تشديد نظارت فرودگاهي براي مقابله با موج سوم کوويد19‌

مديرکل دفتر مقررات فرودگاهي مديريت بحران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي با اشاره به استقرار آزمايشگاه تست کرونا در مرکز کنترل فضاي کشور گفت: اجازه نداديم شيوع کرونا خللي در خدمات‌ به پروازهاي عبوري ايجاد کند.
کد خبر: ۹۲۷۲۲۵۴
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
 
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومي شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران ، پس از شيو‌ع بيماري کرونا، يکي از نقاطي که بيشتر از نظر شيوع بيماري در کشور و انتقال آن مورد توجه قرار گرفت، فرودگاه‌ها و مبادي ورودي و خروجي هوايي کشور بود. در اين راستا از همان اسفندماه، يکي از نقاط مهمي که از سوي وزارت بهداشت از نظر کنترل بيماري مورد توجه قرار گرفت، فرودگاه‌هاي کشور بود.

در اين باره مواردي نظير تب سنجي در فرودگاه‌ها آغاز شد ضمن آنکه در پروازها هم تأکيد بر رعايت پروتکل‌‌هاي بهداشتي، زدن ماسک از سوي مسافران و خالي نگه داشتن صندلي‌هاي 2 رديف آخر هواپيما مورد تأکيد قرار گرفت.

البته هفته گذشته بود که شنيده شد الزام تب سنجي در سالن‌هاي فرودگاه پروازهاي داخلي، پايانه‌هاي مسافري و ترمينال‌ها، ايستگاه‌هاي راه‌آهن و پايانه‌هاي دريايي توسط تيم پزشکي لغو شده است.

پيگيري‌ها حاکي از آن بود که‌ ستاد ملي مقابله با کرونا با توجه به اينکه به دليل برخي تغيير رفتارها در ويروس کرونا، ديگر تب داشتن از علايم مهم ابتلا به اين ويروس محسوب نمي‌شود و چه بسا بيماراني که بدون وجود نشانه هايي از  تب، به اين ويروس مبتلا شده باشند، تب سنجي در پايانه‌هاي مسافري را ديگر الزامي نمي‌داند؛ به هر حال طبق گفته پزشکان در خوشبينانه ترين حالت 50 درصد افراد مبتلا به کرونا دچار تب مي شوند و 50 درصد ديگر بدون علامت تب به اين ويروس مبتلا شده اند. از سوي ديگر برخي مسافران از عدم رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي در فرودگاه‌ها خصوصا در زمان دريافت کارت پرواز گله داشتند و ابراز نگراني مي‌کردند.

همچنين برخي کاربران خبرگزاري فارس در بخش فارس من، از عدم رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي در پروازها هم نگران بودند که البته اين موضوع در حيطه نظارت‌هاي سازمان هواپيمايي کشوري و شرکت‌هاي هواپيمايي است.

به گزارش فارس، پيش از اين شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي درباره اقدامات مبارزه با کرونا در داخل ترمينال‌هاي فرودگاه‌ها گفته بود:  داخل هر ترمينال 6 بار ضدعفوني مي‌شود و نشانه‌گذاري‌ها انجام شده است؛ روشي جز توصيه و فراهم آوردن زيرساخت ها نداريم و نمي‌توان با مردم برخورد قهري داشت البته به دنبال اين هستيم که ظرفيت‌ها را افزايش دهيم و ديگر شاهد شلوغي و ازدحام در فرودگاه‌ها نباشيم.

به گفته معاون وزير راه و شهرسازي همه مسافران ورودي به ايران بايد تست منفي PCR را به همراه داشته باشند که اين تست بايد حداکثر براي يک هفته گذشته باشد، مهم نيست مسافران از چه مبدا وارد کشورمان مي‌شوند داشتن اين تست منفي براي همه الزام است و اگر اين تست را به همراه نداشته باشند با پرداخت هزينه آن، نمايندگان وزارت بهداشت در فرودگاه از مسافران تست مي‌گيرد.

در راستاي پيگيري اين موضوعات و ميزان رعايت شيوه‌نامه‌‌هاي بهداشتي درباره مقابله با کرونا، به سراغ مديرکل دفتر مقررات فرودگاهي، مديريت بحران و پدافند غيرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران رفتيم که صفر تا 100 مسائل مربوط به مقابله باکرونا در فرودگاه‌ها در حوزه کاري وي است.     فرشيد گليج درباره جزئيات اجراي شيوه‌نامه‌هاي مقابله با کرونا در فرودگاه‌ها به خبرنگار فارس گفت: ‌از 25 دي ماه 1398 بر اساس برنامه‌ها و دعوتنامه‌هايي که از سوي سازمان پدافند غيرعامل، ستاد کل نيروهاي مسلح و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي مبني بر آمادگي درباره شيوع کرونا و شيوع اين بيماري در کشور چين و احتمال ورود اين ويروس به کشور، وجود داشت جلساتي برگزار شد. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در اين جلسات حضور داشت و اولين بخشنامه رسمي شرکت فرودگاه‌ها روز 6 بهمن ماه 1398 درباره احتمال ورود ويروس کرونا به کشور براي همه فرودگاه‌هاي کشور ارسال شد که مواظب باشند و احتمال دارد اين ويروس از طريق پروازها و يا مسافران خارجي به کشور ورود مي‌کند، بنابراين بايد به شيوه‌نامه‌ها به دقت توجه کنند.

فارس: در بهمن‌ماه که آغاز شيوع کرونا بود، در حوزه فرودگاهي چه بخشنامه‌اي اجرا شد؟ اصلا اين موضوع از سوي متوليان جدي گرفته شد؟

گليج: بله؛ از آن منظر که فرودگاه‌هاي بين‌المللي، قرنطينه انساني، دامي و نباتي دارند ضرورت داشت حتما شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي آنجا رعايت و توجه شود، در بهمن ماه 98 به اتفاق کارشناسان سازمان پدافند غيرعامل، ‌از 6 فرودگاه که پرواز بين‌المللي داشتند نظير فرودگاه‌هاي مهرآباد، شيراز، بندرعباس، اصفهان‌ و تبريز، بازديد انجام شد، فرايند پذيرش مسافر در پروازهاي خارجي اين فرودگاه‌ها رصد شد، کارهاي قرنطينه که انجام مي‌شد مورد بررسي قرار گرفت، از گمرک جمهوري اسلامي ايران در فرودگاه‌هاي بين‌المللي بازديد کرديم و هشدارهاي لازم به آنها داده شد تا اينکه به اوايل اسفند 98 رسيديم که در آن زمان ويروس وارد کشورمان شده بود.

فارس: پس از عيان شدن شيوع کرونا در کشور، چه ضوابطي در فرودگاه‌ها براي مقابله با شيوع آن اجرا شد؟

گليج: ‌در اسفند 98 در گام اول ملزومات بهداشتي نظير دستکش، ماسک و الکل براي فرودگاه‌ها تهيه شد تا کارکناني که با مسافران در ارتباط هستند مشکلي از نظر بيماري نداشته باشند؛ با همکاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، هلال احمر، بسيج و نيروهاي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، در فرودگاه‌ها موضوع غربالگري يا همان تب سنجي معمولي‌ آغاز شد.

* نصب 20 دستگاه دوربين حرارت‌سنجي در پايانه‌هاي مسافري

فارس: تأمين تب‌سنج از الزامات وزارت بهداشت بود؟

گليج: ببينيد، ما در جلسات سازمان پدافند غيرعامل، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي و پس از آن در جلسات ستاد ملي مقابله با کرونا شرکت مي‌کرديم و در آن جلسات بر موضوع تب سنجي تأکيد مي‌شد، با آنکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران الزامي نداشت ابزار تب سنجي در سطح بسيار حرفه‌اي و گران قيمت را خود تهيه کند اما تلاش کرديم به کمک وزارت بهداشت بياييم و چندين دستگاه دوربين ترمو اسکنر که تب سنج حرارتي است، خريداري کرديم و در فرودگاه‌ها نصب شد؛ 20 دستگاه دوربين حرارت سنج در فرودگاه‌ها نصب کرديم که هم اکنون در حال غربالگري است، با اينکه اين کار جزو وظايف ذاتي شرکت فرودگاه‌ها نبود.

فارس: چقدر براي اين دوربين‌ها اعتبار اختصاص يافت؟

گليج‌: کل هزينه ما در اين ايام، در سه مرحله اعتباري که اختصاص داديم براي تجهيزات پزشکي، مواد ضدعفوني، قرارداد با پزشکان و همين دستگاه‌هاي حرارت سنج، 80 ميليارد ريال بود که برخي از اين موارد شامل ابزار است و برخي هم شامل قراردادهايي است که با پزشکان منعقد شد. پيش از شيوع کرونا ما بخشنامه‌ درباره فرودگاه‌هاي معين در‌ بروز حوادث طبيعي نظير سيل و زلزله داشتيم که دستورالعمل مصوب داشتند، در ايام اسفند 98 و فروردين 99 که برخي فرودگاه‌ها با کمبود موارد ضدعفوني و الکل مواجه بودند و نياز به مواد ضد عفوني داشتند، ما از ظرفيت فرودگاه‌هاي معين استفاده کرديم و از برخي استان‌ها مواد ضد عفوني کننده خصوصا الکل تهيه کرديم و به آنجا فرستاديم تا پايانه‌هاي مسافري به عنوان مرزهايي که اگر ضد عفوني نمي‌شدند، کرونا بيشتر شيوع مي‌يافت، ضد عفوني شد، همچنين اين مواد ضد عفوني در پايانه مسافري فرودگاه‌هاي کم برخوردار توزيع شد، به هر حال اولين جايگاه انتقال ويروس، همين مرزهاي هوايي، دريايي، ريلي و جاده‌اي هستند که ما توانستيم از ظرفيت فرودگاه‌هاي ياري‌رسان و معين استفاده کنيم.

* استقرار آزمايشگاه براي معاينه پرسنل مرکز کنترل فضاي کشور ‌

پس از آن به تعطيلات ايام نوروز رسيديم که به واسطه حساسيت پروازهاي عبوري، ضرورت باز بودن فضاي کشور و ارائه خدمات مناسب به پروازهاي عبوري، لازم بود مرکز کنترل پرواز در ايام تعطيلات اين خدمات را به پروازهاي عبوري بدهند و اگر به دليل شيوع کرونا، ما هر يک از اين نيروها را از دست مي‌داديم و يا شيوع ويروس بين آنها فراگير مي‌شد، کشور با مشکل حاد مواجه مي‌شد؛ در اين راستا در 29 اسفند آزمايشگاه تست کرونا را در مرکز کنترل فضاي کشور مستقر کرديم و 230 تست PCR از نيروهاي بخش رادار، بخش الکترونيک‌ و بخش آي‌تي‌ انجام شد، به هر حال اين افراد در ايام تعطيلات به صورت کشيک به مرکز کنترل فضاي کشور مي‌آمدند و از آن منظر که شيفت‌هاي سه ساعته داشتند و ابزارهاي کار آنها مشترک بود، احتمال سرايت بيماري وجود داشت،‌ به همين دليل تلاش شد در بين اين افراد از نظر شيوع کروناهيچ مشکلي رخ ندهد که طبق تفاهم‌نامه‌اي، آزمايشگاه در ايام تعطيلات در مرکز کنترل فضاي کشور مستقر شد و 230 تست انجام شد که همه منفي بود و بدين ترتيب توانستيم فضاي کشور را باز نگه داريم.

* 12 پزشک امروز در ستاد و فرودگاه شبانه‌روز فعال هستند

فارس: در واقع پرسنل خود را از نظر شيوع بيماري معاينه کرديد؟

گليج‌: ببينيد اگر پرسنل متخصص شرکت در سلامت جسمي باشند، ارائه خدمات به پروازها و مسافران سلامت خواهد بود، ‌ما تلاش کرديم نيروهايي که جزو بيماران حساس يا زمينه‌دار بودند، غربالگري شوند و يا اينکه اگر خانواده آنها داراي بيماري خاص و جزو افراد داراي زمينه بيماري بودند به آنها اعلام شد در ايام شيوع کرونا و تعطيلات نوروز، به محل کار نيايند. ‌در همان ايام تعطيلات با 20 پزشک قرارداد بستيم تا در ورودي‌هاي مراکز، ترمينا‌ل‌ها و ستاد شرکت فرودگاه‌ها مستقر باشند و امروز هم 12 پزشک با تخصص‌هاي مختلف، به صورت شبانه‌روز شيفت مي‌دهند و يک نفر پزشک هم به عنوان مشاور به خدمت گرفتيم که تاکنون در قالب بيش از تماس 800 تلفني، شبانه‌روزي به استان‌ها مشاوره داده است.

فارس: اين پزشکان در چه بخش‌هايي از فرودگاه مستقر هستند؟

گليج: اين پزشکان در فرودگاه بين‌المللي مهر‌آباد، مرکز کنترل فضاي کشور و ساختمان ستاد شرکت فرودگاه‌ها مستقر شده‌اند، در فرودگاه‌هاي ديگر، وزارت بهداشت مستقر است اما از آن منظر که تمرکز نيروهاي ما در حوزه‌هاي مختلف الکترونيک، آي‌تي، مراقبت پرواز و غيره، در تهران است اين 20 پزشک به صورت کشيک در ستاد هستند. از سوي ديگر مراکز کنترل فضاي کشور در تهران هستند و کل فضاي کشور را مديريت مي‌کنند، به عنوان مثال در يک مرکز ما 600 نفر نيرو مستقر است که کار کنترل فضاي کشور را انجام مي‌دهد و حتي فرودگاه مناطق دورتر نظير زاهدان را هم کنترل مي‌کند.

فارس: ‌ستاد ملي مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، پيش‌بيني وقوع موج سوم کر‌ونا را در پاييز و اختلاط آن با آنفلوانزا داده‌‌اند، در فرودگاه‌ها چه مواردي بابت پيشگيري از شيوع مجدد اين بيماري در موج سوم در نظر گرفته‌ شده است؟

گليج‌: از آن منظر که احتمال مي‌دهيم در فصل پاييز موج سوم کرونا با آنفلوآنزا ترکيب شود، تلاش کرديم در مرحله چهارم فعاليت‌‌هايمان که از اين به بعد است، براي پليس فرودگاه، سپاه فرودگاه و عوامل ديگر مستقر فرودگاه که با مسافر در ارتباط هستند، اعتباري اختصاص يابد تا ملزومات مورد نياز آنها تأمين شود.  ‌دستورالعمل‌هاي ستاد ملي کرونا که امروز سي و سومين آن ابلاغ شد درباره تشديد نظارت‌ها و رعايت شيوه‌نامه‌ها است، ضمن آنکه در کنار آن ACI، ايکائو و سازمان هواپيمايي، دستورالعمل‌هاي کَد 1900 و 1911 منتشر کرد که ضوابط خاص خود را دارد‌ و بر همين اساس، برنامه‌ريزي ضدعفوني مراکز يا ترمينال‌ها، دستورالعمل دارد که در برخي فرودگاه‌ها به دليل ترافيک بيش از حد يا خيلي کم اين دستورالعمل‌ها بومي شد.

  *  نشانگرها و نوارهاي فاصله در فرودگاه نصب شده اما برخي مسافران رعايت نمي‌کنند

فارس: برخي مسافران از نبود فاصله‌گذاري اجتماعي در فرودگاه‌ها گله دارند و مي‌گويند خصوصا در زمان دريافت کارت پرواز فاصله‌گذاري اجتماعي رعايت نمي‌شود‌ و احتمال سرايت بيماري وجود دارد، در اين باره چه دستورالعملي در دستور کار داريد؟

گليج: در پايانه‌هاي مسافري نصب نشانگرها، نوارهاي فاصله و اعلام عمومي شيوه‌نامه‌ها از طريق مانيتورهاي داخل ترمينال و اطلاعات پرواز، به صورت فراگير انجام شده است، اما نکته نگران‌کننده اين است که اگر همه حلقه‌هاي شرکت‌هاي هواپيمايي، کادر فرودگاه‌ها، سپاه فرودگاه، پليس فرودگاه، هندلينگ‌کننده‌ها و غيره،‌ همه اين شيوه‌نامه‌ها را هم رعايت کنند، ولي همکاري و همياري مردم نباشد، زحمات اين تيم بي‌اثر مي‌شود. در برخي از پروازهاي پرتقاضا مردم در صف دريافت کارت پرواز اصلا نشانه‌گذار‌ي‌ها را رعايت نمي‌کنند، اينجانب شخصا در ترمينال به مسافران تذکر هم داده‌ام اما برخي مي‌گفتند ما خانواده هستيم و با هم هستيم و با آن که نشانگرها مشخص شده بود، بدون رعايت فاصله اجتماعي مي‌ايستادند و يا اينکه در پايانه از ماسک استفاده نمي‌کنند، به هر حال نمي‌توان از سيستم قهريه در پايان مسافري براي برخورد با مسافران خاطي استفاده کرد‌ اما همراهي مردم ضروري است.  

* سرکشي 15 مأمور‌ نامحسوس از فرودگاه‌ها و نظارت بر عملکرد پرسنل فرودگاهي 

فارس: چه نظارتي بر عملکرد کادر و پرسنل شرکت فرودگاه‌ها در پايانه‌‌هاي مسافري وجود دارد؟

گليج‌: همچنين از نظر اينکه خود ارزيابي و خود مميزي داشته باشيم، 15 نفر از پرسنل مجرب خود را مامور کرديم و به آنها ابلاغ داديم تا به عنوان مامور نامحسوس، ناظر و بازرس باشند و در فرودگاه‌ها سرکشي کنند، گزارش‌هاي به‌حق يا خلاف و نارسايي‌ها يا قصور مديران و کوتاهي‌ها را در ترمينال‌ها، به ما اعلام مي‌کنند و تذکرات هم در اين باره از سوي مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها نيز داده مي‌شود.

فارس: به هر حال اعلام مي‌کنيد که رعايت ‌شيوه‌نامه‌ها در فرودگاه‌ها تا آنجا که ممکن است، دقيق است، اما مسافران باز نگراني‌هايي دارند، اگر بخواهيم اين ضوابط مقابله با کرونا‌ در فرودگاه‌ها ارتقا يابد، چه مواردي مد نظر داريد که اجرا شود؟

گليج: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران آماده نصب دستگاه‌هاي تونل ضد عفوني در فرودگاه‌ها است، تاکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مجوز تهيه اين تونل‌ها را به ما نداده است اما به محض اخذ مجوز خاص از وزارت بهداشت،‌ حتما اين تونل‌هاي ضدعفوني را در فرودگاه‌ها نصب مي‌کنيم، البته تونل ضد عفوني کننده شايد براي سازمان‌هايي مناسب باشد که تردد زياد ندارند،‌ براي ترمينال‌هايي که روزانه 8 هزار تردد از نوزاد تا افراد کهنسال با وضعيت جسماني متفاوت از جانباز شيميايي تا بيماري ريوي دارد و از سوي ديگر تونل‌‌هاي ضدعفوني براي همه يک حالت استاندارد پاشش در زمان مشخص دارد، اين موضوع مطرح مي‌شود که چطور همه با يک استاندارد از اين تونل‌ها عبور کنند؛ بدين ترتيب هنوز همکاران وزارت بهداشت به ما اين مجوز را نداده‌اند که همه با يک استاندارد از اين تونل‌ها عبور کنند زيرا به هر حال ممکن است تبعاتي داشته باشد اما به محض دريافت مجوز آماده نصب اين دستگاه‌ها هستيم.

* لغو الزام تب‌سنجي در ترمينال‌هاي پروازهاي داخلي به درخواست وزارت بهداشت

فارس: به تازگي شنيده شد که الزام تب سنجي در ورودي فرودگاه‌ها در پروازهاي داخلي به درخواست وزارت بهداشت لغو شده است؟ آيا اين موضوع صحيح است و شما پس از اين ابلاغيه چه موردي را در دستور کار قرار داديد؟

گليج: ‌بله؛ ما تابع مصوبات ستاد ملي مقابله کرونا و وزارت بهداشت هستيم، ستاد ملي کرونا اعلام کرد از نظر وزارت بهداشت، بحث تب سنجي در پروازهاي داخلي (ورودي و خروجي) نياز نيست بنابراين نيروهاي خود را جمع کردند و رفتند، اما ما ابلاغيه تشديد نظارت بر رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي را صادر کرديم و اين موضوع را در دستور کار قرار داديم. پس از تعطيلات تاسوعا و عاشورا، به همه فرودگاه‌ها ابلاغيه داديم و در آن اعلام کرديم که به دليل افزايش سفرها در تعطيلات اخير، احتمال شيوع کرونا پس از تعطيلات وجود دارد که طبق سي‌و‌سومين ابلاغيه ستاد ملي مقابله با کرونا، ضرورت دارد تمهيدات لازم جهت تامين و فروش ماسک در ورودي ترمينال‌ها به عمل آيد، تب سنجي و فعال بودن دوربين‌هاي حرارتي و نصب نشانگرها در راستاي رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي، استقرار افراد تذکر دهنده در ترمينال‌ها و تأکيد بر رعايت الزامات بهداشتي در مانيتورها، در دستور کار باشد و اقدام جدي از سوي فرودگاه‌ها به عمل آيد؛ درست است که عوامل وزارت بهداشت رفتند، اما نيروهاي ما هستند و تب سنجي را انجام مي‌دهند.

* تشديد نظارت بر رعايت شيوه‌نامه بهداشتي پيشگيري از بيماري کرونا

گليج: ‌لازم است به موضوع ابلاغ مصوبات سي و سومين جلسه ستاد ملي مديريت بيماري کرونا مبني بر اعمال مجازات به دليل عدم رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي و نيز تاکيد مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران بر تشديد نظارت بر رعايت دستورالعمل ها بر انجام اقدامات پيشگيرانه جدي تاکيد کرد؛ در اين بخشنامه به ابلاغ شماره 53121 درخصوص تشديد نظارت بر رعايت پروتکل هاي بهداشتي آمده است: «با توجه به افزايش مسافرت‌هاي زميني و هوايي در تعطيلات روزهاي اخير به مقاصد مختلف و حضور افراد در اماکن شلوغ و پرتردد و...، احتمال شيوع و گسترش ويروس کرونا دور از انتظار نيست» بر اساس مصوبه شماره يکِ سي و يکمين جلسه ستاد ملي مديريت بيماري کرونا عدم رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي و ضوابط ابلاغي ستاد مديريت کرونا از سوي کارکنان و مديران دستگاه هاي اجرايي تخلف محسوب مي‌شود؛ مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها هم بر تشديد نظارت بر دستورالعمل‌ها از مديران کل و مديران ستادي و فرودگاهي فراهم سازي تمهيدات لازم را براي تامين و فروش ماسک در ورودي ترمينال‌ها، تب‌سنجي و فعال بودن دوربين‌هاي حرارتي، نصب نوارها و نشانگرها به منظور رعايت فاصله اجتماعي، استقرار اشخاص تذکردهنده در ترمينال‌ها و اطلاع‌رساني و اطلاع عمومي از طريق مانيتورها و سيستم اطلاعات پرواز و ديگر اقدامات پيشگيرانه تأکيد کرده است.

فارس: در اين شرايط اگر با بکارگيري دستگاه‌هاي خودتان متوجه شديد مسافري به دليل تب بالا مشکوک به بيماري بود، بايد چه کرد؟

گليج: ‌يک مورد قابل تأمل‌ درباره تب‌سنجي‌هايي که از سوي نيروهاي فرودگاه‌ها انجام مي‌شود، وجود دارد،  فکر کنيد مسافري از اصفهان قصد سفر هوايي به تهران و‌ فرودگاه امام خميني(ره) را دارد تا از اين فرودگاه به عنوان مثال به مسکو سفر کند، حال اگر در اصفهان کارشناس ما در فرودگاه با يک تب سنج به آن مسافر اعلام کرد که تب شما بالا است و نمي‌توانيد سوار هواپيما شويد، در حالي که نيروي من از عوامل وزارت بهداشت نيست ضمن آنکه مشخص نيست اين دستگاه تب سنجي کاليبره شده است يا نه، فکر مي‌کنيد‌ آن مسافر قبول مي‌کند؟‌ حال اگر هم از پرواز آن مسافر جلوگيري شود و بعدا اثبات شود که آن مسافر کرونا نداشته است، هزينه ابطال پرواز اصفهان تا تهران و تهران تا مسکو با چه کسي است؟‌ اين تبعات حقوقي دارد، ولي با اين حال ما باز ‌مسئوليت را پذيرفتيم در اين اندازه که نهايتا ما تب سنجي را انجام مي‌دهيم، اورژانس‌هايي در فرودگاه مستقر هستند که ما سريع مسافر مشکوک را به آن اورژانس ارجاع مي‌دهيم، حال آن پزشک در اورژانس به ايرلاين اعلام مي‌کند که اين مسافر امکان سوار شدن بر هواپيما را دارد يا خير؛ ‌به هر حال شرکت فرودگاه‌ها مسئوليت حقوقي در اين حوزه نداشت اما بخشنامه در 10 شهريور 99 صادر کرديم تا کنترل‌ها تشديد شود.

 گليج:‌ البته مسافران دوربين‌هاي حرارتي و توربو اسکنر ما را نمي‌بينند، اين دوربين‌ها قبل از گيت پليس مستقر است، لب تاپ اين دوربين‌ها همان جا نصب شده است و اگر مسافري تب بالا داشته باشد سريع به مدير ترمينال ارجاع شده و مدير ترمينال اين مسافر را به اورژانس ارجاع مي‌دهد و سپس اورژانس بايد بگويد اين مسافر امکان سوار شدن به هواپيما دارد يا خير، حال بازگشت پول اين مسافر در حيطه اختيارات ايرلاين است و شرکت فرودگاه‌ها اختياري ندارد.

فارس: با تشکر از شما، اگر مورد قابل ذکر ديگري مد نظر داريد، عنوان کنيد.

گليج: ما به وزارت بهداشت کمک کرديم و باوجود آنکه وظيفه نداشتيم تب سنج خريداري کرديم، و از اين به بعد هم همکاري مي‌کنيم، اما ضرورت دارد مردم هم حتما پروتکل‌ها را رعايت کنند، چقدر از سوي وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا تاکيد شد در تعطيلات اخير، مردم به سفر نروند اما به هر حال سفرها انجام شد و اميدواريم مشکل خاصي رخ ندهد، ولي ‌ما طبق بخشنامه‌اي که نوشتيم براي موج سوم کرونا تشديد کنترل‌ها و نظارت را در دستور کار قرار داده‌ايم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار