۱۴ / خرداد / ۱۴۰۴ - 04 June 2025
04:04
کد خبر : 9267863
۰۹:۰۴

۱۳۹۹/۰۵/۲۹

تبلیغات تجاری چگونه تغذیه کودکان را بهم زده است؟

بازار، کودکان را هدف قرار داده است. برنامه های تلویزیونی، اسباب بازی ها همگی طوری برنامه ریزی شده اند تا کودکان ما را به مصرف هر چه بیشتر این گونه غذاها و هله هوله ها سوق بدهند. گزارش محرمانه ای در آمریکا وجود دارد که نشان می دهد یک آژانس تبلیغاتی در زمینه سوق دادن کودکان و نوجوانان به خوردن غذاهای حاضری و سایر هله هوله ها بسیار موفق عمل کرده است.

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج   امیر حمزه نژاد: غذای کودکان یکی از مهمترین مسائل در رشد و پیشرفت افراد و جامعه آینده بشری است. اما متاسفانه بعضا با توجه به اینکه تبلیغات سنگینی درحوزه غذایی از سوی شرکت های تجاری صنعتی در حوزه تغذیه صورت می گیرد اغلب تعیین نوع تغذیه کودک نه تنها بر عهده والدین نیست بلکه این نوع تغذیه را شرکت های صنعتی برای فروش کالاهای خود تعیین می کنند.

بازار هله هوله ها که کودکان نیز اشتیاق زیادی به مصرف آنان دارند و خصوصا در هم سن و سالانشان به عنوان یک تغذیه پرمصرف دیده می شود، تغذیه کودکان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. نمک و چربی و شکر جزو جذایی ناپذیر مواد هله هوله هایی است که این روزها متاسفانه در بخشی از خانواده ها که کنترل آنچنان یا آگاهی خاصی نسبت به سبد غذایی فرزندانشان ندارند، مصرف آن افزایش قابل توجهی یافته است.
روش های بازاریابی در این حوزه به شدت پیچیده است و به شدت توانسته است که افراد را تحت تاثیر قرار داده و سبک زندگی و تغذیه آنان را بر وفق مراد تولید کنندگان این حوزه تغییر دهد.
تکنولوژی تصویرسازی عصبی نشان داده است که برای بسیاری از آمریکایی ها دیدن قوطی کوکا کولا تداعی کننده هویت فرهنگی و خودپنداره فرد است. به همین روش تلاش های زیادی برای تسخیر جسم و روان کودکان و نوجوانان مصرف کننده این گونه کالاها صورت گرفته است.
گزارش دولت انگلیس در زمینه غذای کودکان و تبلیغاتی که در این خصوص در سال ۲۰۰۴ صورت گرفته است نشان می دهد که آنها غذاها و هله هوله هایی که از طریق رسانه ها به شدت تبلیغ شده اند را خوب و جالب می دانند و به شدت تحت تاثیر تبلیغات روی آنها، رنگ بسته بندی و تصاویر موجود در آنها هستند. این گزارش می افزاید که تبلیغات موثر، اثر زیادی بر مصرف این گونه غذاها و هله هوله ها توسط کودکان و نوجوانان داشته و مارک های معروف خریداران بیشتر و زیادی داشته است.
بازار، کودکان را هدف قرار داده است. برنامه های تلویزیونی، اسباب بازی ها همگی طوری برنامه ریزی شده اند تا کودکان ما را به مصرف هر چه بیشتر این گونه غذاها و هله هوله ها سوق بدهند. گزارش محرمانه ای در آمریکا وجود دارد که نشان می دهد یک آژانس تبلیغاتی در زمینه سوق دادن کودکان و نوجوانان به خوردن غذاهای حاضری و سایر هله هوله ها بسیار موفق عمل کرده است.
آنها برای این منظور از راه های بسیار ماهرانه از جمله با استفاده از شخصیت های کارتونی، تصاویر تلویزیونی، فیلم و عکس و غیره کودکان و نوجوانان را ترغیب و تشویق می کردند تا هر چه بیشتر به مصرف این گونه غذاها رو بیاورند. فقط تصور کنید شخصیت باب اسفنجی که در یک مغازه همبرگر فروشی کار می کند چقدر در این حوزه تاثیرگذار بوده است.
البته هدف اولیه این تبلیغات کودکان نبودند بلکه نوجوانان کم سن و سال بود که تاثیر زیادی بر کودکان داشتند. آنها می دانستند که اگر بین کودکان و نوجوانان نیاز کاذب را به وجود بیاورند والدین آنها مجبور به خرید این محصولات خواهند شد که در نهایت، موفق به این کار هم شدند.
حجم و شدت این تبلیغات آنقدر زیاد است که حتی والدینی که با کنترل و توجه فراوان توانسته است سبک تغذیه کودکان خود را حفظ کنند بازهم تحت تاثیر این موضوع در جامعه قرار می گیرند و درواقع با سختی تمام شاید بتوانند خود را از چنگال این تبلیغات کاذب نجات بدهند. گفته می شود که در این حوزه تبلیغات موج معکوس می تواند بسیاری از خانواده ها را در این زمینه آگاه سازد و این امید وجود دارد که خانواده ها بتوانند سبک زندگی شان را بیشتر از پیش از تبیلغات های تلویزیونی و تجاری جدا سازند. متاسفانه در این حوزه بعضا مدارس نیز به نوع خوردن غذاهای دامن می زنند. این موضوع باعث شده است که کنترل غذایی در این حوزه بسیار سخت شود اما اصلاح غذایی با آگاهی بخشی امکان پذیر است.
در یک برنامه تلویزیونی در کشور انگلیس یکی از کارشناسان نظر افراد را به نوع غذاهایی که در مدارس این کشور استفاده می شد و ارزش غذایی آنان جلب کرد. چربی و افزودنی هایی که این مواد غذایی داشتند نه تنها برای کودکان و نوجوانان مناسب نبود بلکه مضر نیز بود. این آگاه سازی سبب ایجاد دغدغه در والدین شد و بعد از مدتی دولت این کشور بر اساس مطالبات اجتماعی در زمینه غذای کودکان در حوزه ابتدایی تجدید نظر کرد و مدارس و عادات غذاخوری تغییر کرد. به نظر می رسد که اگرچه موضوع تغذیه کودکان و کنترل سبک تغذیه آنان با توجه به تبلیغات گسترده بسیار مشکل است اما با ایجاد دغدغه در حوزه اجتماعی می توان به نتایج مثبت و قابل قبولی دست یافت و به اصلاحات مثبت در حوزه های مختلف سبک زندگی رسید.
انتهای پیام/* پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس

گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید