مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران:
مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران از انتشار خاطرات شفاهی رزمندگان لشکر 10 سیدالشهدا(ع) دوران دفاع مقدس در قالب 7 جلد کتاب خبر داد.
کد خبر: ۹۲۷۶۶۸۴
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸

به گزارش سرویس سپاه استان تهران خبرگزاری بسیج، علی محمد اسدی مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران با تشریح فعالیت های مرکز حفظ آثارسپاه استان خاطرنشان کرد: از بهمن ماه سال 97 مسئولیت دفتر حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) را بر عهده گرفته است، سه کمیته ی: جمع آوری آثار، بهینه سازی و نشر آثار دفاع مقدس تشکیل شده است که وظیفه کمیته جمع آوری آثار، گردآوری و تهیه کلیه آثار مربوط به دوران دفاع مقدس لشکر 10 حضرت سیدالشهدا(ع) بوده، مسئولیت کمیته بهینه سازی، رتوش و اسکن تصاویر و نسخه برداری از مکتوبات و سایر آثار در جهت حفظ اولیه آنها و آرشیو اسناد بوده و کمیته نشر ارزش های دفاع مقدس  نیز آثار نهایی را در قالب کتاب، فیلم کوتاه، صوت، فیلمنامه و کلیپ های دو تا 10 دقیقه ای برای استفاده اقشار مختلف مردم از طریق رسانه های مختلف در دسترس عموم قرار می دهد.

آموزش 70 روایتگر دفاع مقدس

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: راه اندازی انجمن راویان دفاع مقدس از دیگر اقدامات مرکز حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران است. در این بخش با حضور اساتید دانشگاه امام حسین(ع) کارگاه های آموزش فن بیان و روایتگری برای 70 نفر از عزیزانی که در دوران دفاع مقدس در مناطق  عملیاتی حضور داشته اند برگزار شده است تا ضمن پرهیز از بزرگ نمایی، مفاهیم و ارزش های معنوی دوران جنگ را در اعزام های راهیان نور به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس، مدارس، دانشگاه ها و مساجد به نسل آینده منتقل کنند.  

تدوین تاریخ رزم و نبرد نویسی

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه استان تهران همچنین از ایجاد کمیته تدوین تاریخ رزم و نقش لشکر 10 سیدالشهدا(ع) در عملیات های دفاع مقدس خبر داد و اظهار داشت: تمامی فرماندهان دوران دفاع مقدس نقش یگان های تحت فرمان خود در عملیات های مختلف را به عنوان تاریخ شفاهی جنگ تشریح می کنند که این مطالب پس از اصلاح، ویرایش و تکمیل شدن در قالب کتاب نبرد نویسی منتشر  می شود.

وی گفت: هنگام ضبط تاریخ شفاهی فرماندهان، از کودکی تا مقاطع مختلف را توضیح می دهند که از دل این گفتگو ها خاطرات مختلف دوران انقلاب، شروع جنگ، شهادت همرزمان، اسارت و سایر اتفاقات بیرون می آید که هر کدام از این موضوعات به طور مجزا قابلیت تبدیل به کتاب یا فیلمنامه را دارند که از میان تاریخ شفاهی، آثار و خاطرات گردآوری شده تعداد 7 عنوان کتاب  منتشر شده و 15 عنوان کتاب دیگر در دست اقدام برای انتشار داریم که در دهه مبارک فجر وارد بازار نشر می شود.

اسدی در ارتباط با تایید محتوای آثار، تاکید کرد: خاطرات و مطالب گردآوری شده قبل از انتشار    ممیزی شده و پس از تایید حفاظت، ایمنی و حوزه به مرحله بعدی راه پیدا می کنند. همچنین اگر در یک کتاب در مورد شهیدی صحبت شده باشد، فرمانده وقت باید موضوعات مطرح شده را تایید کند و پس از طی این مراحل ویراستاری ، صفحه آرایی و در نهایت منتشر می شود.

  پخش 90 مستند عملیاتی از سیمای جمهوری اسلامی

وی در مورد اقدامات دیگر مرکز حفظ و نشر آثار سپاه سیدالشهدا گفت: 50 مستند 10 دقیقه ای در مورد سرداران شهید ساخته شده که از شبکه های مختلف سیما پخش شده است. 30 برنامه دو دقیقه ای در مورد شهدای سپاه استان به مناسبت ماه مبارک رمضان  از شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی پخش شده و 10 مستند عملیاتی  نیز در سالروز عملیات ها از شبکه های سیما پخش شده است.

شناسایی 000/000/1 قطعه عکس

علی محمد اسدی تصریح کرد: یک میلیون قطعه عکس در مرحله بررسی و شناسایی افراد موجود در عکس، مکان عکاسی، زمان و هنرمند عکاس است. همچنین 1000 ساعت نوار صوتی کاست داریم که در مرحله اول به سیستم های روز تبدیل شده اند که از این تعداد 700 ساعت به محتوا و متن تبدیل شده است.2000 حلقه فیلم مستند دفاع مقدس بتا مکس ( نوار ویدئویی) هم داریم که در حال شات لیست آنها هستیم. 

گفتگو: علی اشرف خانلری

ارسال نظرات