این استاد دانشگاه گفت: هنرهای موسیقی، شعر، نمایشی، نقاشی و... اثرگذاری زیادی در زنده ماندن آیین ها و مراسم های دینی همچون واقعه غدیرخم داشته اند.
کد خبر: ۹۲۶۴۵۱۸
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت کاغذچی استاد دانشگاه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی الیوم با اشاره به اینکه از سالیان دراز، هنر یکی از مقوله های جدایی ناپچذیر در زندگی انسان بوده است، اظهار داشت: اگر روند شکل گیری زندگی و تکامل انسان را در دوره های مختلف بشریت بررسی کنیم، پی می بریم که هنر جایگاه رفیع و بی بدیلی در روند تعالی انسان و جوامع بشری داشته است و اگر در تاریخ جهان بررسی کنیم، می بینیم که رشته های هنری همانند نمایش، موسیقی، نقاشی و ... در شکل گیری و تکامل فرهنگ هر کشوری نقش مستقیم و انکار ناپذایری داشته است.


وی ادامه داد: پس از بوجود آمدن خط که باعث ارتقای زندگی روستایی بشریت به شهرنشینی شد، حوزه های مختلف در هر کشوری به وجود آمدند و هنر در رشد و گسترش این حوزه های از جمله سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ... تاثیربسزاریی داشته است و یکی از نکات بشریت به دلیل بوجود آمدن دین و هویت ملی است، بطوریکه از زمان خلقت اولین انسان، پرورگارعالم دین را به عنوان ابزار و بالی مناسب برای رشد و تعالی انسان قرار داد.

کاغذچی با بیان اینکه هنر، فهم دین و ارتباط قوانین و دستورات الهی با انسان را به گونه ای معجزه آسا، شفاف و باورپذیر تر کرده است، افزود: شاید این مسئله به دلیل فصل مشترک خداوند و هنر است، چون خداوند تنها خالق و هنرمند هستی و از سویی انسان هنرمند که وظیفه سهل و آسان کردن دین و تلطیف آن را برای انسان ها دارد هم در جایگاه فردی خالق و خلاق قرار می گیرد و خلق کردن فصل مشترک مهم و عجیبی است که باعث می شود تاثیر هنر بر اشاعه مقوله دین و مذهب انکار ناپذیر باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: داستان ها،اساطیر و افسانه ها از جمله مظاهر هنر هستند و از سویی همین مظاهر جزو کهن ترین آثاری محسوب می شود که از اندیشه بشر بر جای مانده است و حتی احکام الهی هم در قالب افسانه ها به افراد ابلاغ می شده و اساطیر و افسانه ها قرن ها پیش از آغاز زندگی بشر پدید آمدند و با شروع حیات در کره خاکی، آیین ها و مراسم مذهبی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی بشر بودند و هنر بستری مناسب،معقول و توانمند برای اجرای مراسم مذهبی و آیین های دینی است.

کاغذچی با اشاره به اینکه هنرهای موسیقی، شعر، نمایشی، نقاشی و... اثرگذاری زیادی در زنده ماندن آیین ها و مراسم های دینی همچون واقعه غدیرخم داشتند، خاطر نشان کرد: انسان برای زندگی و پیشرفت در حوزه های سیاسی، اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی نیاز به طی شدن پروسه ذهنیت به عینیت دارد و تا زمانی که ذهنیت انسان به عینیت تبدیل نشده است هیج تکاملی در هیچ مقوله ای به وقوع نمی پیوندد و هنر وسیله ای است تا ذهنیت به درستی و زیبایی به عینیت برسد.

وی ادامه داد: قرآن کریم و دیگر کتاب های آسمانی سرشاز از قصص قرآنی هستند و جز اینکه داستان سرایی نیز هنر است و پروردگار هم برای قابل فهم کردن دستورات،فرامین،احکام و اندیشه های الهی و فلسفه خلقت از قصه و داستان و هنر استفاده کرده است که قصص به لحاظ کیفیت هنری در حد اعلای خود قرار دارند و باید گفت که هویت ملی بر اساس نمادهای فرهنگی اجتماعی و اقتصادی هر کشوری شکل می گیرد که در این میان نقش فرهنگ و تمدن بیسترین تاثیر را بر این شکل گیری دارد و می توان فهمید که هنر و این پدیده حیاتی می تواند باعث بالندگی هر کشوری شود.

ارسال نظرات