فرماندار تربت حیدریه:

مطالبه‌گری از ویژگی‌های اصلی حوزه خبررسانی است

فرماندار تربت حیدریه گفت: یکی از ویژگی‌های حوزه خبر و خبررسانی، شفافیت و مطالبه گری است و هر گاه این کارکرد مهم از دست برود، شایعات و اخبار دروغ در جامعه منتشر می‌شوند.
کد خبر: ۹۲۶۵۵۹۱
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
 به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، علی رستمی صبح امروز در آئین تجلیل از خبرنگاران اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های حوزه خبر و خبررسانی، شفافیت و مطالبه گری است و هر گاه این کارکرد مهم از دست برود، شایعات و اخبار دروغ در جامعه منتشر می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه مطالبه گری از دیگر ویژگی‌های کار رسانه است، گفت: ما خیلی کار‌ها می‌خواستیم برای مردم انجام دهیم و نتوانستیم و این وظیفه خبرنگاران است که به عنوان یک مطالبه‌گر پا به میدان بگذارند و از ما سوال بپرسند و توضیح بخواهند.
 
رستمی بیان کرد: امتناع از تزریق امید واهی و نیز پمپاژ ناامیدی در جامعه، از جمله موضوعاتی است که خبرنگاران باید با آن برخورد جدی داشته باشند.
 
فرماندار تربت حیدریه گفت: متاسفانه امروز برخی که خبرنگار نیستند، در فضای مجازی خود را خبرنگار و دلسوز مردم معرفی می‌کنند، تصور غلطی از خبر داشته و آن را با ایجاد فضای ملتهب و آشوب خبری، یکی می‌پندارند.
 
رستمی افزود: اینکه شهرستان به یک فضای ناامن و هرج ومرج خبری تبدیل شود، هنر خوبی نیست، زیرا این رفتار‌ها هزینه‌های مدیریت را بالا می‌برد.
 
وی از رسانه‌های جمعی خواست تا ضمن پرهیز از حاشیه سازی‌ها، تهمت و افترا، حیثیت عمومی شهرستان را با حب و بغض‌های سیاسی و شخصی، به باد حراج نگیرند.
 
رستمی در بخش دیگری اظهار داشت: مطالعه تاریخ توسعه در این منطقه گویای این حقیقت بزرگ است که نمایندگان ادواری در مجلس شورای اسلامی هر کدام در حد توان خود و حتی بیشتر در توسعه و آبادانی این منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند و هر چند عملکرد هر نماینده قابل نقد است، اما اینکه بیایم و خط بطلان بر تمام عملکرد تمام نمایندگان بکشیم، به هیچ وجه کار مثبت، اخلاقی و انسانی نیست.
 
درخواست ساماندهی فضای مجازی در شورای تامین
 
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه نیز در این مراسم گفت: با وجود عقبه و سبقه بزرگ فرهنگی رسانه‌های رسمی در این خطه به خصوص در سال‌های اخیر با دو مشکل اساسی مواجه شده اند که مانع پیشرفت آن‌ها شده است.
 
محمد حسن‌زاده افزود: نخستین و بزرگترین مشکل رسانه‌های این خطه، فقر مادی و به طبع آن تامین ابزار و لوازم کار و نیز مایحتاج اولیه در تولید خبر است.
 
وی گفت: به عبارت بهتر اگر سواد دانشگاهی و سواد رسانه‌ای و فکر و قلم را کنار بگذاریم، خبرنگاران این خطه تقریبا با دست خالی به تولید و انتشار خبر می‌پردازند.
 
حسن زاده بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی با سرعت و بدون هیچ نظارتی پا به میدان گذاشته و رشد کردند و البته از پارسال نیز به واسطه شرایط کرونا محدودیت‌ها برای خبرنگاران بیشتر شد.
 
حسن‌زاده افزود: با وجودی که این خطه دارای پنج نشریه مکتوب، ۲ خبرگزاری رسمی داری دفتر مستقل و ۲ فصلنامه دانشگاهی است، اما متاسفانه بیشترین میزان تولید اخبار در حوزه فضای مجازی صورت می‌گیرد.
 
وی اظهار داشت: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که همگان بدانند متاسفانه هیچ قانونی در حوزه فضای مجازی وجود ندارد تا بتوانیم سره را از ناسره و خبر راست را از خبر دروغ تشخیص دهیم.
 
حسن‌زاده همچنین گفت: در حالی که خبرنگاران واقعی برای تولید اخبار درست با کمترین میزان حقوق تلاش‌های زیادی می‌کنند، اما متاسفانه مورد تهمت و افترا نیز قرار می‌گیرند و حتی گاهی با آن‌ها رفتار ناصحیح و ناثواب هم می‌شود.
 
وی افزود: از فرماندار خواهش می‌کنم موضوع ساماندهی و نظارت بر فضای مجازی را در شورای تامین مطرح و با کمک دستگاه قضایی تدبیری بیاندیشند.
 
به گفته حسن‌زاده متاسفانه امروز اخبار منتشر شده توسط افراد غیرمسوول و غیرموجه در فضای مجازی نه تنها کمکی به پیشرفت و توسعه و عمران این شهرستان نمی‌کند، بلکه در کنار بی‌ارزش جلوه دادن تلاش‌های صادقانه خبرنگاران، در فضای تربت حیدریه ایجاد هراس و دلهره می‌کنند.
 
وی همچنین اظهار داشت: تا این لحظه در فضای مجازی هیچ خبرنگار رسمی و اینترنتی دارای مجوز نداریم و لذا باید هویت افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، مشخص شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار