دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: زمان شیوع ویروس کرونا تمامی افراد نگران تامین اقلام بهداشتی کشور از جمله ماسک، گان و غیره بودند. بخش خصوصی اعلام کرد که توانایی تامین نیاز کشور را دارد، اما برخی از مسئولان که همواره با وجود توان داخل معتقد به واردات هستند به تولیدکنندگان داخلی اعتماد نداشتند.
کد خبر: ۹۲۷۳۸۲۶
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹

به گزارش سرویس بسیج اصناف خبرگزاری بسیج، شیوع ویروس کرونا در کشور نگرانی ها را برای تامین ملزومات بهداشتی مانند ماسک را افزایش داد. با ورود این ویروس به کشور مسئولان در ابتدا به فکر واردات ماسک افتادند اما از آن جایی که خارجی ها همواره به تعهدات خود عمل نمی کنند، تولیدکنندگان داخلی و مردم در قالب بسیج و گروه های جهادی به میدان آمدند. همکاری بخش خصوصی، دانشگاه های علوم پزشکی و مردم تا جایی صورت گرفت که ایران توانست به غیر از تولید اقلام بهداشتی حتی کیت های تشخیص بیماری را نیز تولید و به سایر کشورها مانند آلمان صادرات داشته باشد. این در حالی است که در اسفند ماه سال گذشته روزانه ۲۰۰ هزار ماسک تولید می شد اما در حال حاضر این عدد بدون احتساب میزان تولید گروه های جهادی، بسیج، مردمی و اصناف به بیش از ۶ میلیون رسیده است و با اضافه کردن تولیدات این بخش ها با مازاد تولید در کشور مواجه هستیم.

آمارها نشان می دهد کشور در تولید الکل، مواد ضدعفونی کننده و گان نیز با مازاد تولید روبه رو بوده تا جایی که تولیدکنندگان داخلی درخواست صادرات این اقلام را دارند. گسترش کرونا به غیر از تبعات منفی، نکات مثبتی نیز به همراه داشت که پیامدهای مثبت کرونا اثبات دوباره توان داخلی در تولید و تحقق شعار جهش تولید با اتکا به مردم است.

«بازار» در گفت و گو با سعید قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران وغلامرضا حسن پور، رییس بسیج اصناف اوضاع تولید ماسک در کشور را بررسی می کند:

* برخی از مسئولان به تولیدکنندگان داخلی اعتماد نداشتند
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به چگونگی تامین ماسک کشور بیان کرد: «زمان شیوع ویروس کرونا تمامی افراد نگران تامین اقلام بهداشتی کشور از جمله ماسک و، گان و غیره بودند. بخش خصوصی اعلام کرد که توانایی تامین نیاز کشور را دارد، اما برخی از مسئولان که همواره با وجود توان داخل معتقد به واردات هستند به تولیدکنندگان داخلی اعتماد نداشتند.»

وی افزود: «همچنین در روزهای نخست شیوع بیماری به علت جو حاکم بر جامعه و ضرورت استفاده از ماسک با کمبود هایی مواجه بودیم اما همکاری بخش خصوصی و مراکز دانشگاهی کشور تولید براساس استاندارد های علمی سرعت گرفت تا جایی که از فروردین ماه به بعد کشور با مازاد تولید مواجه بود و برخی از کارخانجات درخواست صادرات اقلام بهداشتی را داشتند.»

قدیری در ادامه گفت: «همکاری تولیدکنندگان داخلی و مردم در این مدت بی‌نظیر بود. بنابراین افراد بی اعتماد به تولید داخل شاهد تامین نیاز کشور و حتی صادرات اقلام بهداشتی هستند. این موضوع نشان دهنده این است که جهش تولید با اعتماد به تولیدکنندگان و مردم محقق خواهد شد.»

* ارزان تر بودن ماسک داخلی قاچاق معکوس را پدید آورد
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به برخی از مشکلات در تولید ماسک اظهار کرد: «صادرات ماسک از ابتدا ممنوع بود اما از اواسط تیرماه اختلاف قیمت بین محصول ایرانی و خارجی موجب قاچاق معکوس گردید. بدین معنا که ارزان تر بودن قیمت ماسک ایرانی وسوسه‌انگیز و موجب قاچاق این محصول به خارج از کشور شد.»

وی تصریح کرد: «طرح اجباری شدن ماسک زدن در اماکن عمومی علت دیگر مشکلات جزئی توزیع ماسک در بازار بوده است. اما بخش خصوصی با ایجاد زیر ساخت های مناسب، ساخت و واردات ماشین آلات صنعتی توانست به سرعت مشکل را برطرف کند. همچنین در مدت کوتاهی با مشکل تامین مواد اولیه مانند ترخیص ماشین آلات، پارچه و حتی لاکرا ماده اولیه تولید کِش با مانع تخصیص ارز مواجه بودیم که به سرعت با همکاری بخش خصوصی و بانک مرکزی مرتفع گردید.»

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در پایان تاکید کرد: «همچنین در حال حاضر کشور انواع ماسک های پارچه ایی، جراحی، نانو، اِن ۹۵، گان و البسه پزشکی تولید می کند. تولیدکنندگان داخلی توانستد با رعایت استانداردهای لازم اقلام ضروری بهداشتی را با بالاترین کیفیت تولید و به بازار عرضه کنند.»

* ۴۵۰ کارگاه تولید ماسک در سراسر کشور در حال فعالیت هستند
در ادامه نیز غلامرضا حسن پور، رییس بسیج اصناف در گفت و گو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به میزان تولید ماسک در کشور بیان کرد: «موج دوم کرونا دلیلی بر ایجاد برخی مشکلات در تامین نیاز بازار گردید. اما در حال حاضر ۴۵۰ کارگاه بزرگ، متوسط و کوچک در سراسر کشور در حال فعالیت هستند. کارخانجات صنعتی تولید ماسک زیر نظر وزارت صمت روزانه بالغ بر ۶ میلیون ماسک تولید می کنند.»

وی افزود: «همچنین بخش نیمه صنعتی که زیر نظر بسیج اصناف قرار دارد در حال حاضر روزانه قادر به تولید ۱۱ میلیون ماسک بوده و حتی با تامین به موقع پارچه و مواد اولیه توانایی رساندن این رقم را به ۲۰ میلیون عدد در روز  خواهیم بود. همچنین در بخش تولید گان و البسه پرستاری نیز با مازاد تولید موجه هستیم. به همین دلیل تولیدکنندگان گان و البسه پرستاری خواستار صادرات مازاد تولید خود هستند، اما با پیش رو بودن فصل پاییز و امکان اوج گیری بیماری وزارت صمت با صادرات موافقت نکرده است.»

رییس بسیج اصناف گفت: «بسیج در بخش هایی مانند تولید گان و البسه پزشکی که کشور با کمبود مواجه نیست ورود نکرده است اما در تولید ماسک با ورود به این موضوع در تمام بخش های تامین مواد اولیه، تولید و نظارت همواره در کنار وزارت صمت بوده است.»

* به هیچ عنوان به واردات ماسک نیاز نداریم
وی گفت: «بنابراین برای تامین ماسک کشور به هیچ عنوان نیاز به واردات نداریم و با دریافت به موقع مواد اولیه مانند پارچه با مازاد تولید روبه رو خواهیم شد که با در نظر گرفتن پیک مجدد بیماری در فصل پاییز مازاد تولید ذخیره خواهد شد. سیاست کشوراین است که به منظور تحقق فرمایش رهبری مبنی بر  جهش تولید به طور کلی نیاز کشور در داخل تامین شود.»

حسن پور در پاسخ به سوال با توجه به تولید ماسک بیش از نیاز کشور آیا برنامه ایی برای صادرات در نظر گرفته شده است یا خیر تصریح کرد: «صادرات تا زمان دو برابر شدن میزان تولید صورت نمی‌گیرد، بنابراین بسیج اصناف با تهیه پیش نویس طرح جامع تامین، تولید و توزیع ماسک برای ۶ ماهه دوم سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ پیش بینی صادرات را کرده است. این طرح برای بررسی بیشتر در اختیار وزارت بهداشت و وزارت  صمت قرار دارد.»

رییس بسیج اصناف در پایان تاکید کرد: «کشور با وجود کارخانجات بزرگ داخلی در تهیه پارچه مخصوص ماسک نیز با مشکل مواجه نیست. البته در گذشته برخی محدویت ها وجود داشت اما به ندرت با ساخت دستگاه های ویژه تولید ماسک و راه اندازی کارخانه های جدید موانع برطرف شده است.»

ارسال نظرات