همدلی میان مردم و اعتمادی که به مساجد دارند، پایگاه های مقاومت مساجد را به مرجعی برای محلات تبدیل کرده است
کد خبر: ۹۲۶۸۱۱۶
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴

بسیج مساجد با اخلاص در وسط میدان ایستاده/برای حرکت های اجتماعی چه جایی بهتر از مساجد

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، بارها برایمان پیش آمده که از روزمرگی ها و دغدغه های دنیا به ستوه آمده ایم و به دنبال سایه آسایشی گشته ایم؛ آرامشی معنوی و الهی، آرامشی روحانی که احتیاج روح است. در آن لحظه، اغلب به یاد همسایه صمیمی و قدیمی مان می افتیم، به یاد مسجد، خانه روشن خدا و عبادتگاه مؤمنان.

اگر چه هدف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکان خاصی برای عبادت و راز نیاز با خداوند متعال است و علت نامگذاری آن به مسجد، از آن روست که جایگاه سجده و تواضع در پیشگاه خداوند متعال است؛ اما نباید از جنبه های دیگر مسجد غافل گردید، جنبه هایی مانند آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی، جهادی و... که نیاز امروز جامعه ما می باشد.

اما  بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با 31 مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است، به همین مناسبت خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با حجت الاسلام والمسلمین احسان رضایی رییس سازمان بسیج مساجد و محلات کشور گفتگویی داشته است.

تلاش برای بیان ابعاد اهمیت مسجد

در این گفتگو، حجت الاسلام والمسلمین رضایی به دلیل نامگذاری 31 مرداد به عنوان روز جهانی مساجد اشاره می کند و می گوید: در سال 1347 بخش هایی از  مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی و عوامل آنها به آتش کشیده شد که از آن روز به بعد، 31 مرداد به عنوان روز جهانی مساجد نامگذاری شده و هر سال، این روز، بهانه ای برای نکوداشت مسجد است و ما نیز که پایگاه های مقاومت بسیج را در مساجد داریم، این ایام را گرامی می داریم و برای تبیین این حادثه و همچنین تبیین ابعاد اهمیت مسجد و خدمات مسجد در صحنه های مختلف، که هم در اسلام پر برکت بوده و هم در وقایع انقلاب اسلامی، بی بدیل بوده است، تلاش می کنیم.

به حضور یکایک مردم نیاز داریم

رییس سازمان بسیج مساجد و محلات کشور در مورد نقش پایگاه های بسیج در مساجد اظهار می دارد: بسیج مساجد و محلات متکفل پایگاه های مقاومت مساجد هستند که در سطح محلات مستقر می باشند و مردم آنها را به عنوان بسیج محله و بسیج مسجد می شناسند.

کار جوامع با نقش آفرینی دولتها تا حدودی پیش می رود اما اگر بخواهیم که جوامع به سرانجام واقعی خودشان برسند به حضور یکایک مردم نیاز هست. صحنه هایی که مردم در آنها حضور پیدا می کنند از دو جهت قابل عنایت و توجه است: اول؛ با حضور مردم، امکان موفقیت ها بیشتر می شود، در این مورد می توانیم موضوع کرونا را مثال بزنیم که در شرایطی که با ظرفیت های دولتی امکان پایش همه محیط ها و محله ها را نداشتیم و دچار کمبود اقلام بهداشتی هم بودیم، با اضافه شدن ظرفیت های مردمی، شرایط تغییر کرد و نیاز جامعه تامین شد. لذا مردم زمانی که وارد صحنه ها می شوند قابلیت تمام کنندگی و به سرانجام رساندن ها را ایجاد می کنند.

دوم؛ وقتی مردم وارد صحنه ها می شوند صحنه ها مردم سالار می شوند و این صحنه ها بر اساس خواسته و میل مردم پیش می رود، همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند که مردم وارد هر صحنه ای شوند آن صحنه ها مردم سالار می شوند.

تنها انتخابات، نماد مردم سالاری نیست، ما این روزها بهداشت مردم سالار را داریم، و در بحث کمک مومنانه هم کمک به نیازمندان را بطور مردم سالار تجربه کردیم.

ما جنگ را به صورت مردم سالار هدایت کردیم که به موفقیت رسیدیم والا اگر قرار بود که بر ظرفیت های دولتی یا سازمانی تکیه شود امکان موفقیت ها کمتر بود. این در حالی است که باید توجه کنیم حضور مردم در صحنه ها نیز به یک نقطه تجمع و یک نقطه وحدت نیاز دارد که مردم زیر پرچم آن جمع شوند و با محوریت آن کانون هم افزایی، حرکت های اجتماعی را شروع کنند و چه جایی بهتر از مساجد که به نام خدای احد و واحد نامگذاری شده است.

نقش اجتماع کنندگی مساجد با حضور بسیج

حجت الاسلام والمسلمین رضایی در مورد نقش اجتماعی مساجد می گوید: مسجد از ابتدای اسلام نقش اجتماع کنندگی برای حل مسائل اجتماع را داشته است و امروز هم این نقش را به ویژه با حضور پایگاه های مقاومت دارند که قابل افتخار است.

پایگاه های بسیج در محلات به دنبال شناخت مشکلات مردم در محلات هستند تا با بسیج کردن خود مردم نسبت به حل این مشکلات اقدام نمایند و احساس تکلیف نسبت به آن داشته باشند و رسالت اصلی پایگاه های مقاومت همین احساس تکلیف در راستای حل مشکلات مردم توسط خود مردم است و لازمه آن ایجاد آمادگی درونی است.

پایگاه های مقاومت با تکیه بر مسجد و تکیه بر علمای اسلام در مساجد تلاش می کنند که مسجد را به عنوان کانون حل و فصل موضوعات بدل نمایند و مسجد را به جایگاه اصلی خود در متن زندگی مردم برسانند.

بطور مثال در همین ماه پیش اعلام شد که ذخایر خون در کشور با کمبود مواجه است با یک اطلاع رسانی به پایگاه های بسیج در مدت کوتاهی بالغ بر 33 هزار نفر در سطح استان ها اهدای خون داشتند، یا در مورد همین کمک مومنانه، حضور پایگاه ها آن قدر پر رنگ بود که بسته های کمکی حتی قابل شمارش هم نبود.

همدلی میان مردم با اعتماد به مساجد

همدلی میان مردم و اعتمادی که به مساجد دارند، پایگاه های مقاومت مساجد را به مرجعی برای محلات تبدیل کرده است، این پایگاه ها بستری برای تامین امنیت محله ها هم بوده اند که تحت عنوان گشت های رضوی و گشت های محله، برای امنیت محله ها بطور مردم سالار و با حضور مردم اقدام نموده اند.

اینها به عنوان حداقل هایی از نمونه های فعالیت های پایگاه های بسیج مساجد قابل اشاره است و هر صحنه ای از آنها را ببینیم نقش پایگاه ها در آن موارد هویدا و مشهود است.

در سیل سال گذشته دیدیم که چه صحنه های بی بدیلی توسط پایگاه های بسیج ایجاد شد و همچنین در زلزله ای که در سال 97 در کرمانشاه رخ داد، این حضور بسیجی ها در سطح محلات بود که کمک های زیادی را جمع آوری نمودند.

بسیج مساجد با اخلاص در وسط میدان ایستاده/برای حرکت های اجتماعی چه جایی بهتر از مساجد

 

مسجد پاسخگوی نیازهای مردم است

ما صرفا به تکیه بر بعد معنوی مسجد قانع نیستیم و باور داریم که مسجد ظرفیت های فراوانی در عرصه های مختلف فرهنگی، تربیتی، امنیتی، اجتماعی، سازندگی، علم، ورزش و... دارد و اگر عناصر کارآمدی مانند بسیج وجود داشته باشند مسجد این ظرفیت را دارد که بتواند پاسخگوی بخشی از نیازهای مردم باشد.

 الان بالغ بر 54 هزار پایگاه در مساجد کشور مشغول به فعالیت اند که بخش قابل توجهی از آنها مستقر در مساجد هستند و بخش دیگری نیز با مساجد مرتبط می باشند که با بسیج آحاد مردم، و با روحیه بسیجی، درصدد رسیدگی به امور مردم هستند.

نقش آفرینی در ایام محرم

ما معمولا در ایامی که به هفته بسیج منتهی می شود جشنواره اسوه را داریم که در این جشنواره، برترین پایگاه های بسیج مساجد در سطح شهرستان ها انتخاب می شوند، این جشنواره سه سطح شهرستان، استان و کشور را دارد که الان هم در سطح شهرستان های کشور در حال برگزاری است ضمن اینکه همکاری فعالین مسجد هم در آن وجود دارد. البته ما نکوداشت مساجد را هم داریم که با توجه به شیوع کرونا، به ایام محرم و نقش آفرینی در این ایام، موکول شده است.

مسائل انقلاب بر دوش فرماندهان بسیجی

در پایان می خواهم از فرماندهان بسیجی که در سراسر مرز و بوم جمهوری اسلامی بصورت گمنام و مجاهدانه و بی مزد و منت و شبانه روزی در حال کار و فعالیت هستند، تشکر ویژه نمایم زیرا می دانیم که بسیاری از مسائل انقلاب بر دوش آنهاست و در فضاهایی که مملو از کمبودهاست با اخلاص در وسط میدان ایستاده اند و من دستبوس یکایک آنها هستم و برای آنها آرزوی موفقیت دارم.

ارسال نظرات