خبرهای داغ:
یادداشت

نقش مادر در تربیت دینی و تعیق باورهای مذهبی کودکان

باورهای دینی و مذهبی در هر جامعه ای از آن دسته مکتوبات قلبی است که در مرحله نخست و به طور حتم در درون خانواده و با وجود معلمی به نام مادر در ذهن و قلب کودک نهادینه می شود. از نمونه های بارز چنین آموزش هایی در دین اسلام و مکتب شیعه تجلی ماه محرم است .
کد خبر: ۹۲۶۹۵۷۱
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج- پژوهشگر حوزه زنان و خانواده : اینکه مادر در شکل گیری بخش عمدهای از باورهای کودکی هر فرد تاثیر دارد ، از نظر همه دانشمندان علوم تربیتی و روانشناختی اثبات شده است. در همه جوامع، با همه ادیان آسمانی این مادرها هستند که معلم نخست انسان شمرده می شود و مکتوبات قلبی خود را به فرزندان انتقال می دهند .

افراد با این داشته ها و در ادامه با تجربه دریافت های خارج از خانه هویت اجتماعی و عقیدتی خودشان را شکل می دهند . در برخی از زمان ها یک سو شدن تجربه ها اجتماعی با داشته های درونی باعث می شود فرد با فرهنگ پیشین خود همراه شود و او نیز در مقام پدری و یا مادری آن را به فرزند خود و نسل بعد از خود انتقال دهد اما گاه ممکن است یافته های اجتماعی افراد با داشته های ذهنی و قبلی او مغایرت داشته باشد که در اینصورت بحران هویتی به وجود می آید و فرد فرهنگی جدید برمیگزیند که اگر در مسیر هنجارهای جامعه نباشد به خود و دیگران آسیب می زند .
باورهای دینی و مذهبی در هر جامعه ای از آن دسته مکتوبات قلبی است که در مرحله نخست و به طور حتم در درون خانواده و با وجود معلمی به نام مادر در ذهن و قلب کودک نهادینه می شود. از نمونه های بارز چنین آموزش هایی در دین اسلام و مکتب شیعه تجلی ماه محرم است . اینکه مادر با آمدن ماه های خاصی فرهنگ و آداب خاص آن را به جای می آورد خود نوعی آموزش غیرمستقیم فکری و عقیدتی خواهد بود .
این آداب اگرچه در درون هر خانه و خانواده نسبت به هم تفاوت دارد اما اشتراکات بسیاری نیز در آن مشاهده می شود .محرم از آن دسته ماه هایی است که کودکان علاوه بر یادگیری آداب مذهبی و آیینی این ماه، همانگونه که قبلا اشاره شد به طور غیر مستقیم و البته عمیق با مفاهیم عمده: سیاسی و اجتماعی مکتب شیعه نیز آشنا می شوند مفاهیمی همچون ظلم، مقاومت، پایداری، جهاد و دفاع از آزادی اندیشه، آشنایی با راه حق و باطل و ....
از این رو آن دسته از مادرانی که خود در عمق وجودی شان با چنین واژگانی بزرگ شده اند خواهند توانست بذری مهم و اساسی را در قاموس زندگی اجتماعی فرزند خود به ودیعه بگذارند تا زمانی که تبدیل به درخت تنومند اعتقادات او شود . پس جای تعجب نیست اگر مکتب ضد خدایی و نهیلیستی و پیروان چنین مکاتبی، هدفشان نابودی باغبانی باشد که ریشه فکری انسان را در بندگی خدا و آزادی از یوغ شیاطین می پروراند .
امروزه مادران بیشتر از هر کس دیگری در معرض خطر استهلاک فکری و اندیشه ای هستند و بی آنکه خود بدانند زنجیره انتقال باورهای قلبی خود را می گسلند و نسلهای بعدی را در برهوتی از افکار و اندیشه های استعماری رها می سازند بنابراین وقتی صحبت از مباحث پراهمیت همچون مادران و زنان در خانواده می شود نباید جزء اولویت های چندم یک دولت اسلامی باشد اگر آینده سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه برای دولتمردان آن جامعه اهمیت داشته باشد آنچه اولویت اول جامعه است باید با پیوسته خانوادگی همراه باشد.
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار