هنرمند البرزی موفق به کتابت ۵ جلد قرآن نفیس به روش های مختلف هنری گردید و شامگاه یکشنبه با حضور معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشور و فرمانده سپاه استان البرز از این کتابهای مقدس رونمایی شد.
کد خبر: ۹۲۶۹۲۱۰
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، سید علی اصغر موسویان هنرمند البرزی، ۲۸ سال از عمر خود را صرف کتابت قرآن کریم به روش های مختلف هنری کرده است.

این هنرمند تا کنون ۳۱ بار قرآن را با خطوط و ابزار مختلف کتابت کرده و این قرآن ها را به اعتاب مقدسه، مقام معظم رهبری، حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه و حرم شاه عبدالعظیم حسنی اهدا کرده است.

موسویان در حاشیه آیین رونمایی از ۵ قرآن کتابت شده اخیر خود، گفت: کار کتابت قرآن یک از هنرهای اسلامی است که از اول اسلام مرسوم شد و نخستین کاتب قرآن حضرت علی (ع) بودند که به دستور پیامبر اسلام (ص) این کار را انجام دادند.

این هنرمند خوشنویس که یکی از کارهای کتابت قرآن را بر روی تصویر کشتی نوح انجام داده بود و به عنوان «کشتی مطلا» رسانه ای شد، اظهار داشت: این کشتی قرآنی به حرم امام حسین (ع) اهدا شد که شاهد هجمه زیادی از سوی رسانه ها بودیم در حالیکه جنس این کشتی از برنج بوده و بر روی آن برای عمر بیشتر، آب طلا کار شده بود.

وی اضافه کرد: وزن این کشتی ۷۰ کیلوگرم است که گفتند ۷۰ کیلوگرم طلا برای ساخت این کشتی و قرآن به کار برده شده است.

موسویان از مسوولان گلایه کرد که هیچ گاه از سوی هیچ مسوولی به خصوص مسوولان فرهنگی کشور حمایتی نشده که نشان از مهجور بودن قرآن در کشور ما دارد.

وی افزود: من مهجوریت قرآن را به معنای واقعی لمس کردم و این در حالی است که تصورات بر این است که من منفعت مادی از این کار دارم ولی تمام کارهای من در این مدت با هزینه شخصی بوده زیرا خود را بدهکار اهل بیت (ع) می دانم و این ها امانتی پیش ما است.

هنرمند خوشنویس قرآنی گفت: این کار نیازمند حمایت معنوی است و از مسوولان می خواهم حداقل حمایت معنوی حتی با حضور خود برای رونمایی از این آثار داشته باشند.

موسویان آثار هنری قرآنی خود را بیشتر به صورت حکاکی بر روی ورقه های برنج و در ابعاد مختلف انجام می دهد ولی ۴ اثر از ۵ اثر اخیر خود را به صورت خوشنویسی با خودکار و قلم انجام داده و یکی بر روی ورقه فلزی است.

وزن این آثار قرآنی کتابت شده با قلم که بر روی برگه گلاسه به تحریر درآمده و با دو خط نسخ و ریحان نوشته شده، ۲۰ کیلوگرم است.

این هنرمند برای کتابت هر کدام از آن ها ۲ هزار ساعت زمان صرف کرده و هر کدام از آن ها را در ۶۵۰ برگ کاغذ گلاسه تحریر کرده است.

همچنین قرآن فلزی مرقع را بر روی فلز برنز و با خط نسخ تحریر کرده که در میان هر ورق نام مبارک اهل بیت (ع) را حک کرده است.

وزن این اثر که به وسیله سوزن فولادی حک شده، نیز حدود ۲۰ کیلوگرم است و کتابت این قرآن نفیس نیز ۲ هزار ساعت زمان برده که در ۳۸ صفحه حک شده است.

۲ قرآن کتابت شده بوسیله خودکار نیز بر روی کاغذ برزیلی در ابعاد ۲۰ در ۳۰ سانتی متر با خط اثر شکسته نستعلیق تحریر شده اند که وزن اثر قریب ۳ کیلو گرم می باشد.

برای کتابت این ۲ قرآن نیز ۱۵۰۰ ساعت زمان برده شده که در ۳۶۶ برگ تحریر شده است.

ارسال نظرات