معاون صنایع کوچک شرکت های صنعتی استان یزد:

سهم 10درصدی صنایع کوچک یزد از بودجه شهرک های صنعتی/نگاه جامع استان یزد برای حمایت از صنایع کوچک

محمد دهقان گفت: در استان یزد هر ساله تقریبا 10درصد بودجه شهرک سازی ها به حوزه صنایع کوچک و حمایت نرم افزاری آن ها اختصاص می‌یابد.
کد خبر: ۹۲۶۹۴۹۳
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
به گزارش سرویس بسیج  مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج از یزد، محمد دهقان، در سال 1361 در یزد دیده به جهان گشود، تحصیلات عالی خود را در مقطع کارشناسی با رشته مهندسی صنایع آغاز کرد و پس از اخذ کارشناسی ارشد کارآفرینی در دانشگاه تهران، هم اکنون دانشجوی مدیریت صنعتی دانشگاه یزد در مقطع دکتری است.

وی، کارشناس توسعه بنگاه ها و تامین مالی، کارشناس مسئول خوشه های صنعتی و کسب و کار و مدیریت توسعه صنایع و فناوری شرکت شهرک های صنعتی استان یزد را در کارنامه کاری خود دارد و هم اکنون در سمت معاون صنایع کوچک شرکت های صنعتی استان یزد مشغول به فعالیت است.

بیش از نیم قرن سابقه حمایت از صنایع کوچک در ایران

محمد دهقان در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به اینکه صنایع کوچک به واحدهای صنعتی گفته می شود که زیر 50 نفر اشتغال دارند که تعریف استانداردی هم است اظهار کرد: صنایع به سه رده کوچک، متوسط و بزرگ دسته بندی می شوند که بر اساس رده، هر واحد صنعتی شیوه مدیریت سازمانی، نیازمندی ها و قوانین و مقررات و مناسبات خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه اصولا دولت ها برای توسعه و پایداری صنایع کوچک برنامه های حمایتی طراحی می کنند گفت: حتی سارمان های تخصصی در این خصوص تشکیل می شود که بتوانند سرویس های مختلف حمایتی و خدماتی را به این واحدها بدهند که در کشور ایران سابقه این سازمان های تخصصی برای صنایع کوچک به سال 1343 برمی گردد.

***وظیفه شرکت شهرک های صنعتی و صنایع کوچک در دو بخش صنایع

دهقان تصریح کرد: سازمان نواحی صنعتی ایران اولین سازمان تخصصی برای صنایع کوچک در ایران بود که بعد از برپایی یکسری واحدهای پراکنده کوچک در ایران تشکیل شد و این سازمان پایه اصلی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در کشور است.

معاون صنایع کوچک شرکت های صنعتی استان یزد افزود: شرکت شهرک های صنعتی ایران بعد از انقلاب اسلامی و در دهه 60 تشکیل شد که البته جدای از سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی فعالیت می کرد تا اینکه در دهه 80 این دو نهاد در هم ادغام شد و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تشکیل شد.

دهقان ادامه داد: وظیفه بخش شهرک های صنعتی ایجاد زیرساخت ها و سخت افزاری است و ماموریت های توسعه ای و نرم افزاری بر عهده بخش صنایع کوچک است.

***چهار حوزه فعالیت سازمان صنایع کوچک

معاون صنایع کوچک شرکت های صنعتی استان یزد با بیان اینکه فعالیت سازمان صنایع کوچک در چهار حوزه دسته بندی می شود ابراز کرد: یکی از حوزه های کاری این سازمان، توسعه صنعتی و فناوری است که خوشه های صنعتی، نظام مبادلات فرعی، مراکز خدمات فناوری و کسب و کار، کلینک های کسب و کار، شناسایی و رفع نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی در این حوزه قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه دفتر توسعه بازار و امور بین الملل نیز از دیگر حوزه های کاری سازمان صنایع کوچک است عنوان کرد: برپایی نمایشگاه های داخلی، نمایشگاه های خارجی، کنسرسیوم های صادراتی، اموزش های بین المللی، اعزام هیئت های تجاری برای واحدهای صنعتی و جذب سرمایه گذار خارحی بیشتر از وظایف حوزه دفتر توصعه بازار و امور بین الملل است.

دهقان دفتر تامین مالی و سرمایه گذاری را از دیگر حوزه های سازمان صنایع کوچک برشمرد و گفت: مدیریت منابع مالی و بانکی، کمک به واحدهای صنعتی برای حضور در بازار سرمایه، بورس و فرابورس، ایجاد سامانه ها و پلتفرم های نرم افزاری که به تامین مالی زنجیره تامین صنایع کوچک کمک می کند، پیگیری و رصد فعالیت واحدهای صنعتی اعم از فعال، نیمه فعال و تعطیل، راه اندازی واحد های راکد، مربوط به حوزه کاری این بخش است.

وی ابراز کرد: دفتر توسعه بنگاه ها و کارآفرینی هم رکن چهارم سازمان صنایع کوچک است که وظیفه آموزش به واحدهای صنعتی، برگزاری تورهای صنعتی، حمایت از پایان نامه های کاربردی برای صنعت، برگزاری رویدادهای استارت آپی و کارافرینی که خروج ان نیاز صنعت را برطرف کند بر عهده دارد.

***اختصاص 10درصد بودجه شهرک های صنعتی استان یزد به صنایع کوچک

این مسئول با بیان اینکه همه ای ابزارهای برای ارائه خدمات حمایتی و توانمندسازی و کمک به رقابت پذیری واحدهای صنعتی است ابراز کرد: در استان یزد هر ساله تقریبا 10درصد بودجه شهرک سازی ها به حوزه صنایع کوچک و حمایت نرم افزار به واحدهایی که به بهره برداری می رسند اختصاص می یابد.

وی با عنوان اینکه نزدیک به 92 درصد صنایع استان یزد صنایع کوچک و متوسط هستند که از این میان 40 درصد این صنایع کوچک هستند گفت: این عدد نشان از وزن بالای صنایع کوچک استان یزد از لحاظ فراوانی است ولی از لحاظ اشتغال صنایع بزرگ پیشگام بوده اند و این هم عمدتا به دلیل استقرار واحدهای تولید کاشی و سرامیک و فولاد در استان است.

***هرواحدی در تعریف صنایع کوچک باشد مشمول حمایت های سازمان صنایع کوچک می شود

معاون صنایع کوچک شرکت های صنعتی استان یزد با بیان اینکه طبق اعلام سازمان صمت استان یزد بیش از3هزار واحد صنعتی به بهره برداری رسیده وجود دارد اذعان کرد: قریب 40درصد صنایع کوچک در نواحی صنعتی استان مستقر هستند اما سرویس و خدمات دهی شرکت شهرک های صنعتی به صنایع کوچک مستقر در شهرک های صنعتی خلاصه نمی شود و هرکسی در تعریف صنایع کوچک باشد مشمول حمایت ها و کمک های بالعوض این سازمان می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه چرخه ایده تا تولید انبوه محصول تک بازیگر نیست خاطرنشان کرد: معمولا کشورهایی که در حوزه کارافرینی سیستماتیک خوب کار کرده اند، بازیگران این چرخه ایده تا محصول را خوب تشکیل داده اند و ارتباط بین بازیگران این زنجیره را خوب برقرار کرده اند.

***نقص «زنجیره ایده تا محصول» و سردرگمی تولیدکننده

وی با بیان اینکه متاسفانه وقتی ایده ای در کشور وجود دارد و حتی این ایده به تولید محصول اولیه هم رسیده است بخاطر ناقص بودن تعرف دستگاه ها در چرخه ایده تا محصول سردرگم است عنوان کرد: در کشور ما در حوزه کارافرینی بسیار کارهای خوبی انجام شده است اما هنوز مشاوره یا رهنمایی که مسیر درست را به یک فرد صاحب ایده نشان دهد وجود ندارد، هیچ مرجع منسجمی وجود ندارد که مسیر حقوق مالکیت معنوی محصول، تولید، سرمایه گذاری و تامین مالی را به وی نشان دهد و زنجیره و چرخه تولید برای رسیدن به تکامل راه زیادی پیش رو دارد.

دهقان افزود: پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها و مدارس در این زنجیره قرار دارند و باید با مکانیزمی وصل به هم باشند و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی حلقه آخر زنجیره ایده تا محصول قرار دارد.

***آنچه برای تقویت زنجیره «ایده تا محصول» در یزد انجام شد

وی با بیان اینکه در دو سه سال گذشته شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد برای کمک به زنجیره ایده تا محصول برنامه هایی تعریف کرده است تصریح کرد: به هر واحد صنعتی که بخواهد یک فناوری را چه بصورت ایده و چه بصورت مهندسی معکوس بومی سازی کند با تقبل بخشی از هزینه ها و ارتباط دهی با شرکت های دانش بنیان برای تامین نیازهای فناورانه کمک می کنیم.

معاون صنایع کوچک شرکت های صنعتی استان یزد اذعان کرد: هر ایده ای که منجر به توسعه و بهره وری در صنعت شود از طریق برگزاری رویدادهای استارت آپی و کارآفرینی، ضمن شناسایی، زمینه ارائه این ایده در فضا و جمع صنعت گرها را ایجاد می کنیم و با اطلاع رسانی بستر رویارویی این افراد با صاحبان صنایع را فراهم می کنیم که در نهایت اگر ایده ای منجر به قرارداد شد ان قرارداد را از لحاظ مالی مورد حمایت قرار می دهیم.

دهقان در پایان تاکید کرد: تاکنون در حوزه های صنایع کنجدی، صنایع هایتک، صنایع نساجی و کاشی و سرامیک رویدادهای خوبی برگزار شد که بیش از 40 نیاز فناورانه این صنایع شناسایی و برخی از انها رفع شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار