خبرهای داغ:
طی یک روز صورت گرفت

بانوان پیش قراولان فرهنگ سازی اهدا خون در خانواده

بسیج جامعه زنان کشور با پویش « هر خانه یک پایگاه انتقال خون » فرهنگ سازی اهداء خون را به عنوان یک حرکت مؤمنانه و خداپسندانه آغاز کرده است.
کد خبر: ۹۲۷۵۳۰۴
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،« اهداء خون؛ اهداء زندگی» به یقین این جمله را بارها و بارها شنیده ایم اما گفتن تا عمل کردن تفاوت بسیاری وجود دارد. آمارها نشان می دهد که متأسفانه وضعیت اهدا خون در ایران که به مردمانی مهربان و ایثاگر در سطح جهان شهره هستند، نسبت به سایر برخی از کشورها مطلوب نیست! این وضعیت در حوزه زنان و دختران جوانی که به سن قانونی اهداء خون رسیده اند نامطلوب تر هم می شود. زنان ایران در این حرکت خیرخواهانه و انسان دوستانه در کشور کمی بیش ۴ از درصد است! در صورتی که قریب ۲۰ میلیون زن ایرانی واجد شرایط اهدا خون هستند! و در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس میزان اهدای خون بانوان ۱۴ درصد و در کشورهای اروپایی ۴۵ درصد است!.

این نکته زمانی قابل تأمل تر می شود که در بعضی از ماه های کرونایی شاهد کم بود خون در ۹ استان کشور بوده ایم و قطعا هنوز نیز این نیازمندی به اندازی رفع دغدغه ها برطرف نشده است. سبک زندگی سالم شهروندان ایرانی، عدم اعتیاد آنها به شرب مسکرات و ... باعث می شود که خون اهدا شده توسط ایرانیان از کیفیت سلامت بالایی برخوردار باشد و این نعمت بزرگی است که باید با اهداء خون شکرانه آن را بپردازیم.
بنابرگفته بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون کشور علت عدم مشارکت مطلوب زنان ایرانی در هداء خون « ترس از کم خونی، ترس از سوزن کیسه‌های اهدای خون، ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند ایدز و هپاتیت، ضعف قوای جسمانی و ممانعت شوهران از اهدای خون همسران خود از عوامل کاهش است.» در صورتی که بنابرگفته پزشکان اهداء خون نه تنها باعث بیماری فرد اهداء کننده نمی شود بلکه فواید کم نظیری نیز دارد.

از جمله مزایای اهداء خون را می توان « جلوگیری از بروز خطر هموکروماتوز، ضد سرطان، سلامت قلب و کبد، کاهش وزن، ساخت گلبول‌های جدید خونی، معاینه و تست رایگان قبل از اهدای خون و احساس خوب انجام یک عمل انسان دوستانه » برشمرد. نکاتی که شاید حتی تصورش برای کسانیکه از اهداء خون دوری می کنند باور کردنی نباشد از این رو با توجه به عدم آگاهی زنان ایرانی از این مقوله مهم سلامت نیاز به فرهنگ سازی است که سازمان بسیج جامعه زنان کشور پیشگام در این مسیر است.

در روزهایی که همه مردم بسیج شده اند تا به نحوی با ویروس منحوس کرونا مقابله کنند و در قالب های مختلف کارهای مؤمنانه دست از نیازمندان بگیرند بسیج جامعه زنان کشور با پویش « هر خانه یک پایگاه انتقال خون » این حرکت مؤمنانه و خداپسندانه را آغاز کرد تا جایی که به گفته بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در طی این ماه ها یک درصد بر میزان اهدا خون بانوان اضافه شده است که با توجه به سابقه اهدا خون بانوان و شرایط کرونایی کشور،پیش رفت قابل قبولی است.

در این زمینه بانوان بسیجی استان های مختلف کشور به ویژه بانوان استان فارس پیشگام در امر اهداء خون بوده اند ، چند روز پیش در یک حرکت مؤمنانه بسیج خواهران سپاه لامرد با همکاری سازمان انتقال خون این شهرستان ۲۹۷۰۰ سی سی خون جهت کمک به بیماران کرونایی و بیماران صعب‌العلاج وبیماران نیازمند اهدا کرد.

همچنین بسیج خواهران ناحیه خنج استان فارس با مراجعه ۹۰ داوطلب اهدا خون که از بین آنها ۴۹ نفر موفق به انجام این کار خیرخواهانه شدند، ۲۲۰۵۰سی سی خون اهداء کردند، همچنین در یکی دیگر از شهرستان های این استان نیز ۶۲بانوان بسیجی ۲۷۹۰۰سی سی خون اهدا کردند.
بنابر گفته مسئول سازمان بسیج جامعه زنان استان فارس گام های بانوان بسیجی برای فرهنگ سازی حرکت مؤمنانه و نشاط آفرین اهداء خون همچنان ادامه دارد .

طنین یاس

ارسال نظرات