معاون آموزش عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج در گفتگو با بسیج

نهادهای مولود انقلاب باید با رویکرد مکتبی حرکت نمایند

در جامعه ما و در میان خانواده ها باید به سبک زندگی توجه ویژه شود و در مباحث تربیت، انسان سازی مدنظر باشد نه ابزارمحوری
کد خبر: ۹۲۸۱۴۳۴
|
۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰

نهادهای مولود انقلاب باید با رویکرد مکتبی حرکت نمایند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین سیدیعقوب حسینی معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین است که پس از هماهنگی، برای گفتگو با وی به دفتر ایشان می رویم. روحانی بی تکلف و خوش برخوردی است که پیش از این، مسئولیت نمایندگی تیپ انصار الرسول (ص) کرمانشاه، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ستاد سازمان بسیج مستضعفین و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان اردویی و گردشگری بسیج را به عهده داشته است. او معتقد است که وجه تمایز سپاه و بسیج، رویکرد مکتبی آنهاست که نباید این رویکرد کمرنگ شود. آنچه در پی می آید گفتگوی خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با ایشان در خصوص برنامه های این معاونت است.

انقلاب ما انقلاب مکتبی بود

لازم است پیش از هر چیز یاد شهدا را گرامی بداریم که اگر امروز می توانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم از مردانگی آنها در حفاظت از کیان کشور بوده و ما همگی مدیون خون شهدا و سلحشوری جانبازان عزیز و دلاوری ها و از خودگذشتگی های ایثارگران هستیم، که البته تمامی مردم عزیز ما طی دوران انقلاب اسلامی پای ولایت ایستاده اند و همه جور حمایت کرده اند.

انقلاب ما انقلاب مکتبی بود و با شعار الله اکبر شروع شد بطوریکه رویکرد الهی در آن موج می زند، طبعا انقلابی با این رویکرد، می بایست همه نهادهایش نیز رویکرد مکتبی داشته باشند، بالاخص برخی نهادها و سازمان هایی که مولود و همزاد و همراه انقلاب هستند بطور اولی تر باید رویکرد مکتبی داشته باشند. از جمله نهادهایی که مولود انقلاب هستند، سپاه و بسیج می باشند که به همین خاطر باید تجانس بیشتری با انقلاب داشته و در هر عملکرد و برنامه ای با رویکرد مکتبی حرکت نمایند لذا ضرورت دارد که مجموعه ای نیز برای نظم دادن به این موضوع ورود داشته باشد، اگرچه کل مجموعه سپاه و بسیج رویکرد مکتبی را دارند و مجموعه عقیدتی سیاسی وظیفه نظم دهی و رصد بطور تخصصی را دارد.

برنامه های آموزشی در چهار سطح برگزار می شوند

حجت الاسلام والمسلمین حسینی ادامه می دهد: این وظیفه به دو بخش کلی تقسیم می شود و دو عنوان برنامه اصلی دارد. یکی، برنامه هایی است که برای پاسداران و سربازان به عنوان مجری بر عهده داریم که شامل یک سری آموزش های یگانی و مستمر است و در روزهای شنبه، جلسات با موضوع اخلاقی و سیاسی و گاهی حفاظتی مطرح می شود و روزهای دوشنبه و چهارشنبه، کلاس هایی در قالب نهضت آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن را داریم که هر معاونتی برای اعضای خودش، برنامه را اجرا می کنند.

علاوه بر اینها دوره هایی داریم که یا بطور مجردی یا خانوادگی برای پاسداران اجرا می شود، دوره های خانوادگی در مشهد مقدس برگزار می شوند هر چند بخشی از این دوره ها نیز در قالب مجردی به مشهد مقدس یا قم اعزام شده و در آنجا آموزش ها به ایشان داده می شود.

در این موارد معاونت عقیدتی سپاه محتوا را تهیه کرده و ما به عنوان مجری، وظیفه اجرا را داریم و نهایتا گزارش آن را ارائه می کنیم.

یک سری برنامه هایی هم برای بسیج داریم که ما خودمان، هم برنامه ریزی کرده و هم محتوا را تهیه و هم اجرا می کنیم این برنامه ها در سال گذشته و امسال در چهار سطح برگزار می شوند.

یک سری برنامه ها به عنوان نشست های حوزه ای در حوزه های مقاومت با حضور فرماندهان پایگاه ها، ارکان گردان، شورای حوزه و مدیران بسیج، برگزار می شود و با توجه به وجود شبکه مربیان بالغ بر 5500 مربی در حوزه های مقاومت در کشور، تربیت و آموزش در نواحی و حوزه ها را به عهده دارند.

سطح دیگر آموزش ها در ناحیه مقاومت اجرا می شود و سطح سوم نیز در استان هاست و سطح چهارم بطور متمرکز اجرا می شود. این آموزش ها هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری برگزار می شود.

آموزش های غیر حضوری در هر چهار سطح اجرا می شود که در همین امسال، سه مرحله مسابقه کتابخوانی برگزار کردیم و علاوه بر آن، شبکه ارتباطی با بسیجیان داریم که در این خصوص وبسایت "منیرنت" را برای همین کار راه اندازی کرده ایم و در پیام رسان سروش نیز کانال نسیم معرفت را داریم که بالغ بر 17 هزار نفر عضو آن می باشند و کانال هایی هم برای مربیان داریم که از این طرق محتواها را بارگذاری می کنیم و مسابقه کتابخوانی از طریق سامانه پیامکی برگزار می شود.

استفاده از روش برخط و آنلاین

برنامه های حضوری که در مشهد مقدس برگزار می شوند فعلا بخاطر کرونا قابل اجرا نیست ضمن اینکه این خبر را بدهم که فضای آموزشی جدیدی با پیگیری های مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج و ریاست سازمان بسیج، برای تحویل گرفتن آماده است که مکان مناسبی برای برگزاری آموزش ها می باشد اما آموزش حوزه ای و ناحیه ای و استانی کماکان در حال انجام است و محتواها در هر سه سطح تهیه شده است.

نکته ای که در بحث آموزش ها داریم این است که تلاش کرده ایم در سطوح حوزه، ناحیه ای و استانی، این آموزش ها با همدیگر ارتباط داشته باشند و کتاب ها در سه سطح طراحی شده اند.

علاوه بر اینها امسال بنا داریم که سه محور عقاید، اخلاق و احکام و همچنین آموزش قرآن را در صدر برنامه ها قرار دهیم و فرایند سه تا پنج ساله برای آنها در نظر گرفته ایم. در سال اول در عقاید، آموزش مباحث خدامحوری با موضوع توحید و عدل را مدنظر داریم، در سال دوم ولایت محوری و نبوت و ولایت فقیه را آموزش خواهیم داد و در سال سوم نیز به مبحث معادباوری خواهیم پرداخت.

اما طی امسال با توجه به وضعیت کرونا، تلاش کردیم از روش های برخط استفاده کنیم و آموزش ها را با رویکرد فضای مجازی ادامه دهیم که در این مورد جا دارد از معاونت فاوا بسیج مستضعفین تشکر نمایم بر این اساس آموزش هایی که قرار بود در کلاس ها برگزار شود به صورت برخط و آنلاین، برگزار می شود و پس از یک روز کلاس حضوری و توجیهی، بقیه دوره کلاس ها بطور آنلاین برگزار می شود که به دنبال گسترش آن هستیم.

نهادهای مولود انقلاب باید با رویکرد مکتبی حرکت نمایند

32هزار نشست در حوزه های مقاومت

ما در سال گذشته 32 هزار نشست حوزه ای در حوزه های مقاومت برای فرماندهان و مدیران بسیج در پایگاه های مقاومت برگزار کردیم و برای شبکه رابطین نمایندگی، دوره آموزشی در مناطق هفتگانه کشوری برای بیش از پنج هزار نفر داشتیم که در استان های مازندران، همدان، اردبیل، اصفهان، قم، مشهد و فارس این برنامه ها را داشتیم و برای کانون های اقشاری که در استان ها و شهرستان ها حضور دارند نیز برنامه ای در مشهد مقدس برای بالغ بر 1100 نفر برنامه آموزشی داشتیم.

همچنین برای شبکه مربیان با تعداد پنج هزار نفر جلسات هم اندیشی برگزار نمودیم که از میان این تعداد 400 نفر را طی سلسله مراتبی به عنوان اساتید انتخاب کردیم تا پس از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، دوره آموزش تربیت مدرس را برای تدریس این بیانیه داشته باشیم.

تثبیت و تعالی بنیه اعتقادی هدف اصلی ماست

ما تا به حال بیش از شش دوره آموزش غیرحضوری اجرا کرده ایم و در بحث خانواده ها، سپاهیان انقلاب اسلامی همراه با خانواده شان به مشهد مقدس می روند و همزمان برخی کلاس ها هم برای خودشان و هم برای خانواده هایشان برگزار می شود که البته در بسیج، چنین امکانی را به صورت منسجم نداریم که یکی از نقاط ضعف ماست ولی در برنامه ها داریم که بخشی از آن را که امکان اش وجود دارد، تدارک ببینیم.

معاونت آموزش عقیدتی سیاسی اهداف مشترکی در همه دوره ها دارد که تثبیت، نهادینه سازی، تقویت و تعالی بنیه اعتقادی است زیرا یک سری مبانی اعتقادی داریم که به تکرار آنها نیاز است تا تثبیت شوند و این تکرار باعث تثبیت می شود تا آثار آن در دوره ها محقق گردد.

علاوه بر تثبیت به دنبال تعالی بنیه اعتقادی هم هستیم و در بحث آموزش های قرآنی نیز مدنظر داریم که فهم مبانی قرآنی روز به روز بیشتر شود تا در رفتار و ماندگاری رفتار حسنه که سپاه و بسیج با آن شناخته می شوند، موثر واقع شود.

این نکته را هم بگویم که در بحث بیان احکام اجتماعی، مسئولیت اجتماعی مدنظر است، حتی احکام سازمانی را تدریس می کنیم تا مسئولیت ها به درستی یادآوری گردد.

بسیجیان خودشان از ما مطالبه داشته باشند

جا دارد از همه عواملی که در تحقق این اهداف کمک می کنند تقدیر نمایم که این ثمرات مرهون تلاش همه اعضای مجموعه، هم در سپاه و هم در بسیج است. اگر از سپاه و بسیج رویکرد مکتبی و توجه به معنویت و اخلاق را بگیرند وجه تمایز دیگری نخواهد داشت و اگر میخواهیم روحیه جهادی داشته باشیم و قدم در ایجاد تمدن اسلامی برداریم لازمه اش توجه به خود در همه ابعاد خصوصا در بعد معنوی و اعتقادی است که باید آن را اصل بدانیم و ما انتظار داریم بسیجیان خودشان از ما مطالبه داشته باشند که این برنامه ها را اجرا نماییم.

یکی دیگر از موضوعات کلان که باید به آن توجه کنیم سبک زندگی است که در سال 92 مقام معظم رهبری به آن تاکید کردند و در بیانیه گام دوم نیز یکی از محورها به این مبحث پرداخته است که اهمیت قضیه را می رساند. در جامعه ما و در میان خانواده ها باید به سبک زندگی توجه ویژه شود و در مباحث تربیت، انسان سازی مدنظر باشد نه ابزارمحوری. ما به عنوان اعضای یک جامعه اسلامی، سبک تربیتی غرب را نباید داشته باشیم در حالیکه متاسفانه بخشی از جامعه به سمت این سبک زندگی می روند که نگران کننده است.

ارسال نظرات