رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی:

تعرفه خدمات مهندسی ساختمان منطقی نیست

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی گفت: تعرفه خدمات مهندسی منطقی نبوده و در مواجهه با مسئولیت سنگین مهندسان کم است. ‌
کد خبر: ۹۲۶۸۲۸۷
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳

بهرنگ دیلمقانی امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در ارومیه، اظهار کرد: تعرفه خدمات مهندسی منطقی نبوده و در مواجهه با مسئولیت سنگین مهندسان بسیار کم است، بنابراین لازم است که نسبت به اصلاح و افزایش آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه این مجموعه یک سازمان مردم نهاد قلمداد می‌شود که 19 هزار نفر عضو از استان دارد و سالانه 1 هزار نفر نیز اضافه می‌شود، ادامه داد: پس این مجموعه بزرگترین ان.جی.اوی فنی در سطح کشور و چه بسا دنیا به شمار می‌رود، در هیچ جای دنیا 500 هزار نفر نیروی فنی، متخصص و کاربلد گردهم جمع نمی‌شوند، ولی این اتفاق در ایران رخ داده و سازمان نظام مهندسی کشور بیش از 500 هزار نفر عضو دارد.

دیلمقانی با بیان اینکه اعضا این مجموعه را برای خودشان خانه امید می‌دانند، ادامه داد: بنابراین ضمن اینکه برای رعایت مقررات ملی ساختمان دغدغه داریم، به طور قطع درصدد تامین آتیه اعضا نیز هستیم، در حال حاضر خیلی از اعضا برای تامین معیشت‌شان دچار مشکل هستند.

وی با بیان اینکه برای افزایش تعرفه باید جدال، بحث و تبادل نظر زیادی انجام دهیم، تا ضرورت این موضوع را برای دستگاه‌های تصمیم‌گیر ثابت کنیم، گفت: پنج ماه از سال 99 می‌‌‌گذرد ولی هنوز نتوانسته‌ایم تعرفه‌ها را افزایش دهیم؛ تعرفه رقم ثابتی ندارد و میزان آن به عوامل زیادی بستگی دارد، هرچند به ساده‌ترین مصالح ساختمانی نگاه کنید، افزایش چندبرابری داشته‌اند.
این مسئول ضمن ابراز تاسف از اینکه در جامعه خدمات مهندسی اهمیت چندانی نمی‌دهند، گفت: به همین دلیل اعضا دچار مشکلات مالی شده و در تامین نیازهای اولیه زندگی خود دچار مشکل شده‌اند، حال آنکه در جامعه و بین آحاد مردم تصور متفاوتی از زندگی و روزگار یک مهندس وجود دارد.

مهندسان از خدمات بیمه تامین اجتماعی بی‌بهره هستند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی اضافه کرد: در یک پروژه ساختمانی، کارگران ساده، ماهر یا نیمه ماهر از مزایای بیمه برخوردار هستند، ولی مهندسی که اسم او در پروانه ساختمانی ذکر شده و مسئولیت کل پروژه با او هست، از این خدمت اجتماعی بی‌بهره مانده است.

وی با بیان اینکه از مسئولان انتظار داریم به خدمات مهندسی به چشم هزینه زائد و تشریفاتی نگاه نکنند، گفت: یک مهندس وقتی شناسنامه فنی ساختمان را امضا می‌کند، همه مسئولیت مادام‌العمر سازه بر عهده او هست؛ مسئولیت این مهندس به مراتب بیشتر از مالک اوست ولی متاسفانه این موارد توسط دستگاه‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر نادیده گرفته می‌شود.

این مسئول ضمن ابراز تاسف گفت: گاهی قصورهای خیلی جزئی در خدمات مهندسی توسط مسئولین برجسته شده و مسئولیت سنگین و مادام‌العمر را نادیده می‌گیرند و به دنبال آن هنگام افزایش تعرفه مقاومت نشان می‌دهند.

دیلمقانی ادامه داد: تعرفه‌ای که برای هر مترمربع متصور هستیم، 20 هزار تومان است که بین 10 نفر تقسیم شده و به 2 هزار تومان تنزل پیدا می‌کند؛ این مبلغ در مقایسه با گرانی‌هایی که در ساخت‌وسازها اتفاق افتاده به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، به طوری که سال‌ گذشته اگر قیمت تمام شده یک مترمربع 4 میلیون تومان می‌شد، الان به 10 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی به افزایش قیمت همه مصالح ساختمانی در بازار روز اشاره کرد و ادامه داد: حتی مصالح ساختمانی بالاتر از قیمت مصوب نیز به صورت نقد فروخته می‌شود، ولی از سوی دیگر هر موقع خواسته‌ایم،  تعرفه خدمات مهندسی را متناسب با نرخ روز تورم ارتقا دهیم، مشکلات و چالش‌های زیادی در مواجهه با مسئولان درست می‌شود.

نگاه منفی نسبت به خدمات مهندسی وجود دارد

این مسئول ضمن ابراز تاسف از اینکه نگاه منفی نسبت به خدمات مهندسی وجود دارد و آن را هزینه‌ای تشریفاتی، زینتی و زائد تلقی می‌کنند، اظهار کرد: حال آنکه یک مهندس ساختمان بر روند ساخت ایمنی و مقاومت ساختمان نظارت دارد و حضور موثر این فرد، امنیت جانی ساکنان یک ساختمان را در مواقع بحران از جمله سیل، زلزله، آتش‌سوزی و ... بالا می‌برد.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا را شاهد هستیم و به دنبال آن پزشکان، پرستاران و کادر درمانی از جایگاه رفیعی برخوردار شده‌اند، که البته منکر زحمات آنها نیستیم، ولی کسی به دنبال فوت یک بیمار آنها را محاکمه نمی‌کند از طرف دیگر حقوق مزایای آنها هم افزایش یافته است، ولی اگر شرایط آنها را با موقعیت مهندسان مقایسه کنیم، خواهیم دید بعد از هر زلزله‌ای مهندس‌ها به محاکم قضایی احضار می‌شوند، در حالی که حمایت مادی نیز از آنها نمی‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی ضمن ابراز تاسف از اینکه، افزایش تعرفه‌های نظام مهندسی در سال گذشته مشکل‌ساز شد چون مسئولان عنوان می‌کنند که نباید این مبلغ ارتقا پیدا می‌کرد، بیان کرد: میزان تعرفه برای هر طبقه به صورت میانگین 60 تا 70 هزار تومان است، که بین 10 تا مهندس تقسیم می‌شود و تقریبا برای هر مهندس 7 هزار تومان می‌رسد یعنی اگر یک ساختمان 1 هزار مترمربع باشد، این مبلغ به 7 میلیون تومان می‌رسد.

وی همچنین در ادامه افزود: یک آرماتوربند برای هر مترمربع در ساختمان 120 هزارتومان حق‌الزحمه دریافت می‌کند ولی قرارداد 10 مهندس 60 هزار تومان می‌شود، حال آنکه اگر حتی همین آرماتوربند یا هر فرد دیگری از ارتفاع سقوط کند، مسئولیت آن بر عهده مهندس است، یا کیفیت کار پایین باشد مهندس تا آخر عمر خود باید پاسخگو باشد، حتی باید در ارتباط با کار آرماتوربند هم باید جوابگو باشد.

وی با بیان اینکه یک کارگر روزمزد چندبرابر مهندس حق الزحمه دریافت می‌کند حال آنکه مسئولیت جان و کار او نیز بر عهده همین مهندس است، اضافه کرد: نوع تخصص مهندس مثل پزشکان خدماتی است، برای آنها افزایش حقوق اتفاق می‌افتد ولی برای ما نه؛ بزرگ‌نمایی خدمات پزشکان و کوچک‌نمایی خدمات مهندس‌ها درست نبوده و تبعیض آشکار است.

دیلمقانی با بیان اینکه دیه افزایش یافته است، به طوری که وقتی یک کارگر از ارتفاع سقوط کرده و دچار نقص عضو می‌شود، مهندس باید براساس قوانین جاری و نرخ قانونی دیه پرداخت کند، اظهار کرد: نه‌تنها برای کارگر، بلکه هر یک از نیروهای انسانی فعال در کارگاه سانحه ای رخ دهد، مهندس باید پاسخگو باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی با بیان اینکه برای یک خودرو یا هر وسیله دیگری خدمات پس از فروش حداکثر 5 ساله داده می‌شود، ولی درباره ساختمان گارانتی نامحدود داده می‌شود که این معقول نیست و این موضوع از ضعف قانون ناشی می‌شود و از نمایندگان مردم در مجلس انتظار وجود دارد دوره مسئولیت مهندس را محدود کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
آخرین اخبار