کارشناس مسایل دینی و مذهبی:

آزادگی و حُریّت از درس های قیام عاشوراست

حجت الاسلام دهقانی؛ معرفت، عبودیت، یقین به هدف، رعایت حقوق دیگران و آزادگی را از درس های قیام عاشورا برشمرد.
کد خبر: ۹۲۷۱۶۲۱
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛  به مناسبت شهادت امام زین العابدین علیه السلام مراسم عزاداری وسوگواری با حضور رزمندگان در حسینیه امام خمینی (ره) تیپ 44 قمربنی هاشم علیه السلام با رعایت دستورالعمل های بهداشتی  برگزار شد.

حجت الاسلام دهقانی در این مراسم به پنج درس از درس های عاشورا اشاره کرد و گفت: اولین درس از واقعه عاشورا معرفت و شناخت یاران امام حسین(علیه السلام )نسبت به امام زمان خود و اعلام وفاداری حتی بعد از علم به سر نوشت خود است، بطوری که شخصی مثل زهیر می گوید؛ اگر هزار بار کشته شوم و سوزانده شوم و خاکسترم را بر باد دهند و باز زنده شوم ،دست از یاری شما بر نمی دارم.

وی افزود: درس دوم  در قیام عاشورا، اوج عبودیت و بندگی است. به صورتی که یاران امام حسین(علیه السلام) شب آخر عمر خود را با دعا و تلاوت قرآن و مناجات و استغفار سپری کردند، که راوی می گوید؛ "لهم دوی کدوی النحل"؛ مثل زنبوران در کندو، صدای مناجات از خیمه ها بیرون می آمد.

حجت الاسلام دهقانی خاطر نشان کرد: درس سوم از واقعه عاشورا یقین به هدف و راه و معرفت است،که همین داشتن یقین باعث شده بود در رفتن به میدان و استقبال شهادت از همدیگر سبقت بگیرند و حتی قاسم13ساله با اینکه پایش به رکاب اسب نمی رسید، ولی تا قلب دشمن پیش می رود؛ ولی در مقابل اصحاب و یاران ابن زیاد به خاطر نداشتن معرفت بعضا به خاطر ریاست یا پول یا مطاع دنیا در میدان حضور پیدا کرده اند و تردید آنها باعث شد، که نتوانند با جسارت به مصاف یاران امام حسین(علیه السلام) بیایند.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: چهارمین مسئله از درسهای عاشورا؛ رعایت حقوق دیگران است. در جریان قیام حضرت امام حسین(علیه السلام) هنگام ورود به سرزمین کربلا زمین هایی که در آن خیمه زدند و میدان جنگ بود و محل دفن آنها بود خریداری نمودند، تا اینکه تصرف در اموال دیگران نباشد. یا اینکه در شب عاشورا حضرت به یاران خود فرمودند هرکسی دِین و بدهکاری دارد در میان یاران من نباشد. بروید و دیون خود را ادا کنید. اینها درسهایی است از رعایت حقوق همدیگر و اینکه حق الناس به گردن انسان نباشد.

وی ادامه داد: پنجمین درس از واقعه عاشورا، درس آزادگی و حریت است. بطوری که هر نفر از یاران دشمن که به خاک و خون می غلطید کسی رغبت به اموال و زینت و شمشیر او نداشت؛ ولی دشمن به حدی از رذالت و پستی بر خوردار بود که به خیمه ها حمله می کند و حتی گوشواره از گوش دختران می رباید. و از این قبیل درس ها از واقعه عاشورا زیاد است، که انسان با مطالعه و عمل به آنها می تواند در گفتن شعار "یا لیتنی کنت معکم فافوز عظیما" صادق باشد.

در ادامه این مراسم مسئول هیئت رزمندگان استان وذاکر اهلبیت علیهم السلام حاج حمیدرضا توسلی به ذکر توسل، روضه و مرثیه سرایی و نوحه خوانی پرداخت و حاضران در محفل در سوگ مصیبت های اهلبیت علیهم السلام در واقعه عاشورا اشک ماتم ریختند و سینه زنی کردند.

ارسال نظرات