خبرهای داغ:
برخی از افراد سعی داشتند تعصبات و تحریفات را امسال جور دیگر وارد دستگاه امام حسین کنند، البته این افراد و این جریان ها خیلی برای مردم ناشناخته نیستند و هر سال و در هر زمان به شکلی سعی در از بین بردن اتحاد حسینی و همچنین عوض کردن دستاوردهای عزاداری ها هستند.
کد خبر: ۹۲۷۱۵۳۴
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان؛ عزاداری برای سرورو سالار شهیدان امروز مرز جغرافیایی خاصی ندارد و حتی مختص به شیعیان و مسلمانان نیز نبوده وعاشقان امام حسین در هر مکان با هر دین و مذهبی ارادات خود را نشان می دهند و خیمه عزای امام حسین برپا می کنند.

در کشور ما ارادات به امام حسین و حضرت ابوالفضل و خدمت در خیمه عزای محرم یک افتخار و یک سربلندی قلمداد می شود که این افتخار نوکری در همان اوایل کودکی هم ملموس است و هر چه انسان بزرگتر می شود بر شور و شعور در این عزارداری بیشتر واقف می شود.

برپا کردن عزارداری امام حسین امروز با فرهنگ حسینی در کشور در آمیخته شده است و خانه به خانه و کوچه به کوچه امروز خیمه های امام حسین برپا می شود و بعد از هزار و 400 سال روز به روز به عشق و اردات افزوده می شود؛ این فرهنگ که با خود سیره حسینی را در کشورمان را نیز گسترش داده است سیره ای که ظلم را نمی پذیرت و زندگی با عزت را سرلوحه قرار می دهد و روحیه شهادت طلبی را ایجاد کرده است.

در این همه سال بسیاری تلاش کردند عزاداری امام حسین و تفکر عاشورایی را از بین ببرند و یا آن را به جهات دیگر بکشند و با دو رویکرد ریشه کنی و همچنین بدعت ها پا به عرصه نهادند، بدعت هایی که قرار بود در این فرهنگ ریشه کند و بعد از آن دلیلی بر نادرستی فرهنگ شود تا از ورود و همه گیری و جذب بیشتر به این فرهنگ جلوگیری شود که البته این هجمه ها همیشه ناکام ماند و عاشورا و ابعاد آن در قلب ها هر لحظه بیشتر اثر می کند.

*فرهنگ عاشورا تمام انسان های آزادی خواه را در مقابل ظلم متحد می کند

حجت الاسلام محمد یزدانی در گفت وگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: در طول تاریخ بسیاری سعی کردند عشق به امام حسین را ازبین ببرند و عزارداری و فرهنگ عاشورایی را خاموش کنند اما امروز حتی نامی از آن ها نیست اما عاشورا و فرهنگ آن به تمام نقاط جهان صادر شده است.

کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: فرهنگ عاشورا و امام حسین خاموش شدنی نیست چرا که فطرت انسان آزادی خواهی را می فهمد و این فرهگ بر جان انسان می نشیند؛ امروز وقتی خیمه ها و محافل عزاداری را نگاه می کند مملو از جوانانی است که خبر روزهای باشکوه تر و بهتر عزاداری امام حسین را می دهد.

یزدانی ادامه داد: البته همیشه دشمنان اسلام و کسانی که منافع آن ها با فرهنگ امام حسینی در تضاد بوده است سعی در وارد کردن خرافات و بدعت ها در عزاداری ها داشتند که این موضوع نیاز به هوشیاری زیادی دارد چرا که دشمن دل خوش به همین هاست.

محمد یزدانی در ادامه خاطرنشان کرد: در هر کجای جهان عزادری ها و بیان ارادت به شهدای کربلا با آیینی برگزار می شود که قدمت بسیار بالایی دارد که البته همه آن ها عرض ارادت و حزین شدن در ظلمی است که در کربلا شده است و البته موجب بالندگی و ایجاد روحیه شهادت طلبی و زندگی با عزت می شود.

وی گفت: باید عزاداران و عاشقان امام حسین بسیار هوشیار و مواظب باشند که دشمن با نقشه های شومش در پی کمرنگ کردن این عزارداری هاست و هر نقشه ای را نیز پیاده می کند؛ فرهنگ عاشورا تمام انسان های آزادی خواه را در مقابل ظلم متحد می کند.

*رعایت مسائل بهداشتی در هیات ها مثال زدنی بود

همزمان با شروع محرم امسال بیماری کرونا در نقاط مختلف جولان داد تا این سوال برای برخی پیش بیاید که تکلیف در محرم امسال در برپای عزاداری ها چگونه است؛ تکلیفی که مقام معظم رهبری به خوبی با بیانات آن مسیر را روشن کردند محسن یاریان یکی از فعالان برپایی هیئت و مجالس عزاداری امام حسین(ع) در گفت و گو با خبرنگار صاحب نوز اظهار کرد: امسال در فضای باز و با رعایت پروتکل های بهداشتی دهه اول محرم مراسمات را برگزار کردیم و طبق آنچه که ستاد ملی کرونا بیان کرده بود، رفتار کردیم.

وی ادامه داد: شاید این میزان رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری که امسال در دهه محرم انجام شد در هیچ کجا حتی در مکان های که الزام قانونی نیز وجود داشت رعایت نشد و هیاتی ها در این زمینه سربلند در آمدند.

یاریان با بیان اینکه امسال پذیرایی در طول مراسم نیز انجام نشد و هزینه های آن در کارهای خیر دیگر و کمک به نیازمندان استفاده شد ادامه داد: امسال وقتی در کوچه و خیابان ها عبور می کردیم پرچم های سیاه و کتیبه های بیشتری را خود افراد به درب منازل زده بودند و اعضای خانواده ها روضه های خصوصی با حضور اعضای خانواده برپا کردند که در نوع خود جالب بود.

محسن یاریان اظهار کرد: امسال شاید برای هیات ها محدودیت هایی وجود داشت امام مانع برپایی عزاداری نشد، برپایی که مسائل بهداشتی نیز در آن رعایت شد و یک الگو در این زمینه بود؛ امیدواریم با مدد امام حسین هر چه زود تر شاهد ریشه کنی این بیماری باشیم.

البته در این میان بودند برخی از افراد هم که حرف های دیگر زدند و تعصبات و تحریفات را سعی داشتند امسال هم جور دیگر وارد دستگاه امام حسین کنند، البته این افراد و گاه این جریان ها خیلی برای مردم ناشناخته نیستند و هر سال و در هر زمان به شکلی سعی در از بین بردن اتحاد حسینی و همچنین عوض کردن دستاوردهای عزاداری ها هستند.

این جریانات و افراد که گاه از جهل و البته بیشتر بنا بر وظیفه ای که از یک سناریو از پیش تعیین شده در اختیار آن ها بود سعی کردند از بیماری کرونا استفاده کنند و در حالی که تفکر در جامع جهانی به رعایت بهداشت برای کنترل این بیماری متمرکز است، عاشقان امام حسین را جور دیگر نشان دهند و فرهنگ عاشورا که امروز در هر کجایی نمایان است را یک تعصب و یک فرهنگ نادرست نشان داده و مانع از دلدادگی افراد بیشتر به این فرهنگ شوند.

حجت الاسلام مهدی حیدری در گفت و گو با خبرنگار بسیج نیوز بیان کرد: در دوره های مختلف افرادی که به ظاهر امام حسینی بودند اما در باطن اینگونه نبود، سعی کردند به برپایی عزاداری ها و به فرهنگ عاشورا ضربه بزنند.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: امروز کرونا این فرصت را ایجاد کرده که برخی افراد و برخی جریان ها باز هم بخواهند با تعصبات خود این راه را دنبال کنند که مطلب تازه ای نیست اما هوشیاری مارا میطلبد.

وی افزود: در همین شرایط هم عزاداری و برپایی مجلس روضه تعطیل نیست و هر کس می تواند خانه خود را به حسینیه تبدیل کند و بدون شک برپایی این مجالس هم توفیقی روز افزون دارد.

حیدری بیان کرد: کرونا فرصتی ایجاد کرد که خانه هایمان بیشتر حسینی شود و در و دیوار خانه هم به برکات برپایی روضه منور شود و این نشان می دهد عاشورا فراموش شدنی نیست.

مهدی حیدری گفت: اینکه بخواهیم مسائل بهداشتی را رعایت نکنیم و آن را به پای عزاداری امام حسین بنویسیم یک رفتار غیردینی است

این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: بیانات و رفتارهای مقام معظم رهبری یک الگو و چراغ هدایت است که همیشه وقتی دچار شک و تردید شدید راه را نمایان می کند در این امر هم ایشان به خوبی مسیر را نشان دادند.

شاید این خاصیت درگاه امام حسین است که باید همیشه آزموده شویم تا این مراسمات معلمی باشد تا فرق بین حق و باطل را برای ما آشکار سازد؛ اما بدون شک راه و جریان امام حسین همان طور که وعده الهی است خاموش نمی شود بلکه هر روز پرجوش تر خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار