پزشک و مسئول مرکز بهداشت و درمان شهرستان سرخه گفت: سرکشی و ویزیت بیماران در مناطق روستایی شهرستان بسته به جمعیت ساکن هر روستا به صورت هفتگی و ماهیانه صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۹۲۷۶۲۸۰
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
حضور و ویزیت پزشکان مرکز بهداشت شهرستان سرخه در روستا‌هابه گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، پزشکان به عنوان مدافعان سلامت در صحنه جامعه حضور پررنگی را ایفا می‌کنند، چه بسا سختی‌ها را به جان می‌خرند و جان بر کف در تلاش برای برقراری نعمت سلامتی و درمان آن‌ها هستند.
دسته‌ای از این مدافعان پزشکانی هستند که رنج مسیر را به جان خردیده و به روستا‌ها رفته و حتی شیوع ویروس منحوس کرونا نیز، اخلالی در روند فعالیت آن‌ها نداشته و همچنان با هدف ویزیت بیماران خصوصاً افراد پیر و میانسال به مناطق روستایی و دهستان‌ها می‌روند و از آنچه در توان دارند دریغ نمی‌کنند.
پونه بینشیان در خصوص روند فعالیت خود و همکارانش در سطح شهرستان سرخه اظهار داشت: سرکشی از روستا‌های شهرستان سرخه و ویزیت بیماران با هدف بهره مندی و برخورداری مردم از خدمات پایه سلامت، کاهش پرداخت هزینه‌های سلامت و پوشش همگانی بهداشت و سلامت حتی در دورافتاده‌ترین نقاط انجام می‌گیرد.
وی تصریح کرد: باتوجه به جمعیت هر منطقه تعداد سرکشی‌ها متفاوت است؛ بدین صورت که پزشک خانواده می‌بایست در روستا‌های اصلی به خانه‌های بهداشت با جمعیت ساکن کمتر از ۲۰۰۰ نفر حداقل یکبار در هفته و خانه‌های بهداشت با جمعیت بالای ۲۰۰۰ نفر دوبار در هفته سرکشی نماید.
پزشک و مسئول مرکز بهداشت و درمان شهرستان سرخه افزود: همچنین ماهانه یکبار به جمعیت تحت پوشش خود در روستا‌های قمر (این روستا طبق دفترچه‌های طرح گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محل استقرار مرکز بهداشتی درمانی روستایی یا خانه بهداشت نبوده، ولی تحت پوشش خانه بهداشت می‌باشد) و هرسه ماه یکبار به جمعیت تحت پوشش خود در روستا‌های سیاری سرکشی نماید. همچنین در خانه‌های بهداشت با جمعیت کمتر از ۵۰۰ نفر به صورت هر دو هفته یکبار بازدید انجام می‌شود.
بینشیان با اشاره به اینکه در سرخه دهگردشی در روستای لاسجرد، در روز دوشنبه هرهفته و یک هفته درمیان در روز چهارشنبه انجام می‌گیرد؛ اضافه کرد: سرکشی از روستا‌های عبدالله و اسدآباد به صورت ماهیانه و روستا‌های ایج و بیابانک هر دو هفته یکبار، همچنین روستای ایج و جوین هر دوهفته یکبار توسط تیم سلامت سرکشی می‌شوند.
وی با بیان اینکه بدلیل وجود بعد مسافت در بعضی از روستاها، خوشبختانه روستائیان استقبال خوبی از پزشکان و افرادی که از مرکز بهداشت و درمان به آنجا می‌روند؛ می‌کنند؛ گفت: در قالب تیم‌های سلامت گروهی از صاحبان دانش و مهارت در حوزه خدمات بهداشتی درمانی، شامل پزشک، دندان پزشک، کارشناس مامایی، روان شناس و ... با مدیریت پزشک خانواده، خدمات لازم را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.
پزشک و مسئول مرکز بهداشت و درمان شهرستان سرخه افزود: دارو‌هایی که در دفترچه‌های بیمه روستائیان، عشایر، صندوق‌های مالی سازمان بیمه سلامت ایران و یا دارندگان سایر بیمه ثبت می‌شود، ۳۰ درصد فرانشیز از بیماران اخذ می‌شود و در موارد دارو‌های تجویز شده برای بیماران فاقد هرگونه بیمه‌ای باید هزینه کامل توسط بیماران پرداخت شود.
بینشیان در ادامه اضافه کرد: دارو‌های بیماران اعصاب و روان که دارای پرونده فعال مراقبت هستند، در صورت وجود اعتبار، دارو‌ها به صورت رایگان در اختیاران بیماران قرار داده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با آغاز طرح یکپارچه سازی خدمات سلامت در راه اندازی سامانه سیب، در مراکزی که دارای اینترنت می‌باشند؛ پرونده الکترونیکی فعال شده است؛ بیان داشت:، اما در مناطقی که فاقد اینترنت می‌باشند، پس از ویزیت بیمار پرونده بصورت کاغذی تشکیل می‌شود.
پزشک و مسئول مرکز بهداشت و درمان شهرستان سرخه در ادامه می‌گوید: اجرای طرح یکپارچه سازی خدمات سلامت در راه اندازی سامانه سیب نیاز به زیرساخت‌های کلیدی در روستا‌های کم برخوردارتر دارد.
بینشیان در ادامه با بیان اینکه روستای لاسجرد ۷۴۸ نفر، روستای ایج ۴۷ نفر و در روستای بیابانک ۹۱ نفر تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرار دارند؛ تاکید کرد: ویزیت بیماران در روستا‌هایی که دارای خانه بهداشت هستند، در همان جا انجام می‌گیرد، اما در روستا‌هایی که فاقد خانه بهداشت هستند؛ عموما ویزیت بیماران در مساجد و یا تکایا انجام گرفته و در کنار ویزیت دارو نیز در همان محل به بیماران اهدا می‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین در شرایط خاص کرونایی که همه درگیر آن هستیم، توجه پزشکان و مراقبین بهداشت مرکز بر دستورالعمل‌های وزارت بهداشت بوده و پس از مطالعه محتوا‌های ابلاغی با توجه به سن و سواد بیماران چه در مرکز بهداشت و چه در دهگردشی‌ها به جمعیت تحت پوشش آموزش خواهند داد. در کنار آن آموزش‌های لازم بهداشتی در خصوص استفاده از ماسک و شستشوی دست‌ها با آب و صابون نیز به آن‌ها داده می‌شود.
پزشک و مسئول مرکز بهداشت و درمان شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط اجرای طرح پزشک خانواده از سال ۹۲ و با گذشت ۷ سال از اجرای آن، ولی همچنان میزان شناخت و آشنایی جمعیت تحت پوشش در سطح بسیار پایینی قرار دارد.
بینشیان ابزار امیدواری کرد: پیش از اجرای طرح پزشک خانواده میزان و کیفیت پوشش مراکز روستایی کم و در نتیجه میزان رضایتمندی در سطح پایینی قرار داشت، اما پس از اجرای طرح پزشک خانواده میزان رضایتمندی افزایش یافته، هرچند تا ایده آل بودن این رضایت راه بسیار است. /ع
ارسال نظرات
پر بیننده ها