بی بی سی در حالی خود را در موضوعات خبری بی طرف می داند که این روزها تریبون خود را در اختیار مفسدان اقتصادی فراری از ایران قرار داده و به دفاع از کسانی می پردازد که 6.6 میلیارد یورو از اموال ملت ایران را غارت کرده اند.
کد خبر: ۹۲۶۴۴۰۹
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، در روزهای گذشته قاضی مسعودی در حاشیه رسیدگی به پرونده متهمان فساد اقتصادی پتروشیمی اعلام کرده بود که على اشرف ریاحى بخشی از اطلاعات را با اسناد ارائه کرده و با پاسپورت دیگرى از کشور فرار کرده است.

وى تصریح کرد: این فرد حتى علیه وزیرسابق (نعمت زاده) که پدرخانمش است مطالبى در راستاى تسویه حساب شبنم نعمت زاده (خواهر خانم ریاحی) در بحث دارویى ارائه کرده و مستنداتى ارائه داده که همه آنها راستی آزمایی شده است.

علی اشرف ریاحی که یکی از متهمان این پرونده بوده و چندی پیش با پاسپورت دیگر از کشور گریخته بود، برای تطهیر خود به بی بی سی پناه برده و این رسانه لندنی هم با دادن تریبون به این مفسد اقتصادی به حمایت از وی بلند شده است.

بی بی سی از اظهارات یک مفسد اقتصادی فراری از ایران حمایت کرده و با دادن تریبون به این فرد سعی در مخدوش کردن چهره نظام داشته است. این رسانه سعی کرده است پرونده اشرف ریاحی را یک پرونده سیاسی امنیتی بداند و اساساً بر روی نقطه نظرات اقتصادی آن مانور نداده است.

پرنده فساد پتروشیمی چند متهم داشت که بر اساس اعلام قاضی مسعودی چهار ضلع این پرونده یعنی علی اشرف ریاحی، مهدی شریفی نیک نفس، امین قرشی سروستانی و مرجان شیخ الاسلامی آل آقا فراری هستند. بی بی سی مدت ها قبل هم با انتشار بیانیه ای از مرجان شیخ الاسلامی دیگر مفسد اقتصادی و فراری از کشور سعی در تطهیر وی داشته است.

شیخ الاسلامی در بیانیه خود مدعی شده بود که همه اقدامات وی برای کمک به کشور بوده وی هرگونه "اتهام اخلال در نظام اقتصادی را با حتم و یقین" رد کرده و نوشته است که مدیرعامل دو شرکت در ایران و ترکیه با نام‌های "دنیز" و "هترا" بوده که فعالیت این شرکت‌ها "کاملاً قانونی بوده و ربطی به مقوله پولشویی و کسب درآمد از قِبل تحریم‌ها ندارد".

تلاش های بی بی سی برای ارتباط گیری با مفساد اقتصادی فراری از کشور قابل تأمل است و پیش بینی می شود در آینده نزدیک پای مرجان شیخ الاسلامی، مهدی شریفی نیک نفس و محمود خاوری هم به تریبون بی بی سی باز شود.

 

علی اشرف ریاحی که بود؟

علی اشرف ریاحی داماد محمدرضا نعمت زاده وزیر پیشین صنعت ایران است که هماکنون متواری شده است. او یکی از متهمان اصلی پرونده فساد نجومی ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی است.

وی همسر زینب نعمت زاده یکی از متهمان پرونده فساد ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی است که در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹، خبر فرار او رسانه‌ای شد. او به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع متهم است.

علی اشرف ریاحی در نهمین دادگاه رسیدگی به پرونده تخلفات در شرکت بازرگانی پتروشیمی که ۱۰ اردیبهشت ۹۸ برگزار شد، خود را متخصص انجام معاملات اولیه، طرح‌ها و نظارت بر فرآیند خرید و راه اندازی پروژه‌های صنعت نفت به قاضی اسدالله مسعودی مقام معرفی کرد. او در سال ۱۳۸۹ به عنوان مشاور فنی در امور طرح‌ها و تدارکات در شرکت بازرگانی پتروشیمی، دعوت به همکاری شده و به صورت پاره وقت مشغول به فعالیت شد. او طبق گفته هایش، ساعتی ۳۰۰ هزار ریال دستمزد می‌گرفت. اما اکنون مشخص شده که وی یکی از متهمان فساد 6.6 میلیون یورویی است.

در ابتدا گفته می شد ریاحی همسر و فرزندش را روانه یک کشور خارجی کرده و خود به دلیل ممنوع الخروج بودن در داخل کشور متواری شده است اما گفتگوی وی با بی بی سی نشان داد که او نیز به هر شکلی که بوده از کشور خارج شده و قصد بازگشت به کشور را ندارد.

ظاهراً ریاحی از سرنوشت خواهر خانم خود یعنی شبنم نعمت زاده ترسیده و با توجه به فساد کلان تر وی نسبت به شبنم نعمت زاده فرار را بر قرار ترجیح داده است. نکته قابل توجه این است که آدرس شرکت شبنم نعمت زاده در زعفرانیه و کوچه توفیق ثبت شده، آدرسی که دقیقا در کنار شرکت های علی اشرف ریاحی است.

شرکت دیگری در نزدیکی این آدرس وجود دارد که متعلق به نعمت زاده وزیر پیشین صمت است که این شرکت را زینب نعمت زاده یعنی همسر علی اشرف ریاحی اداره می کند.

اداره این شرکت ها کاملا خانوادگی بوده به طوری که شرکت اریکه تجارت رسپینا شرکت وابسته به شبنم نعمت زاده سالهاست که توسط خانواده محبعلی یعنی همسر شبنم نعمت زاده اداره می شود.

علی اشرف ریاحی در حالی خود را راه انداز پروژه های نفتی معرفی کرده است که بعدا مشخص شد قراردادهای زیادی با شرکت های مختلف به واسطه او بسته شده که آدرس همه این شرکت ها با آدرس شرکت های خانوادگی اشرف ریاحی یکی هستند.

ریاحی با سوء استفاده از سمت های خود قراردادهای کلانی را مدیریت می کرده است و نکته قابل تأمل عضویت وی در هیات مدیره شرکت هایی است که رئیس آنها محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صمت بوده است.

مرجان شیخ الاسلامی و فساد 8 میلیون دلاری در یک پرونده

نفر دیگری که نام او در دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان پتروشیمی مطرح شد، مرجان شیخ الاسلامی آل آقا بود وی هم اکنون فراری بوده و در خارج از کشور زندگی می کند. مدیر عامل شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت است. به گفته "قاضی مسعودی" او متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۷ میلیون و ۶۵ هزار و ۵۲۹ یورو و ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار است.

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا شریک اصلی رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی و متهم ردیف اول است. دادستان پرونده گفت: این متهم ۶۵۹ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۷۶۳ یورو ارز منتقل شده از خارج را به حساب شرکت دنیز ترکیه (متعلق به مرجان شیخ الاسلامی آل آقا، شریک اصلی رضا حمزه‌لو) واریز و بخشی از آن را به صورت ارز خارجی به شرکت‌های خود منتقل کرده‌است و مابقی این مبلغ به میزان ۳۴۷ میلیون و ۲۳۸ هزار ۳۱۳ یورو را که منشأ خارجی داشته‌است به داخل منتقل کرده‌است.

 

خانم شیخ الاسلامی مدیر عامل شرکت‌های دینز و هترا تجارت و براساس مندرجات پرونده، شریک اصلی آقای حمزه لو بوده است. که براساس گزارش کیفرخواست او وجوه دریافتی را به بهانه تحریم به حساب شرکت‌های خود واریز کرده است. خانم شیخ الاسلامی در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کند.

او متهم است مبلغ ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار را به حساب‌های خود واریز کرده است.

متواری سوم امین قرشی سروستانی

امین قرشی سروستانی، متهم ردیف سوم این پرونده است.

او رئیس هیئت مدیره شرکت وقت پتروشیمی و مالک ۴۵ درصدی شرکت مستقر در دوبی بوده است. براساس گزارش کیفر خواست این متهم مبلغ ۳۱ میلیارد و ۸۶۳ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به نفع خود واریز کرده است.

هنوز جزئیاتی درباره امین قرشی و پرونده آن منتشر نشده است.

آنچه ذکر شد تنها بخشی از اتهامات وارد شده به مفسدان اقتصادی است که این روزها رسانه بی بی سی وابسته به ملکه انگلیس به آنها تریبون داده و از عملکرد فساد انگیز آنها دفاع می کند.

این رسانه در حالی خود را بی طرف نامیده و بارها نظام جمهوری اسلامی را متهم به بی عدالتی کرده است که این بار که عدالت در حال اجراست مامن و پناهگاهی برای دزدان اموال بیت المال شده است.

 

منبع:دانا/

ارسال نظرات
پر بیننده ها