سهم دولت در پرداخت حق بیمه سلامت بوشهری‌ها ۴ برابرشد

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر گفت: هزینه‌های پرداخت شده از سوی بیمه سلامت در دولت تدبیر و امید بیش از ۴ برابر شده است که نشان دهنده افزایش سهم دولت در پرداخت هزینه‌های درمانی است.
کد خبر: ۹۲۷۰۱۹۷
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵

سهم دولت در پرداخت حق بیمه سلامت بوشهری‌ها ۴ برابرشد

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، پرویز رمضانی در نشست خبری افزود: هزینه‌های درمانی پرداخت شده از سوی بیمه سلامت استان در سال ۹۲ مبلغ ۳۸ میلیارد تومان بود که در پایان سال ۹۸ به بیش از ۱۶۴ میلیارد تومان رسیده است.

وی گفت: بخش عمده‌ای از این افزایش ۴ برابری ناشی از استقرار خدمات سلامت و تخصصی راه‌اندازی شده در استان است.

رمضانی اظهار کرد: این رشد هزینه‌ها نشان دهنده افزایش سهم دولت در پرداخت هزینه‌های درمان است و کمک زیادی به کاهش پرداخت این هزینه از جیب مردم است که از مولفه‌های توسعه یافتگی اجتماعی است.

وی ادامه داد: بیمه سلامت نیمی از جمعیت استان را در قالب صندوق‌های بیمه‌ای مختلف تحت پوشش خود دارد و بیشترین جمعیت بیمه شده مربوط به صندوق بیمه روستایی و شهر‌های زیر ۲۰ هزار جمعیت در استان با جمعیت بیش از ۲۷۷ هزار نفر است.

رمضانی با بیان اینکه اکنون ۴۷۰ موسسه تشخیصی و درمانی شامل بیمارستان، مطب، داروخانه و مراکز پاراکلینیک با بیمه سلامت بوشهر قراردارد، گفت: به غیر از کارکنان دولت و بیمه شده‌هایی که سهم بیمه آن‌ها را نهاد‌های حمایتی پرداخت می‌کنند، بقیه بیمه‌شونده‌ها به صورت رایگان و با پرداخت حق بیمه از سوی دولت زیر پوشش بیمه‌ای قرار گرفته اند.

ارتقای عدالت بیمه‌ای از دستاورد‌های دولت در بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر بیان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع عشایر، روستاییان و شهر‌های زیر ۲۰ هزار جمعیت استان با استفاده از یارانه دولتی از بیمه رایگان استفاده می‌کردند در حالی که صرف ملاک قرار دادن محل سکونت فرد با اجرای عدالت بیمه‌ای فاصله دارد.

وی افزود: اکنون بر اساس برنامه توسعه ششم کشور با افراد از سوی وزارت رفاه ارزیابی وسع می‌شوند و ساکنان شهر یا روستا که توان پرداخت حق بیمه را نداشته باشند به صورت رایگان، دهک‌های ۴ و ۵ با ۵۰ درصد تخفیف و دهک‌های بالای جامعه با پرداخت حق بیمه خود زیر پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

رمضانی ادامه داد: رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای یکی دیگر از اقدامات بیمه سلامت در دولت تدبیر و امید است که با ایجاد بانک اطلاعاتی از بیمه‌شونده‌ها میسر شده است و بر اساس آن افرادی که دارای چند بیمه بودند تعیین تکلیف شدند.

وی اعلام کرد: براین اساس افراد از محلی که حق بیمه پرداخت می‌کردند بیمه اصلی آن‌ها قرار گرفت و بیمه‌های تبعی آن‌ها حذف شد و در حال حاضر در استان بوشهر هیچ همپوشانی بیمه‌ای وجود ندارد.

ارتقای خدمات بیمه‌ای سطح یک به روستاییان در دولت یازده و دوازدهم

رمضانی گفت: ارتقای خدمات سطح یک بیمه‌ای روستایی که خدمات مرتبط با مراکز و پزشک عمومی است از خدمات ارزشمند دولت یازده و دوازدهم به روستاییان است.

وی عنوان کرد: استان بوشهر در حال حاضر ۶۵ مرکز روستایی ارائه دهنده خدمات سطح یک دارد و نیمی از بیمه شونده‌های استان را بیمه‌شوندگان روستایی در بر می‌گیرد.

مدیرکل بیمه سلامت بوشهر ادامه داد: تحت پوشش بیمه قرار گرفتن برخی از خدمات دندان پزشکی برای گروه‌های هدف کودکان و زنان باردار، افزایش اقلام دارویی این مراکز از ۳۵۰ به بیش از ۴۵۰ قلم و برخی دیگر از خدمات درمانی در این دوره به بسته خدمات سطح یک روستایی افزوده شد و مورد تعهد بیمه سلامت قرار گرفت و همه بیمه شده‌های روستایی این مراکز پرونده الکترونیکی تشکیل و پرونده‌ها کاغذی جمع شد.

حرکت بیمه سلامت بوشهر به سمت تحقق دولت الکترونیک

رمضانی گفت: اکنون امکان استعلام الکترونیکی اعتبار دفترچه بیمه در همه مراکز درمانی استان وجود دارد و بیمه‌شوندگان لازم نیست با گذشت تاریخ اعتبار درج شده بر روی دفترچه، آن را عوض کنند.

وی اضافه کرد: اکنون تمدید اعتبار و استعلام اعتبار دفترچه‌های بیمه کاملا الکترونیکی صورت می‌گیرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر گفت: سامانه الکترونیک درآمد از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید است که تعامل بیمه سلامت و دستگاه‌هایی که کارکنان خود را بیمه کرده‌اند برای پرداخت سهم بیمه‌ای خود و اضافه کردن بیمه شونده جدید و وصول دقیق و به موقع درآمد‌های بیمه سلامت را به دنبال دارد.

رمضانی عنوان کرد: تبادل الکترونیک اسنادد بیمارستانی از دیگر اقدامات دولت در تلاش برای تحقق دولت الکترونیک بوده که پیش از این دو ماه به طول می‌انجامید اکنون در یک یا دو هفته صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: استان بوشهر ۲۰ مرکز بیمارستانی و جراحی دارد که تا کنون در ۱۵ مرکز انتقال الکترونیکی اسناد صورت گرفته است.

مدیر کل بیمه سلامت استان بوشهر در ادامه به اجرای نسخه نویسی الکترونیک از ابتدای سال جاری در بوشهر اشاره کرد و گفت: تا امروز ۲۶۰ مرکز تشخیصی درمانی شامل مطب، درمانگاه، داروخانه و مراکز پاراکیلینیک در استان از نسخه نویسی الکترونیک استفاده کرده‌اند.

وی افزود: تا کنون بیش از ۹۳ هزار نسخه الکترونیکی در استان نوشته شده است که ۴۷ درصد ثبت ویزیت و ۵۳ درصد تجویز دارو به صورت الکترونیکی بوده است.

افزایش نظارت بر ارائه خدمات درمانی و مدیریت منابع با تدبیر

رمضانی ادامه داد: سامانه تایید خدمات الکترونیک از اقدامات بیمه سلامت در دولت تدبیر و امید است که نقش موثری در نظارت بر ارائه خدمات و مدیریت منابع این سازمان دارد.

وی گفت: اکنون برای ۸۰ درصد از دارو‌هایی که در بخش سرپایی تجویز گرفته می‌شود در اداره کل پرونده تشکیل شده و یا در سامانه تایید اینترنتی در داروخانه‌ها قرار گرفته است.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر گفت: همچنین برای بیمارانی که داروی خاص مصرف می‌کنند به صورت الکترونیک پرونده تشکیل شده است تا بتوانند داروی خود را به موقع و به اندازه تحویل گیرند.

وی اعلام کرد: بیمه شونده‌های استان در صورتی که نیاز به خدمات تصویر برداری، چون ام ار ای، سونوگرافی، رادیولوژی و سی تی اسکن بیش از میزان تعیین شده در این سامانه باشند می‌توانند با ارائه مستندات بیمه این خدمات را برای ان‌ها تعهد می‌کند.

برون سپاری خدامت بیمه‌ای برای تسهیل خدمت رسانی

رمضانی بیان کرد: واگذاری خدمات بیمه گری و صدور دفترچه به بخش خصوصی که قبلا فقط در اداره‌های بیمه در مرکز استان و شهرستان‌ها انجام می‌شد از دیگر اقدامات موثر بیمه سلامت استان است که دریافت خدمت را سرعت بخشیده است.

وی اعلام کرد: در حالی که تا سال ۹۲ ارائه این خدمت تنها در ۹ مرکز در استان انجام می‌شد، با برون‌سپاری به دفاتر پیشخوان دولت، در ۳۰ مرکز در استان انجام می‌شود.

خدمات کرونایی بیمه سلامت بوشهر

مدیرکل بیمه سلامت بوشهر گفت: پس از شیوع کرونا و تخصیص بیمارستان شهدای خلیج برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا، بیمه سلامت به مراکز غیر دولتی استان اجازه داد بیماران دارای این بیمه را پذیرش کنند و اکنون بیمه شدگان صندوق روستایی و سلامت همگانی در همه مراکز از جمله مراکز نظامی و تامین اجتماعی بوشهر پذیرش می‌شوند.

رمضانی همچنین در خصوص ارائه خدمات سریع به بیماران کرونایی اظهار کرد: به بیمارستان‌های استان اعلام شده است درصورتی که بیمار کرونایی در این بیمارستان‌ها بستری شد در صورت نداشتن حمایت بیمه‌ای، اعلام کنند تا در هماهنگی با وزارت رفاه و تعیین وضعیت درآمدی بیمار او را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهیم تا بتوانند در همان بستری نیز از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شود.

وی در پایان از ساخت و خرید ساختمان بیمه سلامت برای تمام اداره‌های بیمه سلامت استان تا سال ۹۸ خبر داد و گفت: اداره بیمه سلامت دیر نیز در هفته دولت سال جاری کلنگ زنی شد که تا پایان سال ساخته می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که تا سال ۹۲ تنها شهرستان‌های دشتی و تنگستان مالک ساختمان بودند.

پایان خبر/

منبع: ایرنا
ارسال نظرات