معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

برگزاری مراسمات عزاداری حدالامکان در فضا‌های روباز باشد

ابراهیم قادری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برنامه‌های عزاداری ماه محرم تاکید کرد.
کد خبر: ۹۲۶۹۸۴۸
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
ابراهیم قادری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرگزاری بسیج از کردستان، با بیان این که ایران اسلامی در ماه محرم در سوگ شهدای کربلاست اظهار داشت: مردم دیندار کشورمان در این ایام به برگزاری آیین عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش می‌پردازند؛ شیوع ویروس کرونا در ایران همزمان با درگیری سایر کشور‌ها طی ماه‌های اخیر بسیاری از امور جاری کشور را تحت تأثیر قرار داده است و یکی از دغدغه‌های جدی مردم و مسئولین کشور، در هفته‌های اخیر نحوه برگزاری مراسم عزاداری در ایام پیش رو بوده است.

وی گفت: همه به خوبی می‌دانیم که با وجود بیماری کرونا برگزاری تجمعات می‌تواند خطر زیادی برای شیوع بیشتر این بیماری باشد بنابراین ستاد ملی مبارزه با کرونا در روز‌های قبل و به موقع دستور العمل‌هایی را برای برگزاری ایمن این مجالس و مراسمات که مورد تایید مقام معظم رهبری و علما نیز قرار گرفته است را تهیه کرده است.

قادری با اشاره به ضوابط بهداشتی که برگزار کنندگان مراسم عمومی باید رعایت کنند، افزود: برگزاری این مراسمات صرفا باید در فضا‌های روباز و با رعایت فاصله گذاری حداقل ۲ متر از هر طرف برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه حداکثر زمان برگزاری مراسمات نباید بیشتر از ۲ ساعت باشد گفت: جای شرکت کنندگان باید از قبل در محوطه برگزاری مشخص و همه افراد شرکت کننده در طول مراسم برای پیشگیری از ماسک استفاده کنند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به ممنوعیت از هر نوع ادوات صوتی مانند؛ طبل و سنج به علت اینکه باعث ایجاد تجمع خواهد شد افزود:نصب بنر برای یادآوری و آموزش نکات بهداشتی به مردم توسط خطیبان در طول برگزاری مراسم مثمر ثمر خواهد بود.

قادری گفت: ملزومات بهداشتی مانند؛ ماسک، محلول ضد عفونی کننده و دستمال کاغذی و قرار دادن سطح زباله در محل‌های مناسب و گندزدایی سطوح در معرض تماس مانند دستگیره در، کلید برق، روی میز و سرویس‌های بهداشتی با محلول ضد عفونی کننده برای رعایت سلامت شرکت کنندگان در این مراسمات توسط برگزار کنندگان الزامی است.

وی در ادامه عنوان کرد: شرکت کنندگان باید از هرگونه تماس فیزیکی مانند دست دادن با دوستان و آشنایان خوداری کنند و به محض دیدن هر گونه نکته غیربهداشتی در مراسمات حتما به صورت سازنده آن را به مسوولین برگزار کننده اطلاع دهند و همچنین نفراتی از هیات به عنوان نماینده با کارشناسان بهداشتی همکاری کنند.

چه کسانی نباید در مراسمات شرکت کنند

قادری گفت: افرادی که مبتلا به بیماری کرونا هستند حتی از نوع خفیف و یا علایم شبیه به بیماری کرونا را دارند و یا افرادی که در خانواده فردی مبتلا به کرونا و یا در محل کار با مبتلایان به این بیماری تماس پیدا کرده اند نباید در تجمع عزادران در مراسمات قرار بگیرند.

قادری با بیان اینکه حضور در مراسمات خطر ابتلا به افرادی مانند مادران باردار، افراد مسن و یا کسانی که از بیماری‌های مزمن مانند؛ بیماری‌های قلبی تنفسی، دیابت، فشار خون بالا و انواع سرطان‌ها را افزایش خواهد داد عنوان نمود: امیدواریم که مردم ضمن رعایت کامل مسایل بهداشتی با خیر و برکاتی که از برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) به صورت مراسم عمومی، خانوادگی، و فردی به دست می‌آورند به موفقیت‌های بزرگی در مقابل بیماری کرونا دست پیدا کنند.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات