خبرهای داغ:
مسؤل حوزه علمیه منصوریه شیراز با یادآوری آیاتی از قرآن كریم گفت: از نگاه قرآن، انسان‌های موفق كسانی هستند كه با مشورت كارها را پیش می‌برند و از آنچه خداوند به آن‌ها رزق داده است، انفاق می‌كنند.
کد خبر: ۹۲۶۶۲۲۵
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مسؤل حوزه علمیه منصوریه شیراز  با بیان اینكه خبرنگاری هم آفت و آسیب دارد و هم فرصت و توفیق، به تبیین نكاتی در خصوص بحث مشاوره در اسلام پرداخت.

وی افزود: در موارد فراوانی خداوند در قرآن به برجسته‌ترین انسان نظام خلقت یعنی پیامبر(ص) می‌فرماید مشورت بگیر. گاهی اوقات سن، سواد، شهرت و موقعیت مانع گرفتن مشورت می‌شود در صورتی كه چه اشكال دارد یك مدیركل از آبدارچی خود مشورت بگیرد یا اینكه یك پدربزرگ از نوه خود مشورت بگیرد البته این نیست كه حتماً باید به یك مشورت عمل كرد.

حدائق با ذكر این نكته كه مشورت دارای چارچوب و ضوابط خاصی است كه باید طبق آن كار را پیش برد، گفت: خداوند در آیه ۳۸ سوره شوری می‌فرماید «وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَینَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ؛ و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كرده‏ اند و كارشان در میانشان مشورت است و از آنچه روزیشان داده‏ ایم انفاق مى كنند» و نشانه‌های بندگان خوب را می‌شمارد و تأكید می‌كند از نشانه‌های بندگان خوب خدا این است كه پاسخ الهی را لبیك گفته، نماز به پا كرده و بین خودشان امورات را با مشورت می‌گذرانند.

وی با بیان اینكه از نگاه قرآن، انسان‌های موفق كسانی هستند كه با مشورت كارها را پیش می‌برند و از آنچه خداوند به آن‌ها رزق داده است، انفاق می‌كنند، گفت: در آیات قرآن می‌خوانیم كه خداوند خطاب به پیامبر(ص) تأكید می‌كند كه اخلاق خوب موجب شد مردم دور تو جمع شوند.

حدائق با تصریح اینكه برخی‌ها كار نمی‌كنند می‌گویند خداوند شانس دهد در صورتی كه باید بررسی كنیم و ببینیم كسانی كه به جایی رسیده‌اند چه كار كرده‌اند زیرا نظام الهی نظام شانسی نیست، گفت: به دلیل اخلاق خوب پیامبر(ص) اسلام گسترش یافت و اكنون هم ما پای سفره اخلاق پیامبر(ص) نشسته‌ایم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بیان كرد: بعد از آنكه مسلمانان در جنگ احد دوبار به توصیه‌های پیامبر(ص) گوش ندادند و موجب شد شكست سختی بخورند، پیامبر(ص) از آنان دلخور بود اما در حین بازگشت پیامبر(ص) به مدینه آیه‌ای از سوی خداوند نازل شد كه مسلمانان را عفو كند و برای آنان طلب استغفار كرده و با آنان مشورت كند و این جایگاه مشورت در قرآن كریم است.

وی با تأكید بر اینكه مشورت با انسان عاقل، عادل، دلسوز و دین‌دار موجب رشد می‌شود، گفت: اصلاً مشورت كردن یك توفیق الهی است و ممكن است خداوند گره كور زندگی ما را با نظر یك فرد بی‌سواد باز كند پس برای مشورت غرور نداشته باشیم و نگوییم خودمان همه چیز را می‌دانیم.

حدائق با بیان اینكه مشورت گرفتن و مشورت دادن یك نوع بركت است چه برای آنكس كه مشورت می‌گیرد و چه برای آنكس كه مشورت می‌دهد، گفت: وقتی با انسان‌های خردمند مشورت می‌كنید شما را به راه درست هدایت می‌كنند و باید بدانیم كسانی كه مشورت می‌گیرند، اساساً آسیب نمی‌بینند پس مشورت انسان را از پشیمانی و ملامت شدن در امان نگه می‌دارد.

مسؤل مدرسه علمیه منصوریه شیراز در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت مركز مشاوره امام هادی(ع) از ۱۰ سال پیش تاكنون گفت: طی این ۱۰ بیش از ۵۰۰ هزار جلسه مشاوره رایگان به مردم در این مركز ارائه شده است.

وی از راه‌اندازی مركز مشاوره ویژه خانواده روحانیت در حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز خبر داد و گفت: در روز ولادت امام هادی(ع)، یعنی ۱۵ مردادماه جاری این مركز با همكاری مركز مدیریت حوزه‌های علمیه فارس آغاز به كار كرد كه ارائه مشاوره در آن برای عموم مردم رایگان است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها