خبرهای داغ:
در گفت و گوی اختصاصی با «بسیج» مطرح شد.

جایگاه خالی گردشگری در صنعت کشور ملموس است

یعسوبی مدرس دانشگاه گفت:رونق گردشگری در گرو حمایت دولت از تمامی صنایع و مشاغل مرتبط با آن است.
کد خبر: ۹۲۸۲۲۸۵
|
۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲

ابوالفضل یعسوبی مدرس دانشگاه قم و فعال گردشگری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «بسیج» در قم گفت: ارتقاء صنعت گردشگری در کشور مستلزم توجه ویژه به این صنعت و حمایت همه جانبه دولت از تمامی صنایع و مشاغل مرتبط با آن است.

وی که علاوه بر تدریس دانش گردشگری، در بخش‌هایی از این صنعت هم مشغول فعالیت است، افزود: مجموعه گردشگری شامل سه بخش مهم "خروج مسافران داخلی، ورود مسافران خارجی و گردشگری داخلی" می‌باشد.

وی از بخش‌های گردشگری به عنوان" بسته بزرگ خدماتی" نام برد و ادامه داد: این بسته بزرگ مشتمل بر سیستم حمل و نقل، هماهنگ‌کننده، مجریان تور، خدمات، مراکز تفریحی و ... می‌باشد.

یعسوبی در ادامه به بخش‌های مختلف حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: سیستم‌های حمل و نقل که عبارتند از: زمینی، هوایی، دریایی و ریلی در جریان شیوع بیماری کرونا دچار آسیب جدی گردیده اند، تا جایی که حتی خدمات مجازی مرتبط مانند سایت‌های فروش بلیت نیز متضرر گردیده اند.

وی افزود: خسارت اقتصادی وارده به مجریان تور‌های سیاحتی را نیز باید از جمله موارد متاثر از بیماری کرونا برشمرد.

این کارشناس برجسته خاطرنشان کرد: به دلیل عدم جابجایی مسافر، علاوه بر رکود حمل‌ونقل و آژانس‌های مسافرتی، خدمات هتل‌ها، مهمان‌پذیر‌ها و خانه‌های استیجاری نیز در این میان دچار زیان گردیده اند.

وی با اشاره به این موضوع مهم که گردشگری یک صنعت محسوب می‌گردد عنوان نمود: گردشگری از جمله آسیب‌پذیرترین صنایع بشمار می‌رود و عدم توجه دولت به این صنعت موجب شده گردشگری فاقد جایگاه لازم در کشور باشد.

وی بلایای طبیعی مانند زلزله و آتشفشان و نیز شیوع هر نوع بیماری را از جمله موارد بسیار موثر در کاهش سطح گردشگری دانست و یادآوری کرد: سال ۱۳۸۸ یک سوم آژانس‌های مسافرتی ایران به دلیل شیوع بیماری سارس در چین دچار ورشکستگی شدند.

وی همچنین تغییرات سیاسی و ارزش پول کشور‌ها را نیز از دیگر دلایل رکود یا رونق صنعت گردشگری عنوان نمود و افزود: در سبد خانوار، اولویت‌های اول تا پنجم مربوط به مسئله معیشت، تحصیل، کار و ... می‌باشد و اگر سطح اقتصادی خانواده مطلوب باشد، امکان پرداختن به مقوله گردشگری نیز فراهم می‌گردد و بدیهی است کسی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند هرگز امکان بهره مندی از ظرفیت‌های گردشگری برای او متصور نیست.

وی در پایان دولت را مسئول ساماندهی صنعت گردشگری و هماهنگ نمودن دستگاه‌های اجرایی دانست و تصریح کرد: گردشگری محور بسیاری از مشاغل است و عدم برنامه ریزی صحیح برای رونق آن، خسارت‌های جبران ناپذیری را به بسیاری از مشاغل و لایه‌های زیرین اجتماع خواهد زد و لازم است دولت هرچه سریعتر تدابیر لازم در جهت احیای این صنعت در ایام کرونا اتخاذ و مانع از خسارت‌های بیشتر به اقشار جامعه شود.

انتهای پیام/ سادات عمرانی
ارسال نظرات