان باید هزینه ذخیره مسکن را پرداخت کنند

وی اضافه کرد: طرح اجرای اخذ مالیات بر مسکن های خالی و عایدی سرمایه در نظر دارد کسانی که می خواهند سرمایه خود را از بخش مولد و فعال اقتصاد به سمت دلالی در اقتصاد منتقل کنند و با نیاز حیاتی مردم بازی کنند باید هزینه آن را پرداخت کند.

این پژوهشگر مسائل اقتصادی بیان داشت: هر فردی که می خواهد با واسطه گری و دلالی در بازار مسکن سود ببرد باید هزینه نگهداری و ذخیره مسکن را پرداخت کند. این طرح مانند کارکرد نظام مالیاتی خمس در اقتصاد اسلام است.

 دکتر رضی با اشاره به طرح مالیات برخانه های خالی، ابراز داشت: این طرح باعث می شود تا افراد یا دلالان این عرصه مسکن را در بازار عرضه کنند، در این طرح باید تدبیری اندیشیده شود تا بار مالیاتی ناشی از این طرح به خریداران واقعی منتقل نشود.

این پژوهشگر مسائل اقتصادی عنوان داشت: حتما این طرح می تواند به عرضه مسکن کمک کند و مسکن های خالی کشور را وارد عرصه مولد در اقتصاد کند .

مالیات در بخش مسکن انگیزه دلالان را از بین می برد

از طرفی ساجد صمدی قربانی در گفتگو با خبرنگار قم فردا ضمن اشاره به اخذ مالیات از خانه های خالی، اظهار کرد: وقتی برای بخش مسکن مالیات تعیین شود انگیزه های سودا گرانه برخی افراد از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: اطلاعات خرید و فروش مسکن نزد دولت وسازمان امور مالیاتی در دسترس است و به راحتی می توانند به مسکنی که زیر 5سال به فروش می رسد مالیات بالا تعیین کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان داشت: خانه هایی که با سرعت به فروش می رسند مشخص است به عنوان سرمایه در حال استفاده است و برخی در حال سفته بازی در این بخش هستند. در این نوع موارد وقتی شوکی در بازار مسکن رخ دهد ارزش مسکن چند برابر می شود و سود این افزایش قیمت در جیب دلالان می رود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مالیات باعث کاهش سوء استفاده می شود، گفت: اثر دیگر مالیات این است که نقدینگی ساکن در این بخش به سمت بخش هایی مانند تولید می رود.

وی تصریح کرد: مسکن از جمله بخش های پیشران در اقتصاد است و نباید بازار مسکن دچار رکود شود؛ دولت با تسهیلات ویژه می تواند عامل رونق ساخت و ساز در بازار مسکن شود.

هنوز تعداد خانه های خالی مشخص نیست

اما برای اجرای این طرح یکی از مهمترین مسائلی که باید رخ دهد داشتن اطلاعات خانه های خالی در سطح شهر است البته باید گفت که این اطلاعات موجود است اما این که ارگان های مختلف در این راستا همکاری لازم را داشته باشند بسیار مهم است که در این خصوص احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ما با پدیده‌ای به نام خست اطلاعاتی در کشور مواجه هستیم، به گونه‌ای که سازمان‌های اجرایی با خساست اطلاعات می‌دهند، مسئله این است که مدیریت اطلاعات اقتصادی در کشور، فاقد یک مدیریت واحد است، باید اجازه دسترسی به این اطلاعات را به متولیان امر داد تا در سیاست گذاری‌های اقتصادی بتوانند درست عمل کنند.

خاندوزی گفت: تدبیری که در این طرح اندیشیده شده به این صورت است که محتکران عادی به اندازه مشخصی جریمه می‌شوند و محتکران حقوقی دو برابر محتکران عادی جریمه می‌شوند، اما متأسفانه همه بانک‌هایی چند واحد مسکونی خالی در اختیار دارند که اینها به همان نبود سامانه اطلاعاتی اقتصادی برگردد که از نان شب برای سیاست گذاری هم مهم‌تر است.

وی ادامه داد: ما نمی‌دانیم چه دارایی‌هایی در اختیار دولت یا شرکت‌های دولتی است، جزو اولویت‌های دولت باید ایجاد بانک اطلاعاتی دارایی‌ها و بدهی‌های دولتی و شرکت‌های آنان باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: همه مشکلات بازار مسکن را نمی‌توان با این قانون حل کرد اما می‌توان با احتکار مسکن مقابله کرد، ما تلاش کردیم همه خدمات مرتبط با خانوار را با کدپستی گره بزنیم، بنابراین از این طریق از سواستفاده جلوگیری می‌شود.

رونق ساخت و ساز باعث کاهش قیمت مسکن می شود

اما از طرح های دیگری که موجب می شود تا قیمت مسکن کاهش پیدا کند رونق پیداکردن ساخت و ساز در کشور است با رونق ساخت و ساز مشاغل دیگر هم توسعه پیدا کنند. از همین رو باید گفت با رونق ساخت و ساز می توان بازار مسکن را کنترل کرد و از این افزایش غیر منطقی قیمت مسکن جلوگیری کرد.

با توجه به این مسئله حجت الاسلام نظری شاهرودی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دولت باید با فعال کردن ساخت و ساز مسکن هم اشتغالزایی کند که نتیجه آن کاهش نرخ بیکاری است و هم قیمت مسکن و مخصوصا اجاره بها را کنترل کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز عده ای سرمایه دار وارد بخش مسکن شده و سرمایه خود را در این بخش وارد کرده اند و خانه های ساخته شده را خالی گذشته اند تا گران تر بفروشند و سود بیشتری بدست بیاورند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه باید دولت نظارت خود را در بخش مسکن فعال کند، گفت: در این صورت هم ساخت و ساز رونق می گیرد و هم قیمت ها کاهش پیدا می کند و  هدف مالیات بر خانه های خالی کاهش قیمت مسکن در جامعه است که بایستی اجرایی شود.

در هر صورت امیدواریم اجرای این طرح موجب کاهش قیمت مسکن و کاهش اجاره بهای مسکن شود تا در این شرایط بد اقتصادی اقشار کم درآمد و دهک های پایین جامعه بتوانند صاحب خانه شوند و این موضوع برای آنها تبدیل به رویا نشود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها