خبرهای داغ:
۶ سال پیش درست در چنین روزی یمنی‌ها با رقم زدن دستاوردی بزرگ علیه دولت مزدور و وابسته «عبد ربه منصور هادی» تیر زهرآگینی را بر قلب عربستان سعودی فرونشاندند.
کد خبر: ۹۲۷۷۵۲۸
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، در سال ۲۰۱۴ میلادی بود که مردم یمن در اعتراض به سلسله بی‌کفایتی‌های دولت «عبد ربه منصور هادی» در عرصه‌های داخلی و خارجی دست به تظاهرات گسترده در مناطق مختلف کشور خود زدند. در نهایت سلسله اعتراضات مردم یمن در سپتامبر همان سال به ثمر نشست و «عبد ربه منصور هادی» از کار برکنار شد. بدین ترتیب، انقلاب ۲۱ سپتامبر به عنوان یک دستاورد بزرگ و استراتژیک در تاریخ یمن ثبت شد.

از ۶ سال پیش تاکنون یمنی‌ها هر ساله در سالروز آغاز انقلاب خود علیه نظام دیکتاتوری منصور هادی ضمن برگزاری تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده در مناطق مختلف، سالروز انقلاب مذکور را گرامی می‌دارند. سال گذشته نیز در پنجمین سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر، ده‌ها هزار یمنی با تجمع در مناطق مختلف از جمله استان‌های «صعده»، «صنعاء»، «الجوف»، «البیضاء» و… انقلاب خود را گرامی داشتند.

سیاست‌های ناکارآمد «عبد ربه منصور هادی» یمن را به فقیرترین کشور جهان عرب تبدیل کردانقلاب ۲۱ سپتامبر مردم یمن در واقع در نتیجه سیل عظیمی از ناکارآمدی‌ها و بی‌کفایتی‌های داخلی و خارجیِ دولت «عبد ربه منصور هادی» حاصل شد. علیرغم اینکه یمن همواره به دلیل برخورداری از منابع نفتی و گازی غنی به ویژه در محور جنوبی دارای ثروت فراوانی بوده است، اما سیاست‌های ناکارآمد منصور هادی و حکام پیشین یمن موجب شد تا مردم این کشور به عنوان فقیرترین مردمِ جهان عرب لقب گیرند.

سیاست‌های ناکارآمد منصور هادی و هدر دادن ثروت‌های طبیعی و ملی یمن توسط وی موجب شد تا وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم یمن روز به روز سخت و سخت‌تر شود. از همین روی، به تدریج اعتراضات علیه منصور هادی و نظام متبوعش آغاز شد و مردم یمن صراحتاً موضع خود مبنی بر لزوم ایجاد تغییرات در نظام سیاسی را اعلام کردند. البته نباید از این واقعیت غافل شد که اعتراضات یمنی‌ها تنها ریشه در سیاست‌های داخلی و بحران معیشتی و اقتصادی نداشت.


علاوه بر سیاست‌های داخلی اشتباه و نیز مشکلات و معضلات معیشتی و اقتصادی فراوان، مردم یمن به خوبی دریافته بودند که کشورشان به حیات خلوتی برای بیگانگان و در رأس آن‌ها عربستان سعودی تبدیل شده است. مردم یمن به خوبی به این مسأله پی برده بودند که حکامشان و در رأس آن‌ها «عبد ربه منصور هادی» به ابزاری در دستان ریاض و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آن تبدیل شده‌اند.

انقلاب ۲۱ سپتامبر مردم یمن به مثابه تیر زهرآگینی بود که بر قلب خاندان سعودی نشستاز همین روی، یمنی‌ها در سپتامبر سال ۲۰۱۴ عزم خود را جزم کردند تا بساط بی کفایتی، مزدوری و وابستگی را در کشورشان برچینند. با خیزش گسترده و خیره کننده مردم یمن، در روز ۳۰ شهریورماه سال ۱۳۹۳ (۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی) جنبش «أنصارالله» رسماً موفق شدند کنترل کامل شهر «صنعاء» پایتخت یمن را به دست گیرد. این جنبش به پشتوانه حمایت‌های مردمی گسترده به تدریج دامنه نفوذ خود را تا شهر‌های دیگر نیز گسترش داد.

در این هنگام بود که هسته‌های پنهان تکفیری‌ها در یمن یکی پس از دیگری فعال شدند. جنبش «أنصارالله» به ویژه در شهر‌های جنوبی به مبارزه با این گروه‌های تروریستی، تکفیری پرداخت و در نهایت نیز توانست ضربات سخت و مهلکی را بر پیکره آن‌ها وارد سازد. این جنبش سپس به سمت شهر «عمران» حرکت کرد و پس از صنعاء، کنترل آنجا را نیز برعهده گرفت تا پایه‌های انقلاب ۲۱ سپتامبر را بیش از پیش مستحکم‌تر کرده باشد.

انقلاب یمن هنوز ۶ ماهه نشده بود که عربستان سعودی با تأسیس ائتلافی متشکل از ۱۷ کشور جهان، این کشور را مورد تجاوز نظامی قرار داد. اقدام غیر قانونی و ضد حقوق بشری عربستان سعودی در راه اندازی یک جنگ خانمان سوز علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن نشان داد که انقلاب ۲۱ سپتامبر این کشور در واقع به مثابه تیر زهرآگینی بوده که بر قلب خاندان ریاض نشسته و آن‌ها را به شدت خشمگین ساخته است.


عربستان سعودی هدف از آغاز جنگ نابرابر علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن را بازگرداندن مشروعیت به این کشور عنوان کرد! در واقع، مقصود سعودی‌ها از لزوم بازگشت مشروعیت در یمن، بازگشت «عبد ربه منصور هادی» به قدرت بود تا بدین ترتیب، او در ادامه نیز به نقش خود در محقق ساختن منافع و مصالح ریاض در یمن ادامه دهد. با این حال، مردم یمن علیرغم خسارت‌های مالی و جانی فراوانی که در نتیجه تجاوزگری متجاوزان به آن‌ها تحمیل شد، از انقلاب خود عبور نکردند و به آن پایبند ماندند.

انقلاب یمن امروز وارد هفتمین سال خود شد تا متجاوزان سعودی سیلی جدیدی را از مردم و نیرو‌های یمنی دریافت کرده باشندعربستان سعودی از رهگذر جنگ نابرابر خود علیه ملت بی دفاع یمن نه تنها موفق به تحقق حداقلی‌ترین اهداف خود نشد، بلکه در طول این سال‌ها سیلی‌های متعددی را نیز از ارتش و کمیته‌های مقاومت یمن دریافت کرد. حملات موشکی و پهپادی گسترده یمنی‌ها به عمق پایگاه‌های نظامی و مواضع حساس و استراتژیک عربستان سعودی این پیام را به خاندان ریاض مخابره کرد که انقلاب نوپای یمن امروز به سطحی از قدرت نظامی رسیده است که می‌تواند پاسخ موشک را با موشک بدهد.

همین قدرت نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مقابله و مواجهه با متجاوزان در طول سال‌های گذشته موجب شده است تا امروز مقامات عربستان سعودی خود را در باتلاق بزرگ جنگ یمن ببینند و برای خروج از آن تلاش کنند. در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که عربستان سعودی با ائتلاف عریض و طویل خود هم نتوانست انقلاب نوپای فقیرترین کشور جهان عرب را به زیر کشد و این انقلاب امروز وارد هفتمین سال خود شد تا بدین ترتیب، سیلی جدیدی را به صورت خاندان متجاوز سعودی زده باشد.
 
منبع: مهر/
ارسال نظرات
پر بیننده ها