خبرهای داغ:
حجت الاسلام والمسلمین اکبر احمدی مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه نجف آباد مقاله ای در مورد جایگاه ولایت فقیه در ایام کرونا نوشت.
کد خبر: ۹۲۷۸۸۳۸
|
۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از نجف آباد، حجت الاسلام والمسلمین اکبر احمدی مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه نجف آباد مقاله ای در مورد جایگاه ولایت فقیه در ایام کرونا نوشت که در ادامه می توانید متن این مقاله را مشاهده کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

حکیم واژه ای است قرآنی و در اصل برای خداوند متعال به کار برده شده و قول و فعل خداوند را خالی از خلل فسادآمیز معرفی می کند، اما برای غیر خدا نیز ثابت شده است و خداوند را دهنده حکمت به پیامبران و بندگان شایسته معرفی کرده است: «وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ »[۱].

بر اساس تصریح آیه شریفه ۲۶۹ سوره مبارکه بقره، هرکس از نعمت حکمت برخوردار شود در حقیقت از خیر کثیر برخوردار شده است.نمونه های گفتار و عمل حکمت آمیز اولیائ خداوند در بزنگاه ها و شرایط دشوار نجات اسلام و حرث و نسل مؤمنین را درپی داشته است.

نقش ولایت فقیه در دوران کرونا
و این همان خیر کثیری است که از صاحب حکمت انتظار می رود.به عقیده مدیران و تحلیل گران عرصه های کلان کشور داری، یکی از کسانی که رهنمودها و مواضع و عملکرد او در برهه های مختلف حکایت از جوشش حکمت دارد، مقام معظم رهبری است.

در حقیقت این حکمت جوشنده باعث شده تا بسیاری از موضوعات علمی و اجرایی و جهت گیری ها در دهه هایی از عمر انقلاب که ایشان زعامت ملت و رهبری انقلاب را به عهده دارند سرانجام خوش و روبه خیر داشته باشد.برای مثال می توان به مواضع و رهنمودهای معظم له در مبارزه با بیماری کرونا اشاره کرد؛ که نمونه هایی از آن به قرار زیر است:

الف. تقویت روحیه سرپنجه های مبارزه با کرونا مقام معظم رهبری در تاریخ ۸‏/۱۲‏/۹۸ که کرونا پس از حرکت خزنده در حال بروز بیشتر و اوج گیری بود، در یک برنامه تصویری با حضور رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، با تقدیر و تشکر از کادر بهداشت و درمان کشور باعث تقویت روحیه و ایجاد انگیزه مضاعف در رزمندگان خط مقدم مبارزه با کرونا شدند، ایشان فرمود: «بنده میخواهم صمیمانه تشکّر کنم از پزشکان و پرستاران و مجموعه‌ی دست‌اندرکاران پزشکی در مواجهه و مبارزه‌ی با این بیماری‌ای که اخیراً در کشور به وجود آمده؛ همچنین تشکّر کنم از وزارت بهداشت و درمان و مجموعه‌ی همکاران آقای وزیربهداشت در این مجموعه به خاطر تلاشهایی که میکنند و زحمتی که میکشند؛ من برنامه‌ی امروز را فقط ترتیب دادم برای همین که این تشکّر را بکنم در حضور آقای دکتر مرندی رئیس محترم فرهنگستان علوم پزشکی. دوست داشتم که این تشکّر قلبی خودم را به همه‌ی برادران و خواهران محترم پزشک و پرستار و کادرهای درمانی عرض بکنم».

فراز دیگر قدردانی و قدر شناسی از کادر بهداشت و درمان، یاد کردن از شهدای این عرشه است که در گیر و دار درمان و پرستاری از بیماران کرونایی خود به کرونا مبتلا شدند و به فوز شهادت نائل آمدند: نقش ولایت فقیه در دوران کرونا « شهدای سلامت، [یعنی] این کسانی که در راه خدمت به بیماران به درجه‌ی رفیع مرگ در راه خدا و شهادت در راه خدا رسیده‌اند؛به همه‌ی خانواده‌هایشان، هم تسلیت عرض میکنیم، هم عید را و مقامات فرزندانشان را تبریک میگوییم».

البته این قدر شناسی چندین بار در سخنرانی های دیگر ایشان تکرار شد و الحمدلله اثر خوبی در جامعه بهداشت و درمان داشت و بازخوردهای خوبی نیز از جانب آن عزیزان در سطح رسانه ها و فضای مجازی نشر داده شد که نمونه ی نامه ی وزیر محترم بهداشت و درمان بود، که در مطلع آن چنین آمده: « پیام امید بخش، پدرانه، مهربانانه و سرشار از صفای حضرتعالی همکاران عزیزم را که در سراسر کشور، شبانه روز و بی هراس دل به دریای بلا زده‌اند تا هموطنان نازنین گرفتار در گرداب بیماری نوپدید را برهانند سراپا شوق و امید و سپاس کرد و خستگی روز و شب‌های نفس گیر و جانکاه را از جسم و جانشان زدود و این فرزند کوچک و سرباز خدمتگزارتان را بیش از پیش شرمسار محبت‌های بیکرانتان نمود».

ب. ارزش گذاری اخلاقی و دینی بر عملکرد خط مبارزه با کرونا حکیم انقلاب در فراز دیگری از برنامه تلوزیونی هشتم اسفندماه سال گذشته با ارزش گذاری بر عملکرد کادر بهداشت و درمان، سطح دیگری از قدردانی را به منصه ظهور آوردند و در حقیقت عمل آن ها را عبادی و در راه خدای متعال و دارای اجر و ثواب دانستند: «ان‌شاءالله که موفّق باشید؛ کارتان بسیار باارزش است؛ هم ارزش جامعه‌ی پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا میبرد‏-که برده‏-هم مهم‌تر از این، ثواب الهی است که خدای متعال قطعاً به شما اجر خواهد داد و ثواب خواهد داد.»

ایشان همچنین در مرقومه ای که برای وزیر بهداشت ارسال کردند، پرستاران و پزشکان حاضر در بخش های درمان کرونا را جهادگر معرفی کردند و از خداوند متعال برای آن ها توفیق و پاداش مسألت کردند.

نقش ولایت فقیه در دوران کرونا
واضح است که این ارزش گذاری انگیزه پزشکان و پرستاران و سایر مداخلین در این امر را به اوج می رساند و روحیه ی آن ها را برای ماندن در عرصه ی مبارزه با این بیماری که زوایای پنهان و ناشناخته فراروانی در علاج آن وجود دارد تقویت می کند و ثبات قدم و استواری در عزم به ارمغان می آورد.

ج. فرمان شروع مبارزه به نیروهای مسلح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفان و نیز ارتش جمهوری اسلامی به حسب وظیفه ذاتی در حوادث و بلایای طبیعی ظرفیت های خود را برای کمک به مردم شریف ایران به پای کار می آورند و در کمترین ساعات ممکن استعداد و قوای خود را عازم می کنند.

در مبارزه با بیماری کرونا نیز دستگاه های نظامی به صورت خودجوش وارد عرصه شدند و از ضد عفونی کردن معابر تا تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و توزیع آن و نیز راه اندازی طرح غربالگری که از نقاط عطف مبارزه جمهوری اسلامی با کرونا به حساب می آید و تمجید و تشویق سازمان بهداشت جهانی را در پی داشت[۱]، را بر عهده گرفتند و کمک شایان و قابل تقدیری به نمایش گذاشتند.

با تمام این تفاصیل فرمانده معظم کل قوا با صدور فرمانی به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل قرارگاه بهداشتی درمانی نیروهای مسلح را خواستار شدند:

نقش ولایت فقیه در دوران کرونا
«سردار سرلشکر باقری! با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلّح تاکنون در زمینه‌ی کرونا به مردم عزیز تقدیم کرده‌اند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد.

تقسیم وظائف و مأموریتهای سازمانها و بخشهای نیروهای مسلّح از وظائف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند».

صدور این فرمان و تأثیر آن در کمک به وزارت بهداشت و درمان تا حدی بود که مراتب تشکر و تقدیر وزیر بهداشت را درپی داشت؛ نقش ولایت فقیه در دوران کرونا چراکه هم به لحاظ درگیر شدن بیمارستان های سپاه و ارتش، بار سنگین مراجعات از دوش بیمارستان های تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان برداشته شد و مانع از ایجاد فرسایش روحی و جسمی برای پرستاران و پزشکان زحمت کش در این عرصه شد و هم با دراختیار نهادن تجهیزات و آزمایشگاه ها و گروه های علمی بسیج به تشخیص زودهنگام بیماری و چاره اندیشی مبارزه با آن انجامید.

سرلشکر باقری در گزارشی که در تاریخ ۲۱‏/۲‏/۱۳۹۹ در ارتباط تصویری مقام معظم رهبری با ستاد ملی کرونا ارائه داد از تخصیص ۷۰ درصد تختهای درمانی بیمارستانهای نیروهای مسلح به درمان بیماران کرونا و بستری کردن ۱۰ هزار بیمار قطعی یا مشکوک به کرونا در طول این مدت خبر داد.

د. هویت بخشی به ستاد ملی مقابله با کرونا ستاد ملی کرونا در ابتدای تشکیل با ریاست وزیر بهداشت، توفیق چندانی در عملیاتی کردن تصمیمات و مصوبات نداشت و عملا دولت دچار سردرگمی در همکاری با وزارت بهداشت بود.

با تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که رئیس جمهور رئیس ستاد باشد[۱]، هویت جدی و جدیدی به این ستاد بخشیده شد و حرکت دولت را در باب ورود به عرصه مبارزه با ویروس منحوس کرونا قوت بخشید. از سوی دیگر ایشان تصمیمات ستاد ملی کرونا را در تمام سطوح جامعه لازم الاجرا دانستند.

آیت الله خامنه ای «حفظه الله تعالی» در تماس تصویری که با ستاد ملی مبارزه با کرونا برقرار کردند، در جملات پایانی سخنان خود راجع به مراسمات مذهبی و عبادی فرمودند: «بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمی‌کنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما باید توجه داشت که عبادات و توسل بخصوص در ماه رمضان و شبهای قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است. و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند البته معتقدم اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند.

این حد از ارزش گذاری به تصمیمات ستاد کرونا باعث همراهی مردم در اجرایی کردن تصمیمات آن شد، تا جایی که در ایام عید نوروز و روز طبیعت، رکورد بی نظیر و مثال زدنی ای از جانب مردم ایران در رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه اتفاق افتاد.

ه. تشویق و ترغیب مسئولین و عموم جامعه به رعایت نکات بهداشتی مقام معظم رهبری در روز درخت کاری بعد از غرس نهال در سخنرانی کوتاهی، اهمیت رعایت بهداشت در مبارزه با کرونا را برای عموم مردم متذکر شد و فرمود: «یقیناً هر چیزی که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری، یک حسنه است؛ در نقطه‌ی مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیّئه است.

خدای متعال ما را موظّف کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت دیگران، سلامت مردم، احساس مسئولیّت کنیم؛ نقش ولایت فقیه در دوران کرونا بنابراین توصیه‌ِی اّول این است که ما کاملاً رعایت مقرّراتی را که مسئولین برای ما مشخّص میکنند، برای خودمان فریضه بدانیم و لازم بدانیم و عمل کنیم».

ایشان حتی به رعایت جزئیات بهداشتی نیز اشاره کردند: « از توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مجموعه‌های مسئول تخطّی نکنند؛ در مورد پیشگیری، در مورد تمیز نگه داشتن دست و صورت و محیط زندگی و آلوده‌ نکردن اینها و جلوگیری از آلوده‌ شدن اینها، دستورهایی که مجموعه‌ی متخصّص و کارشناس میدهند، اینها را باید عمل کرد.»

ایشان در ارتباط تصویری که با کارکنان قوه قضائیه در تاریخ ۷‏/۲‏/۹۹ داشتند، خطاب به مسئولین فرمودند: « من میبینم که مسئولین محترم در تلویزیون حضور پیدا میکنند، در حالی‌ که دُوروبَرشان هم آدم هست، ماسک هم نزده‌اند؛ خب حالا من هم الان ماسک ندارم امّا دُوروبَر من کسی نیست؛ اگر چنانچه دو نفر، سه نفر بیایند دُور و بَر من، بنده هم حتماً ماسک میزنم، کما اینکه میزنم در یک مواردی هم، و آدم میبیند این ماسک {زده نمیشود}؛ خب وقتی که شما که مسئول دولتی هستید، در یک اجتماع مردمی ماسک نمیزنید، این جوانی هم که در خیابان دارد راه میرود و حوصله‌ی ماسک ندارد، تشویق میشود که نزند»،

ایشان در قسمت دیگری از سخنان خود در ارتباط تصویری مذکور خطاب به عموم مردم و مسئولین می فرماید: « باید ملاحظه کنیم، باید مراقبت بکنیم؛ هم مردم مراقبت کنند، هم مسئولین مراقبت کنند.

خوشبختانه مجموعه‌های درمانی همچنان پای کار ایستاده‌اند، نگرانی‌ من از این است که اینها خسته بشوند؛ مجموعه‌های درمانی [تحمّل کرده‌اند]؛ خب تا کِی، چه قدر؟ بایستی ما کاری کنیم که بارِ روی دوش اینها، این قدر سنگین نباشد. خدای نکرده اگر چنانچه پرستار ما، پزشک ما و بقیّه‌ی عناصر مربوط به درمان و بیمارستان و مانند اینها از کار خسته بشوند، خُب واقعاً کارها لنگ خواهد ماند و وضع بدتر خواهد شد».

این تأکید و ترغیب در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس نیز تکرار شد و از بی ملاحظگی و عدم رعایت نکات بهداشتی توسط بعضی از مردم ابراز ناراحتی کردند: « من وقتی میبینم در تلویزیون نشان میدهد که بعضی‌ها عبور میکنند و همین چیز ساده، همین ماسک را نمیزنند، من از آن پرستار واقعاً خجالت میکشم که آنها آن جور دارند فداکاری میکنند ‏-آن پزشک، آن پرستار‏- آن وقت این آدم، جوان یا غیر جوان، حاضر نیست یک ماسک بزند اینها باید انجام بگیرد… من خواهش میکنم همه‌ی کسانی که در این زمینه مؤثّرند، چه مسئولین اجرائی کشور، چه آحادی که میتوانند خدمتگزاری کنند، چه آحاد مردم، همه در این زمینه فعّالیّت کنند تا بتوانیم در ظرف مدّت کوتاهی این زنجیره‌ی سرایت را قطع کنیم و کشور را به ساحل نجات برسانیم».

و. حکایت تبدیل تهدید به فرصت حضرت آقا اگرچه از تهدید بیماری کرونا بی پرده صحبت کردند و مردم و مسئولین را به کمک به وزارت بهداشت و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی تذغیب کردند، اما از تبدیل شدن این فرصت به تهدید غافل نبودند و با تبیین بعضی از فرصت سازی ها از دل تهدید کرونا، بر ادامه این امر تأکید کردند؛ مثلا در تاریخ ۱‏/۱‏/۹۹ در ضمن سخنرانی نوروزی فرمود: « در قضیّه‌ی این بیماری اخیر، [یعنی] کرونا، فداکاری‌ها به قدری چشمگیر بود که افرادی را که در خارج از این کشور هم هستند به تحسین وادار کرد؛ در درجه‌ی اوّل مجموعه‌های درمانی؛ پزشکان، پرستاران، بهیاران، مدیران، کارکنان حول و حوش بیمارستان‌ها.

نقش ولایت فقیه در دوران کرونا
در کنار اینها مجموعه‌های مردمی داوطلب، دانشجویان، طلّاب، بسیجی‌ها و عناصر گوناگون که رفتند در خدمت درمان و پرستاری از این بیماران قرار گرفتند، به یاری درمان‌کنندگان رفتند؛ همه‌ی اینها مایه‌ی عزّت و آبرو است. مجموعه‌های پشتیبانی، کسانی که کارخانه‌های خودشان را، حتّی بعضی خانه‌های خودشان را در اختیار تولید وسایل و امکانات مورد نیاز مثل دستکش یا فرض کنید که ماسک و از این قبیل برای بیماران یا برای عامّه‌ی مردم، آحاد مردم قرار دادند. مجموعه‌های خدماتی، مثل آن کسانی که رفتند درون خیابانها برای ضدّعفونی کردنِ خیابان یا حتّی نقاطی که مردم به آنها مراجعه میکنند. یا مجموعه‌هایی مثل جوانهایی که تصمیم گرفتند به افراد مسن کمک کنند، درِ خانه‌های آنها بروند، خریدهای آنها را انجام بدهند. یا آنهایی که اجناسی را تهیه کردند، مجّانی به مردم دادند؛ دستکش مجانی، ماسک مجانی. بعضی به کسبه‌ی مشکل‌دار کمک کردند؛ اجاره نگرفتند، طلبکاری‌های خودشان را به تأخیرانداختند و از این قبیل خدماتی که انجام گرفت. اینها آن زیبایی‌هایی است که در خلال حوادث سخت خودش را نشان میدهد؛ ملّت ایران، فضایل خودش را در این مجموعه‌ها، در این کارهایی که من به اندکی از آنها اشاره کردم، نشان داد.

من قلباً و صمیمانه از همه‌ی آن کسانی که اشاره کردم و نام بردم تشکّر میکنم و مژده میدهم که پاداش الهی در انتظار آنها است؛ چه پاداش دنیوی و چه پاداش اخروی».

ز. الزام به التجا و توسل .امام خامنه ای در تذکری سودمند و نافع، مردم را به التجاء به ساحت ربوبی پرودگار فرامی خوانند و ضرورت توجه به درگاه او را یادآور می شود: « توسّلات و توجّهات به پروردگار و درخواست کمک الهی یک امر لازمی است و قرآن کریم به ما دستور میدهد: قُل ما یَعبَؤُا بِکُم رَبّی لَولا دُعاٰؤُکُم؛ در یک جای دیگر: وَ اَنیبوا اِلی رَبِّکُم وَ اَسلِموا لَه؛ در یک جای دیگر: وَ اذکُر رَبَّکَ فی نَفسِکَ تَضَرُّعًا وَخیفَة؛ و موارد متعدّدی در قرآن هست که ما را دستور میدهند در مقابل حوادث گوناگون دست توسّل بلند کنیم به خدای متعال و از خداوند متعال بخواهیم»و نیز در سخنان نوروزی می رفرماید: « این حوادث انسان را متوجّه ضعفهای خودش میکند؛ چه ضعفهای طبیعیِ خودمان، که انسان بداند جای مغرور شدن نیست، ما همه ضعیف هستیم، آسیب‌پذیر هستیم، و چه ضعفهایی که در مواجهه‌ی با حوادث، انسان به طور قهری دچار آن ضعفها میشود… ضعفهای خودمان را بشناسیم؛ انسان از غرور و از غفلت خارج بشود، متوجّه خدا بشود، از خدا کمک بخواهد.

فقط به درِ خانه‌ی خدا باید رفت؛ درِ خانه‌ی «دیگری» برویم، ناامید برمیگردیم؛ دست به طرف «دیگری» غیر از خدا دراز کنیم، دستمان تُهی برخواهد گشت[۱]».

توسل به أئمه اطهار و بهره گرفتن از دعای هفتم صحیفه سجادیه نیز از رهنمودهای معنوی مقام معظمن رهبری در تبیین راهکارهای رهایی یافتن از بیماری کرونا بود که در سخنان ۱۳‏/۱۲‏/۹۹ بیان فرمودند: « این بلا به نظر ما بلای آنچنان بزرگی نیست، از این بلاها بزرگ‌تر هم وجود داشته و دارد، خودمان هم در کشور مواردی را مشاهده کرده‌ایم.

میتوانند با دعا، با توسّلات و با طلب شفاعت و وساطت از ائمّه‌ی اطهار (علیهم ‌السّلام)و طلب کمک از آن بزرگواران و توسّل به ائمّه‌ی اطهار (علیهم‌ السّلام) و به رسول و نبیّ مکرم اسلام خیلی از مشکلات را برطرف کنند.

حالا اگر به طور مشخّص هم آدم بخواهد توصیه کند، من توصیه میکنم دعای هفتم صحیفه‌ی سجّادیّه را که در مفاتیح هم هست این دعا:

یَا مَن‌ تُحَلُّ بِهِ‌ عُقَدُ الْمَکَارِهِ وَ یَا مَنْ یُفثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِد؛ این دعا دعای خیلی خوبی است، خوش‌مضمونی است، با توجّه به معنا این دعا را بخوانند و با این الفاظ زیبا از خدای متعال بخواهند».

امید است که با استعانت از خداوند متعال و تحت توجهات حضرت ولی عصر «عجل الله فرجه الشریف» و با عمل به فرامین و رهنمودهای برخاسته از حکمت امام خامنه ای «حفظه الله تعالی»، با کوله باری از تجربه و فرصت های ایجاد شده و همدلی های جوشش یافته، این بیماری را مهار کنیم.

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها