در نشست گرامیداشت روز ملی حمایت از صنایع کوچک و با انعقاد تفاهم نامه کاری صورت گرفت

راه اندازی واحدهای غیرفعال، عارضه یابی و اجرای پروژه بهبود توسط مهندسین بسیجی

روز ملی حمایت از صنایع کوچک در نشستی با حضور جمعی از مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و بسیج مهندسین صنعتی گرامی داشته شد.
کد خبر: ۹۲۶۵۸۶۹
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، در نشست گرامیداشت روز ملی حمایت از صنایع کوچک که روز سه‌شنبه با حضور مسئول بسیج مهندسین صنعتی، معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل، معاونان و مدیران سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، 7 تفاهم نامه همکاری در زمینه حمایت از صنایع کوچک و متوسط امضاء و مبادله شد.

همکاری با معاونت نوآوری و تجاری سازی فنآوری معاونت علمی و فنآوری رئیس جمهور با موضوع توسعه فنآوری، تجاری سازی و توسعه استارتاپ‌های صنایع کوچک و متوسط، همکاری با بانک صنعت و معدن درخصوص پرداخت تسهیلات تلفیقی به طرح‌ها و واحدهای صنعتی کوچک و متوسط و همکاری با سازمان بسیج مهندسین کشور در زمینه راه اندازی مجدد واحدهای غیرفعال، افزایش ظرفیت واحدهای فعال، عارضه یابی و اجرای پروژه بهبود، از جمله تفاهم‌ نامه‌هایی بودند که در این نشست به امضای محسن صالحی‌نیا و پیمان صالحی، حسین مهری و علی اصغر شهبازی رسید.

همچنین همکاری با معاونت تحقیقات، فنآوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع آموزش، پژوهش، رویدادهای استارتاپی و تجاری سازی ایده‌ها، همکاری با سازمان مدیریت صنعتی در زمینه آموزش، پژوهش، مشاوره، نیازهای فنآوری، رویدادهای استارتاپی و کمک به عارضه یابی، همکاری با انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران درخصوص تأمین نیازهای فنآوری و ماشین آلات صنایع کوچک و متوسط و همکاری با مرکز دائم صادرات ‌و سرمایه‌گذاری ایران با هدف کمک به توسعه صادرات صنایع کوچک و متوسط، از دیگر تفاهم‌ نامه‌هایی بودند که در این نشست با امضای اصغر مصاحب و روح‌اله دهقانی فیروزآبادی، ابوالفضل کیانی بختیاری، مجتبی نائلی و علیرضا شیرمحمدی منعقد شد.

در ادامه این نشست، از 6 سامانه درگاه خدمات الکترونیک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به نشانی eservice.isipo.ir در حوزه‌های واگذاری زمین، میز خدمت، کلینیک کسب و کار، رفع نیازهای فنآورانه، شناسایی خوشه‌های کسب و کار و پذیرش متقاضیان شرکت در دوره‌های آموزشی انجمن همکاری‌های بین‌المللی آلمان (GIZ) رونمایی شد.

واگذاری الکترونیکی زمین یکی از سامانه‌های درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است که پیش از این مراحل راه اندازی آن در تعدادی از استان‌ها به‌صورت آزمایشی آغاز شد و عملیات بهره برداری رسمی آن امروز به اجرا درآمد.

با راه اندازی این سامانه، سرمایه‌ گذاران می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها، از آخرین اطلاعات و وضعیت واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور آگاه شوند.

در بخش دیگر این نشست، ۸ نمایشگاه دائمی ساخت داخل با اولویت به‌هم رسانی توانمندی‌ها و نیازمندی‌های صنعتی کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح و آغاز به کار کرد.

با توجه به دستور ویژه سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ضرورت راه‌ اندازی نمایشگاه‌های دائمی ساخت داخل با هدف معرفی توانمندی‌ها و نیازمندی‌های صنعتی در محل شهرک‌های صنعتی کشور و پیرو ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامه نهضت ساخت داخل در سال 13۹۹، امروز ۸ نمایشگاه دائمی نهضت ساخت داخل در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، بوشهر، خراسان رضوی، فارس، گلستان، مرکزی و همدان فعالیت رسمی خود را آغاز کردند.

در همین راستا، نمایشگاه دائمی ساخت داخل استان آذربایجان شرقی با مشارکت ۱۷ واحد صنعتی، شناسایی ۵۵ نیاز در رشته‌های صنعتی نساجی، سلولزی و فلزی به میزان ارزبری ۱۸۰ میلیون دلار فعالیت خود را آغاز کرد.

نمایشگاه استان البرز در شهرک صنعتی اشتهارد با مشارکت ۲۰ واحد و ۶۵ نیاز شناسایی شده درحوزه‌های سلولزی، قطعات‌ خودرو، شوینده، آرایشی و بهداشتی، شیمیایی، نساجی، فلزی، پلیمری و میزان ارزبری ۵۵ میلیون دلاری دائر شده است.

نمایشگاه دائمی ساخت داخل استان بوشهر در محل مرکز خدمات فنآوری و کسب و کار این استان با همکاری ۳۷ واحد صنعتی و شناسایی ۵۸ نیاز صنعتی در حوزه‌های صنایع غذایی، برق و الکترونیک، سلولزی، فلزی، شیمیایی و نساجی با امکان کاهش ارزبری ۸ میلیون دلاری فعالیت خود را آغاز نمود.

مشارکت ۶۰۰ واحد صنعتی با معرفی ۱۲۴ نیاز و ظرفیت کاهش ارزبری ۳۰۰ میلیون دلاری در حوزه صنایع نفت و گاز، فلزی، شیمیایی، برق و الکترونیک، قطعات خودرو، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، لاستیک و پلاستیک ظرفیت اولیه نمایشگاه ساخت داخل خراسان رضوی در محل شهرک فنآوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق کشور در این استان می‌باشد.

استان فارس نیز در محل شهرک فنآوری صنایع شیمیایی خود و با مشارکت ۱۰۰ واحد صنعتی و ۶۹ نیاز صنعتی در حوزه‌های صنایع شیمیایی، غذایی، فلزی، کانی غیرفلزی، قطعات خودرو و سلولزی، امکان کاهش ارزبری ۹۸ میلیون دلاری را فراهم نموده است.

مرکز خدمات فنآوری و کسب و کار شهرک صنعتی آق قلا در گلستان با مشارکت ۲۱ واحد صنعتی و ۴۲ نیاز صنعتی در حوزه‌های صنایع شیمیایی، غذایی، فلزی، کانی غیرفلزی، برق و الکترونیک اولین نمایشگاه ساخت داخل این استان را راه اندازی نموده است.

در استان مرکزی نیز اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با همکاری ۳۰ واحد صنعتی و شناسایی ۲۰ نیاز صنعتی در حوزه‌های فلزی، شیمیایی، غذایی، قطعات‌ خودرو و کانی غیرفلزی، ظرفیت کاهش ارزبری حدود ۵۰ میلیون دلاری را فراهم کرده است.

همچنین استان همدان در اولین نمایشگاه ساخت داخل خود در محل شهرک فنآوری این استان با مشارکت 25 واحد صنعتی و شناسایی ۲۵ نیاز در حوزه صنایع شیمیایی، فلزی، برق و الکترونیک و قطعات خودرو امکان کاهش ارزبری ۱۲ میلیون دلاری را برای داخلی سازی این صنایع در داخل کشور فراهم نموده است.

در مجموع با مشارکت ۱۰۹۸ واحد صنعتی در ۸ استان ۵۸۰ نیاز صنعتی شناسایی و درخصوص کاهش ارزبری ۷۰۴ میلیون دلار کالاهای وارداتی و قطعات مورد نیاز برای همکاری با شرکت‌های توانمند و متقاضی ساخت داخل ارائه شده است.

در ادامه این نشست، از طریق ویدئو کنفرانس دفتر منطقه‌ای فن بازار استان کردستان، ۵ پروژه عمرانی و 7 طرح صنعتی افتتاح و از سرمایه ‌گذار برگزیده باز فعال سازی ۸ واحد صنعتی راکد در استان همدان نیز تقدیر شد.

تصفیه‌ خانه فاضلاب به ظرفیت 200 مترمکعب در شبانه روز  و شبکه جمع‌ آوری فاضلاب در شهرک صنعتی کوثر استان البرز، اجرای سیستم برگشت پساب تصفیه خانه فاضلاب در شهرک صنعتی یزد و تصفیه خانه فاضلاب در شهرک صنعتی اردکان استان یزد، فاز 12 مجتمع کارگاهی شهرک صنعتی زاهدان در استان سیستان و بلوچستان و تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شهدای محمود آباد استان مازندران، از جمله پروژه‌های عمرانی بودند که در روز ملی حمایت از صنایع کوچک افتتاح شدند.

همچنین طرح توسعه واحد صنعتی "نایلون سفید" با ظرفیت تولید سالانه 41 هزار تن کیسه فریزر و دستکش یک بار مصرف، سرمایه گذاری 5 میلیارد تومان و 10 هزار دلار و اشتغالزایی 50 نفر مستقیم و 200 نفر غیرمستقیم در شهرک صنعتی عباس آباد استان تهران؛ واحد صنعتی "کیان خاک ایرانیان" با ظرفیت تولید سالانه 110 هزار تن فرآوری بنتونیت، سرمایه گذاری 12 میلیارد تومان و اشتغالزایی 50 نفر در شهرک صنعتی خوسف استان خراسان جنوبی؛ واحد صنعتی "شرکت تعاونی چاپ پویش" با ظرفیت تولید سالانه 72 میلیون عدد انواع ماسک سه لایه، سرمایه گذاری 20 میلیارد تومان و اشتغالزایی 15 نفر در شهرک صنعتی توس استان خراسان رضوی؛ واحد صنعتی "پارسیان قطعه سپهر" با ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون عدد، سرمایه گذاری 7 میلیارد تومان و اشتغالزایی 30 نفر مستقیم و 10 نفر غیرمستقیم در شهرک صنعتی سمنان استان سمنان؛ واحد صنعتی "صنایع غذایی سجاد یکتا آریا" با ظرفیت تولید سالانه 6 هزار تن فرآورده‌های لبنی، سرمایه گذاری 8 میلیارد و 256 میلیون تومان و اشتغالزایی 16 نفر در شهرک صنعتی زاهدان استان سیستان و بلوچستان؛ طرح توسعه واحد صنعتی "خزر الکترونیک" با ظرفیت تولید سالانه 6 دستگاه، سرمایه گذاری 10 میلیارد تومان و اشتغالزایی 20 نفر در شهرک صنعتی بابکان استان مازندران و واحد صنعتی "محمد نوری" با ظرفیت تولید روزانه 50 هزار عدد ماسک سه لایه حفاظتی پزشکی، سرمایه گذاری 2 میلیارد تومان و 100 هزار دلار و اشتغالزایی 60 نفر در شهرک صنعتی بیدک استان خراسان شمالی، طرح‌های صنعتی افتتاح شده در این نشست می‌باشند.

در پایان این نشست نیز به‌صورت ویدئو کنفرانس، از عاملین برتر کنسرسیوم صادراتی آبزیان استان خوزستان، دبیرخانه پیمانکاری فرعی (SPX) تجهیزات نفت و گاز استان خوزستان، خوشه‌ کسب و کار بسته‌بندی عسل استان آذربایجان غربی، خوشه‌ کسب و کار سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی و پالایشگاهی استان مرکزی و استارتاپ پاور بانک سولار استان کرمانشاه با اهداء لوح و تندیس تقدیر شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست گرامیداشت روز ملی حمایت از صنایع کوچک از راه اندازی دوباره ۴۶۰ واحد تولیدی غیرفعال در شهرک‌های صنعتی از ابتدای امسال تا کنون خبر داد.

محسن صالحی‌نیا اظهار داشت: امسال برای راه اندازی دوباره ۱۵۰۰ واحد تولیدی راکد در شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا کنون بیش از ۳۰ درصد آن اجرایی شد.

وی افزود: هم اکنون ۴۶ هزار واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور وجود دارد و ۳۵ هزار واحد هم درحال ساخت و ساز و طی مراحل پیش از بهره‌برداری هستند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: هم اکنون ۸22 شهرک و ناحیه صنعتی، شامل 500 شهرک و 322 ناحیه صنعتی درحال بهره برداری است.

صالحی‌نیا ادامه داد: توسعه زیرساخت‌هایی مانند تأمین آب‏، برق، راه دسترسی، گاز و مخابرات از جمله اولویت‌های ما در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است؛ ضمن این‌که توسعه صنعتی، تأمین مالی و حمایت از سرمایه گذاری، توسعه بازار و فعالیت‌های صادراتی و توسعه بنگاه‌ها از جمله هدف گذاری‌های ما در بخش حمایت از صنایع کوچک است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست با بیان این‌که حدود 95 درصد از بنگاه‌های اقتصادی کشور، صنایع کوچک و متوسط هستند، اظهار داشت: 27 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت به‌صورت مستقیم و حدود 40 درصد از این ارزش افزوده به‌صورت غیرمستقیم مربوط به صنایع کوچک و متوسط است.

مهدی صادقی نیارکی با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنایع کوچک و متوسط چندین پروژه تعریف کرده است، افزود: احیاء واحدهای راکد مهمترین موضوع در این خصوص است که از حدود 9 هزار بنگاه راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، برای فعال سازی 1500 واحد در سال 1399 هدف گذاری شده است و طبق آخرین آمار بیش از 460 واحد از این واحدها به مدار تولید بازگشته است.

وی تأمین مواد اولیه (داخلی و وارداتی) به‌عنوان رکن اصلی فعالیت SMEها را دومین هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و اضافه کرد: ساماندهی زنجیره فولاد و پتروشیمی توسط این وزارتخانه دنبال می‌شود.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در حال حاضر اکثر بنگاه‌های کوچک و متوسط مشکل تقاضا ندارند، تصریح کرد: کالاها به‌خوبی تولید و در بازار عرضه می‌شود.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن هم‌اینک با دارا بودن 500 شهرک و 322 ناحیه صنعتی و 3 منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، 65 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، 6 شهرک فنآوری، 37 مرکز خدمات فنآوری و کسب و کار، 2 مجتمع فنآوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، 85 هزار و 874 قرارداد منعقده و بهره‌برداری از 45 هزار و 912 واحد صنعتی و 3 هزار و 58 واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم 935 هزار و 868 نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

از سال 1393 به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و بنا به تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، 21 مرداد در تقویم رسمی کشور به‌عنوان "روز حمایت از صنایع کوچک" نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار