خبرهای داغ:
گزارش//

بهر‌ه‌مندی 631 نفر از قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در آذربایجان غربی/کاهش مجازات حبس تدبیری برای صیانت از اصل بازدارندگی این مجازات

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری اخیرا تصویب و ابلاغ شد، که در واقع تدبیری برای صیانت از اصل بازدارندگی این نوع مجازات است.
کد خبر: ۹۲۷۲۹۵۱
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در جلسه علنی روز سه‌شنبه بیست و سوم اردیبهشت سال جاری تصویب شد و  طی نامه شماره ۲۸۷۵۷ مورخ بیست و وم خرداد امسال توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

رویکرد عمده در تدوین طرح «کاهش مجازات‌ حبس تعزیری» صیانت از اصل بازدارندگی مجازات حبس است؛ طی سال‌های متمادی اثبات شده است که بازدارندگی کیفر حبس تنها با طولانی شدن آن میسر نمی‌شود، بنابراین در این مصوبه، ضمن نظر داشتن به اصل بازدارندگی مجازات‌ها، تلاش ویژه‌ای صرف تقلیل حبس‌ تعزیری شد.

بنابراین محاکم قضایی استان‌ها با همراهی اداره کل زندان‌ها و سایر دستگاه‌های موثر در این زمینه، برای اجرای بخشنامه فوق ساعی هستند، تا ضمن تلاش برای حفظ جامعه از لوث وجود بزهکاران، این قشر را به گونه‌ای تادیب کنند که اثری ماندگار داشته باشد.

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، نویدبخش تحولات بسیاری است

علی اکبر گروسی رئیس کل دادگستری استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در ارومیه، اظهار کرد: قانون کاهش مجازات حبس تعزیری که اخیرا ابلاغ شده، نویدبخش تحولات بسیاری در جهت حبس‌زدایی است و برای اجرای بهینه این قانون تمام دستگاه‌های قضائی استان بسیج شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اخیرا مراسم آزادسازی 91 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد آذربایجان غربی برگزار شد، ادامه داد: به منظور کاهش مجازات‌های حبس در دستگاه قضائی استان کارهای خوبی در موضوع اعطای مرخصی‌ها و هم در اجرای منویات ریاست معزز قوه قضائیه انجام گرفته است.

 این مسئول گفت: همیشه بخشی از توجه‌های رئیس قوه قضائیه استان، به کاهش مجازات‌های حبس، زندانیان و خانواده‌های‌شان اختصاص یافته است و کاری که با کمک بنیاد مستضعفان انجام گرفته و تعدادی از زندانیان جرائم غیرعمد آزاد شدند، که این اقدام در نوع خود بی‌نظیر است و این رویداد بسیار خوبی به شمار می‌رود، که در آذربایجان غربی اتفاق افتاده است. 

رئیس کل دادگستری استان در خصوص قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، ادامه داد: قانون کاهش مجازات حبس تعزیری که اخیرا ابلاغ  شده است، نویدبخش تحولات بسیاری در جهت حبس‌زدایی است و برای اجرای بهینه این قانون تمام دستگاه‌های قضائی استان وارد عمل شده‌اند.

وی ادامه داد: بنا به گزارشات واصله تاکنون 631 نفر از محکومین قطعی به حیس آزاد شده‌اند، یا محکومیت‌شان تقلیل یافته و زمینه آزادی زودهنگام‌شان فراهم شده و این آمار بسیار خوبی است.

امکان بالا رفتن افراد بهره‌مند از مجازات جایگزین حبس وجود دارد

این مسئول اضافه کرد: رسیدگی به پرونده سایر محکومین به خصوص محکومین مرکز استان به دلیل کثرت پرونده‌ها در حال بررسی است و آمار کنونی قطعا بالاتر خواهد بود.

وی در ادامه به مددجویانی که مشمول آزادی شده‌اند، توصیه کرد: در جهت رفاه اجتماعی، توجه به خانواده و چرخاندن چرخ اقتصاد این کشور تلاش کنند.

رئیس کل دادگستری استان برخی محکومین جرایم مالی را افرادی دانست، که در ارتکاب فعل مجرمانه، تصمیمی بر این فعل نداشته و تعمدی در کار نبوده،بلکه ناخواسته و غیرعمد بنا به حکم قانون گرفتار زندان شده‌اند.

گروسی از تلاش‌های مدیر کل زندان‌های استان و سایر دست اندرکاران، ارگان‌ها و نهادهای ذیربط برای شناسایی و تشخیص افراد واجد شرایط برای بهره‌مندی از آزادی تقدیر و تشکر کرد.

۴۵ درصد از زندانیان این استان به مرخصی اعزام شدند

حمزه بروجنی مدیرکل زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان غربی از زحمات ستاد دیه، سایر ارگان‌ها و خیرین که در این امر خداپسندانه سهیم بودند تشکر کرد و گفت: در خصوص مرخصی زندانیان در دوره اول و دوم پیک کرونا، این استان عملکرد بسیار خوبی داشته است.

 این مسئول با بیان اینکه، در دوران شیوع ویروس کرونا، ۴۵ درصد از زندانیان این استان به مرخصی اعزام شدند و این روند همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این مجازات های جایگزین، استفاده از پابندهای الکترونیکی است، که به خوبی با همراهی قضات در استان اعمال می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان غربی، اظهار کرد: نگاه دستگاه قضا به مشکلات زندان و زندانیان، نگاه ارزشی است که در این راستا رییس کل دادگستری، دادستان مرکز استان و اداره پزشکی قانونی همراهی بسیار خوبی دارند.

تلاش برای کاهش جمعیت کیفری شتاب گرفته است

جهانگیر فکری کارشناس حقوق به خبرنگار ما گفت: سیاست‌های کلی قوه قضاییه در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از زمان حضور آیت الله رئیسی به عنوان رییس قوه قضاییه شتاب بیشتری گرفته است.

وی ادامه داد: امروزه اهتمام ویژه‌ای نسبت به این امر در سراسر کشور برقرار است و آذربایجان غربی هم مستثنی نیست و کار‌های بسیاری خوبی در این زمینه در سطح استان انجام شده است.

این وکیل دادگستری افزود: مجازات‌های جایگزین حبس و سایر تاسیسات حقوقی قانون مجازات اسلامی در دستگاه قضایی استان به خوبی جا افتاده و اکنون شاهد استفاده مطلوب از این تاسیسات هستیم.

فکری گفت: خصوصاً در امر استفاده از پابند و دستبند الکترونیک و بهره‌گیری از مجازات‌های جایگزین حبس، محاکم استان خوب عمل کرده‌اند، اما کافی نیست و باید از تمام ظرفیت استفاده شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار