خبرهای داغ:

به نام دوره کارآفرینی به کام دستگاه های جاسوسی!

چرا باید کشوری که تمام تلاشش برای تحریم ایران و فشار حداکثری به اقتصاد مردم است، متولی برگزاری دوره کارآفرینی در ایران باشد؟
کد خبر: ۹۲۷۱۳۳۲
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،آرزو بهشتی، به تازگی یکی از کشورهای معلوم الحال که دستگاه‌های امنیتی آن تلاش‌های فراوانی برای مداخله در ایران دارد و بسیاری از افرادی که از ایران گریختند ذیل حمایت سازمان‌های امنیتی و بنیادهایی مانند هیفوس با پوشش‌هایی مانند آموزش، پروژه‌های امنیتی را علیه ایران پیگیری می‌کنند، دست به اقدام تازه ای زده است.

این اقدام مربوط به همکاری مشترک دانشگاه اراسموس هلند با سفارت این کشور در تهران است که تصمیم دارد دوره مجازی چهار هفته ای و رایگان را برای زنان کارآفرین برگزار کند و در پایان نیز چند نفر از شرکت کنندگان برای یک بازدید سه روزه از اکوسیستم نوآوری هلند انتخاب ‌شوند.

نخستین بار این خبر در کانال تلگرامی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان، کوروش خسروی، منتشر گردیده است و اکنون که به روزهای پایانی نام نویسی در دوره نزدیک می شویم، سوالات زیادی از سوی دلسوزان نظام و نهادهای انقلابی مطرح گردیده است که بدون پاسخ باقی مانده است.

در زمانی که تمرکز جدی بر روی اقتصاد جزو تاکیدات رهبر معظم انقلاب است و امسال نیز به نام سال جهش تولید نام گذاری شده، برپایی دوره هایی از این دست باید باعث خوشحالی شده و نور امیدی را در دل کسانی که به فکر رشد اقتصاد کشور هستند ایجاد کند زیرا به طور یقین، برگزاری کارگاه هایی در جهت توانمند ساختن زنان کارآفرین، اگر بر روی ریل اصلی حمایت از تولید و نیز مصرف کالای ایرانی قرار گیرد، می تواند تاثیر بسیار مفیدی بر اقتصاد ایران داشته باشد.

مزیت برگزاری دوره های کارآفرینی، همکاری با مراکز علمی و نیز کشورهایی است که سابقه خوبی در زمینه کارآفرینی و توانمندسازی دارند و چه بهتر که برگزاری این دوره با یک گروه دانشگاهی از کشوری که سابقه ای در زمینه کارآفرینی دارد و رشد خوبی هم در زمینه اقتصادی دارد اتفاق بیفتد و در نگاه اول، انجام این اقدام مشترک با نهادهای علمی در کشورهای دیگر نباید از نظر ابعاد امنیتی و سیاسی تهدید محسوب شود اما چند ملاحظه را در برگزاری هر دوره و کارگاهی باید در نظر گرفت که در برگزاری این دوره کارآفرینی نیز لازم است که مورد توجه قرار گیرد.

نخستین و مهمترین ملاحظه امنیتی در برگزاری این دوره، سابقه کشور برگزار کننده آن است؛ بر کسی پوشیده نیست که هلند سابقه طولانی ای در موضوعات فمنیستی دارد و از سوی دیگر از جمله کشورهای اروپایی ای است که در اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران نقش فعالی دارد، بنابراین برگزاری دوره کارآفرینی از سوی کشوری که تمام تلاشش برای تحریم ایران و فشار حداکثری به اقتصاد مردم است، جای تأمل دارد.

ملاحظه دوم گروه هدف در برگزاری این دوره است، دوره کارآفرینی ویژه زنان برگزار می شود. این قابلیت به طور ویژه چند سال است در دستور کار کشورهای مخالف با ایران قرار گرفته است، زنان نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان به عنوان گروه اثرگذار در جریان سازی اقدامات سیاسی، امنیتی، فرهنگی و حتی اجتماعی و اقتصادی مورد نظر قرار دارند و در تحرکات آبان ماه سال گذشته ایران نیز رهبران دستگیرشده چند اغتشاش زن بودند و به اعتراف خود آن ها زنان به عنوان ابزاری برنده در تحرکات مورد استفاده قرار می گیرند.

ملاحظه سوم در این جریان، استفاده از پوشش برنامه های رایگان توسط چند سازمان مردم نهاد است، ابزاری که بیش از یک دهه است مورد استفاده گروه های ضد نظام قرار می گیرد و فعالیت های مختلفی ذیل برگزاری دوره های عمومی خود انجام می دهند.

این ملاحظات در کنار هم باعث شده است که برخی از خبرگزاری ها و نیز سازمان ها مانند بسیج دانشجویی و بسیج جامعه زنان، اقدام به انتشار بیانیه در محکوم کردن برگزاری این دوره، داشته باشند، همچنین در شبکه های اجتماعی نیز برخی از افراد با بیان برخی از ابهامات برگزاری این دوره، حساسیت خود را در مورد آن نشان دهند و نیاز است که نهادهای نظارتی و امنیتی با حساسیت بیشتری به بررسی ریشه‌ها و واقعیت‌های این پروژه‌ها بپردازند.

اما برگزاری این دوره، بی سابقه نیست و در چند سال گذشته، دوره های مشابهی برای زنان با کشورهایی مانند سوئد که سردمدار حمایت از فمنیست هاست برگزار شده است که با اما و اگرهای بی پاسخی از سوی مسئولان مواجه گردیده است، ولی همچنان سوال دلسوزان حوزه زن و خانواده در کشور از بزرگترین متولی امور زنان یعنی معاونت امور زن و خانواده ریاست جمهوری این است که چرا باید اقداماتی از این دست انجام شود؟ آیا این اقدامات که یک روز با نام حمایت از زنان بی سرپرست و بار دیگر در قالب هدایت زنان کارآفرین خودنمایی می کند، نتیجه انفعال معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای زنان نیست؟

طنین یاس

ارسال نظرات