خبرهای داغ:
معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس گفت: هدف غایی طرح اتوبوس سیار ، مشارکت عمومی است و مهم‌ترین قطعه اجرای این پازل، حضور موثر و مستمر مردم است که به این وسیله بتوان، جامعه ای مصون از آسیب‌های اجتماعی داشت.
کد خبر: ۹۲۶۵۵۵۷
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

اسماعیل قزل‌سفلی؛ معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس طی یادداشتی به تشریح ویژگی‌های تفاهم‌نامه راه‌اندازی پایگاه‌های سیار خدمات اجتماعی پرداخته است، مشروح این یادداشت در ادامه می‌آید:

آنچه که در نوزدهمین روز مرداد ماه سال ۹۹ در شهر شیراز و با حضور مسئولان سازمان فرهنگی-اجتماعی شهرداری، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس، معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس و معاونت اجتماعی سپاه فجر برای اولین بار در استان رخ داد از چند جهت قابل توجه و تامل است.

نهادهای متولی این طرح به جای این که بنشینند تا مردم به سراغشان بیایند، آستین‌ها را بالا زده و به سراغ مردم می روند؛ همان چیزی که از آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی است.

 اول: نمونه واقعی یک کار تیمی و جمعی بین دستگاهی است که البته به هدف رسیدن آن منوط است به اجرای کامل تعهدات و مفاد تفاهم نامه؛ هر چند در کار جبهه‌ای و قرارگاهی، شایسته است مردم با مطالبه‌گری خود بهترین ناظر و داور باشند اما باید اذعان کرد با الگوگیری از سیره نبوی که آن حضرت را «طبیبٌ دَوّار» می خوانند، مجموعه و نهادهای متولی این طرح، به جای این که بنشینند تا مردم به سراغشان بیایند، آستین‌ها را بالا زده و به سراغ مردم می روند. همان چیزی که از آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی است.

دوم: اتوبوس‌های سیار ارائه خدمات اجتماعی، بسته‌ای به نسبت کامل و جامع برای مردم خواهد بود. خدمات پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، مشاوره روانشناختی، مشاوره حقوقی، غنی سازی اوقات فراغت مانند سینما و کتابخانه موضوعاتی است که در دستور کار این شش پایگاه قرار دارد. خدماتی که قرار است در نقاط کم‌برخوردار و نیازمند شهر سومین حرم اهلبیت (علیهم السلام) ارائه شود کاملا جنبه تخصصی دارد.

قریب به ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان شیرازی، در بیش از ۳۰ محله کم‌برخوردار از پیش تعیین شده، براساس برنامه زمان بندی از خدمات این اتوبوس‌ها بهره‌مند می‌شوند.

یعنی همه اقشار مختلف کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال را در برمی‌گیرد. بدیهی است با ورود بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دیگر مانند: آموزش و پرورش، معاونت اجتماعی ناجا، فنی و حرفه ای، بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام این خدمات می تواند توسعه یابد و تفاهم‌نامه پنج جانبه، پانزده جانبه شود.

 سوم: یکی از مهمترین اهداف این طرح، تحقق عدالت اجتماعی است. قریب به ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان شیرازی، در بیش از ۳۰ محله کم‌برخوردار از پیش تعیین شده، براساس برنامه زمان بندی از خدمات این اتوبوس‌ها بهره‌مند می شوند.

اینجا است که نقش سازمانهای مردم نهاد، موسسات خیریه و نیکوکاری، گروه‌های مردمی و جهادی، فعالان فرهنگی و اجتماعی که در بیشتر اوقات پیشتاز و پیشگام هستند، به چشم می آید. این عزیزان باید به عنوان مکمل و کمک کننده به یاری این طرح بیایند و از بستر فراهم شده اهداف و نیت‌های خیرشان را توسعه و عملیاتی کنند.

چهارم: هدف غایی و نهایی این طرح فعال شدن مردم برای کمک به مردم است. همان طور که در بند اول به آن اشاره شد، مهمترین قطعه اجرای این پازل، حضور موثر و مستمر مردم است که بتوانیم جامعه ای مصون از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها