با حضور دکتر ضرغامی و دکتر موسی خانی نشست بررسی ابعاد مدیریت مالی اداری سرا‌های نوآوری برگزار شد

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کارآفرینان ماهر ترییت می‌شوند

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در سرآ‌های نوآوری با مهارت‌های لازم کسب و کار و اقتصاد بازار آشنا خواهند شد و به عنوان کارآفرینان ماهر تربیت می‌شوند.
کد خبر: ۹۲۶۷۹۴۹
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، به همت ادره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری جلسه مشورتی با حضور دکتر وحید ضرغامی، مدیرکل اداره کل سیاستگذاری و قائم مقام دکتر دهقانی فیروزآبادی و دکتر مرتضی موسی خانی؛ رئیس سرای نوآوری دانشگاه آزاد برگزار شد.

در این نشست، دکتر ضرغامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در راستای افزایش مسئولیت‌های اجتماعی خود در حال حرکت است، گفت: ایده سرا‌های نوآوری از سوی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دقیقا بر بستر فارغ التحصیل کردن شرکت به جای دانشجو ارائه شده است. ورودی‌های دانشگاه پس از کسب مهارت‌های لازم در دانشگاه و سرا‌های نوآوری که داری زیرمجموعه‌های مختلفی است، به مانند یک شرکت درآمدزا و ماهر وارد فضای کسب و کار و بازار می‌شود. در این چارچوب، دانشجوی فارغ التحصیل خود یک کارآفرین ماهر است. معاونت تمام تلاش و سعی خود را به کار برده که موازی با توسعه سرا‌های نوآوری، این فضا را به سوی چابکی و استقلال بیشتر برای برونداد‌های بهتر پیش ببرد.

در ادامه دکتر موسی خانی با استقبال از روند در پیش گرفته شده از سوی دانشگاه آزاد، عنوان داشت: موفقیت و اقدام اساسی برای سرا‌های نوآوری مهم است. به جای صد‌ها سرای نوآوری بهتر است ده سرای نوآوری موفق در سطح کشور داشته باشیم. زیرساخت‌ها و محتوای لازم می‌بایست پیاده سازی و اجرا شود تا یک سرآی نوآوری موفق ایجاد شود. زمانیکه سرآی نوآوری به یک برند معتبر تبدیل شد، شرکت‌ها و بازار به سمت آن به صورت اتوماتیک کشیده می‌شوند. به عنوان نمونه دانشگاه استنفورد که یکی از بزرگترین اقتصاد‌های جهان است، به خودی خود بازاری ندارد، ولی فارغ التحصیلان آن با توجه به مدل تربیتی دانشگاه توانسته اند بهترین بازار‌های فناوری را در جهان ایجاد کنند.

وی افزود: دانشگاه آزاد دارای انعطاف خوبی است، ولی این انعطاف پذیری می‌بایست افزایش پیدا کند تا بتوان با آزادی عمل بیشتری فضای کسب و کار و جذب بازار و اقتصاد را به سمت سرا‌ها یا هر بستر اقتصادی دیگر جذب کرد. تسهیل سازی پذیرش دانشجو و درآمدزایی مولفه بسیار مهمی است. سراها، مدل کارخانه سرای نوآوری است. حمایت‌های لازم از سوی دکتر طهرانچی، ریاست دانشگاه آزاد و معاونت علمی دولت برای توسعه فناوری و کسب و کار وجود دارد.

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری نیز با برشمردن پاره‌ای از ضرورت‌ها برای توسعه کسب و کار یادآور شد: می‌بایست بودجه متمرکز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برای بخش‌های فناوری و نوآوری در نظر گرفته شود. پیشنهاد ما این است که در سال نخست حمایت کامل مالی از سرآی نوآوری وجود داشته باشد و در طی چهار دوره یا چهار سال این حمایت به مرور به صفر برسد تا خود سرآ‌ها به درآمدزایی و استقلال کامل مالی رسیده باشند. معاونت نیز می‌بایست دارای بودجه مستقل باشد و نظارت بر هزینه کرد‌ها نیز بر عهده خود معاونت به عنوان نهاد بالادستی فناوری و نوآوری قرار گیرد. این اختیارات باعث انعطاف بیشتر و آزادی عمل بالاتری برای طرح‌ها اقتصادی و کسب و کار می‌شود.

دکتر ضرغامی همچنینن اظهار داشت: یک پیشنهاد دیگر، ایجاد یک شرکت برای تسهیل سازی امور است. این شرکت با دانشگاه آزاد یک رابطه حقوقی برقرار می‌کند و سرآی نوآوری به صورت خصوصی اداره و مدیریت می‌شود. آزادی عمل سرآی نوآوری در این بستر تا جایی بالا می‌رود که به راحتی می‌تواند با شرکت‌های مختلف اقتصادی وارد تعامل شود و ایده‌های موفق کسب و کار را به اجرا برساند. در این مدل سرای نوآوری درگیر کار‌های روتین و وقت گیر اداری نخواهد شد. البته معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری می‌بایست بودجه، صلاحیت و اختیارات کافی برای نظارت و ارزیابی سرآ‌ها را به صورت مستقل داشته باشد تا با شرکت‌ها وارد تعامل گردد.

دکتر موسی خانی نیز در پایان، با استقبال از این طرح، عنوان کرد: در سرآی نوآوری می‌بایست مدل انگیزیشی درآمدزایی ایجاد کرد. سرا‌ها می‌بایست از دانشگاه استقلال پیدا کنند و درگیر آیین نامه‌های واحد‌ها نباشند. کارخانه سرای نوآوری می‌تواند ثبت شرکتی شود و در کنار آن از امکانات دانشگاه استفاده کنند و بخشی از درآمد خود را به واحد مرتبط پرداخت کنند.
ارسال نظرات