گزارش بسیج؛

تمایل روسای جمهور برای تداوم حضور در قدرت/طرح پوتین-مدودف دوباره جان می گیرد؟

روسای جمهور تمایل دارند که کماکان در قدرت بمانند، به همین خاطر نزدیک ترین افراد به خود را وارد عرصه انتخابات می کنند و با بکارگیری روش پوتین-مدودف می خواهند کاری کنند که دولت بعدی نیز از آن خودشان باشد
کد خبر: ۹۲۶۵۶۴۱
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶

طرح پوتین-مدودف دوباره جان می گیرد؟

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، دولت ها ثابت کرده اند که نه تنها در هنگام پایان دوره اول خود، بلکه در نزدیکی پایان دوره دوم خود نیز وارد انتخابات شده و برای انتخابات ریاست جمهوری، گزینه دارند.

یکی از مشکلات اساسی قانون انتخابات ما این است که با پایان یافتن دوره نخست هر رییس جمهوری، او در شرایطی وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری می شود که هنوز رییس جمهور است و یک دولت را با تمام امکانات اش در اختیار دارد که حتی اگر در بهترین و مطلوب ترین حالت، از امکانات آن برای رقابت انتخاباتی استفاده نکند، ابزارهای دیگری دردست دارد که هر کدام از آنها در عرصه انتخابات می توانند موثر واقع می شوند، بطور مثال ابزارهایی مانند افزایش ناگهانی حقوق کارمندان یا بازنشستگان یا حتی برخی اقشار خاص در آستانه انتخابات، واریز برخی وجوه به بهانه های مختلف، وجود رسانه های مختلف دولتی، مهره چینی های چهار ساله و...

اما این موضوع در دوره دوم دولت ها متفاوت می شود، روسای جمهور تمایل دارند که کماکان در قدرت بمانند، به همین خاطر نزدیک ترین افراد به خود را وارد عرصه انتخابات می کنند، و این بار اگر چه خودشان شخصا در رقابت های انتخاباتی به خاطر منع قانون اساسی حضور ندارند اما با بکارگیری روش پوتین-مدودف می خواهند کاری کنند که دولت بعدی نیز از آن خودشان باشد.

درست است که کارویژه سیاستمداران، رقابت برای قدرت و به دست آوردن قدرت است اما مشکل مورد اشاره، زمانی بروز می یابد که امکانات دولتی دراین مسیر به کار گرفته شود. بکارگیری امکانات دولتی، از یکسو، استفاده غیرمجاز از اموال عمومی مردم و اتلاف منابع عمومی در جهت خواسته های شخصی یا گروهی است و از سوی دیگر، رقابت انتخاباتی را نابرابر می کند.

 

طرح پوتین-مدودف دوباره جان می گیرد؟

ممکن است در پنهان، کارهایی در حال انجام باشد

عزت الله یوسفیان ملا نماینده سابق مجلس شورای  اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، در پاسخ به پرسشی درباره سناریوهای دولت ها در سال آخر آنها برای انتخابات و تاثیر این سناریوها در اقتصاد و سیاست کشور، می گوید: این مشکل در خیلی از کشورهای دنیا وجود دارد، حتی در مجلس هم وجود دارد، نماینده از زمانی که وارد مجلس می شود یک نگاه به حوزه انتخابیه اش دارد که مجددا رای بیاورد که همین موضوع تصمیمات اش را تحت الشعاع قرار می دهد و خوش بینانه اش این است که ظرفیت خدمتی اش را تقسیم می کند.

وی در مورد رفتارهای انتخاباتی دولت ها نیز اظهار داشت: دولت ها از همان روز نخست که تشکیل می شوند به فکر انتخابات اند و به دنبال ریاست جمهوری چهار سال دوم هستند.

دکتر یوسفیان ملا وجود احزاب قوی را یکی از زمینه های جلوگیری از شکل گیری رفتارهای انتخاباتی در دولت ها می داند و ادامه می دهد: معمولا این امید وجود داشت که رییس جمهور در چهار سال دوم که دیگر امکان حضور مستقیم در انتخابات را ندارد، فعالیت و کار جدی انجام دهد، اما این امید هم از بین رفته است چون می بینیم که روسای جمهور به دنبال طرح پوتین-مدودف هستند و رای آوردن را اولویت می دهند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی رفتار فعلی دولت در مورد انتخابات آینده ریاست جمهوری را دارای ابهام خواند و گفت که هنوز عملا رفتار انتخاباتی دولت بروز نکرده است که البته ممکن است در پنهان، کارهایی در حال انجام باشد.

وی دوره های قبلی دولت ها را دارای ظهور و بروز بیشتری در انتخابات عنوان کرد بطوریکه دولت در سال پایانی اش بطور مشخص و علنی برای فرد مورد نظرش کار می کرده است.

از یوسفیان ملا پرسیدیم که چرا مجلس اجازه می دهد از امکانات دولتی برای انتخابات ها استفاده شود و چرا قانون را در اینگونه موارد، بطور جدی اصلاح، شفاف یا حتی اجرا نمی کنند، که پاسخ داد: مجلس برای تصویب برخی قوانین، تنگناهای زیادی داشته و برخی ها اجازه نمی دادند که این اتفاقات بیفتد.

وی استفاده از امکانات دولتی برای انتخابات را جرم عنوان کرد که باید دستگاهها مصمم شوند این قانون را اجرا نمایند و این کار هم به ورود دستگاههای مختلف حاکمیتی نیاز دارد.

ارسال نظرات