خبرهای داغ:

رونمایی از زمخت ترین استفاده ابزاری از زنان در نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی تهران

صاحبان برندهای مختلف خوراک و پوشاک با کم رنگ شدن ارزش حجاب از اندام زنانه و زیبایی آن در تبلیغات کالای خود استفاده می کنند .
کد خبر: ۹۲۸۲۹۳۲
|
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  عفاف و حجاب در کشور ما بسیار مظلوم واقع شده است، مظلومیتی که نمود و بروز آن هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور به خوبی عیان است. یکی از بزرگ ترین ظلم هایی که به حجاب ثمره مبارک عفاف وارد شده است سیاسی کردن این مقوله فرهنگی – عقیدتی است آن هم با هدف بهره برداری های شخصی و حزبی! یا کمی دورتر از آّب های ایران به عنوان یک وسیله برای براندازی نظام! وسیله ای که آن را در لفافه هایی به اسم « حقوق زنان » ، « آزادی » ، « برابری جنسیتی » و « مبارزه با حجاب اجباری » به خورد جامعه زنان کشورمان می دهند.
به واقع این میزان دشمنی دشمنان نظام با مقوله ی عفاف و حجاب و تلاش های مذبوحانه آنها برای کم رنگ کردن این ارزش بزرگ به قصد ایجاد فحشا و بی بندوباری و ولنگاری اخلاقی ... تا فروپاشی بینان خانواده ضربات سختی است که در حوزه فرهنگی از سوی متولیان بی دغدغه و شاید هم خائنین به فرهنگ کم نظیر حجاب و عفاف در داخل کشور می خوریم.
مطرح کردن مسائلی چون ورود زنان به ورزشگاه ها برای دیدن مسابقات فوتبال مردان به عنوان مهم ترین مطالبه زنان، اختیاری بودن حجاب، تزریق کردن گفتمان های فمنیستی در بدنه جامعه زنان از سوی متولیان حوزه زنان به عنوان حقوق اولیه آنها و در نهایت بی تفاوتی در برابر گمگشتگی هویت دختر و زن ایرانی از محکم ترین سیلی هایی است که از داخل جامعه بر رخسار عفاف و حجاب زن ایرانی وارد شده است.
به بازی گرفته شدن چهره فرهنگی عفاف و حجاب و بُر خوردن آن در مقوله های سیاسی نخستین گام ها را برای ابزاری کردن حجاب برداشت و اکنون در کمتر از یک دهه کار به جایی رسیده است که متأسفانه بدحجابی و بی حجابی حق زنان و صحبت کردن از آزادی حجاب منورالفکری محسوب می شود! کار به جایی رسیده است که صاحبان برندهای مختلف در همه حوزه های تولید از صنعتی گرفته تا خوراک و پوشاک با کم رنگ شدن ارزش حجاب و رعایت قوانین مر بوط به آن از اندام زنانه و زیبایی آن در تبلیغات کالای خود کم و زیاد استفاده می کنند و این یعنی قدم هایی کمتر از آنچه ما فکر کنیم به نگاه جنسی و مادی به زنان فاصله داریم! .

کجای شأنیت زن مسلمان ایرانی می گوید که برای فروش مایع ظرف شویی، پودرهای لباس شویی، انتخاب کشک و ماست و حبوبات باید در فیلم های تبلیغاتی که از صدا و سیما پخش می شود با چهره های بزک کرده و عشوه و ناز ... حاضر شود و کم مانده است که خوانندگی آن چه را تبلیغ می کند برعهده بگیرد!

استفاده از کودکان و به ویژه دختران در فیلم های تبلیغاتی نیز برای خود حکمی دیگر دارد! در این مجال به تعدادی کمی از آنها اشاره می کنیم، آیا به راستی این حقوق در تبلیغات بازرگانی رعایت می شود؟! برای مثال ۱. در تبلیغات‏ استفاده‏ از کودکان‏ برای‏ معرفی‏ کالا و خدماتی‏ که‏ انتظار مصرف‏ کالا یا بهره‏مندی‏ از خدمت‏ یا خرید آن‏ توسط‏ ایشان‏ نمی‏رود، ممنوع‏ است. ۲. آگهی‏ها نباید به کودکان القا کند چنانچه کالای موضوع آگهی را نداشته باشند یا خریداری نکنند، از دیگر کودکان پایین‏تر هستند یا حتی مورد تمسخر و استهزا واقع می‏شوند. ۳. آگهی نباید موجب بدآموزی در کودکان شود و از زودباوری، حس عاطفی و کم‏تجربگی آنان در تشخیص واقعیت‏ها سوء‏استفاده شود.
با توجه به موارد ذکر شده، ‏متاسفانه در بیشتر تبلیغات بازرگانی که از رسانه‏های تصویری و شنیداری پخش می‏شود به نحو نامطلوبی از کودکان استفاده شده و حتی برای فروش بیشتر محصولات، عواطف و احساسات آنها مورد هدف قرار می‏گیرد و به نوعی فرهنگ مصرف‏گرایی و تجمل‏گرایی ترویج می‏شود.
در این مجال فرصت گفتن از حقوق کودکان در تبلیغات بازرگانی نیست بلکه قصدمان مشخص کردن این واقعیت است که ارزش عفاف و حجاب آنقدر پایین آمده است که به جایی رسیده ایم که به جنس زن از خردسال و کودک و جوان و میانسال و سالمند نگاهی جنسی و مادی گرایانه دارند . حال اگر نگوییم به اندازه های تبلیغات بازرگانی کشورهای اروپایی ولی به اندازه شکست شدن حرمت زن در ایران اسلامی ...
همین چند روز گذشته نوزدهمین دوره نمایشگاه دستاوردهای لوازم و تجیهزات ورزشی تهران در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد در حالیکه این دوره با هفته دفاع مقدس و ماه صفر همزمان شده بود اما فضای محل برگزاری و نوع پوشش بانوانی که به عنوان مدل تبلیغاتی در این نمایشگاه به کار گرفته شده اند، هیچ سنخیتی با این ایام و به ویژه فرهنگ ایرانی- اسلامی نداشت و نوعی از هنجارشکنی و بی توجهی به ارزش ها را به طرز زخمتی به نمایش گذاشته بود.

این نمایش زشت بی حجابی که حتی می توان گفت سخیتی با کشف حجاب نداشت بلکه بیشتر بدنمایی بود – گاها ممکن است کسی حجاب نداشته باشد اما در نشان دادن قوس کمر و برجستگی های بدن اصراری ندارد – در همه ابعاد این نمایشگاه به چشم می خورد ، گویی بر روند اجرای این نمایشگاه عمداً نظارت درستی صورت نگرفته! از بیلبوردهایی که در این نمایشگاه دیده می شد تا نوع پوشش برخی بانوان حاضر در آن...
این دست اتفاقات مصداق این ادعا است که نگاه جنسی و مادی به زن به جایی رسیده است که از زنان نیمه برهنه برای فروش تجهیزات ورزشی استفاده می شود و گویی در انتخاب این زنان گزینشی صورت گرفته و زنان بدنساز و جراحی شده بیشتر شانس حضور داشته اند!

هر چند تا کنون هر کدام از متولیان برگزاری این نمایشگاه دیگری را مقصر این قضیه می داند و توجه به این مسئله مهم را از وظایف خود نمی داند اما براساس قانون متولی برگزاری کلیه نمایشگاه‌ها در سطح استان شرکت نمایشگاهی است و برگزاری هرگونه نمایشگاه صرفاً در چارچوب دستورالعمل و با هماهنگی، همکاری و توافق با شرکت نمایشگاهی امکان پذیر است؛ همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان به عنوان ناظر بر روند اجرای برگزاری نمایشگاه‌ها مسئولیت دارد. از این رو شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی باید پاسخگو باشد و نباید وظیفه خود را پس از عقد قرارداد برگزاری نمایشگاه و دریافت وجه مورد نظرش، فراموش کند یا چشمش را در مقابل تخلفات و اقدامات و تبلیغات زننده مانند برگزاری نمایشگاه تجهیزات ورزشی ببندد.

به قطع این اولین بار نبوده است که شاهد چنین تجمع های تبلیغاتی یا حتی جشن های صنفی هستیم که زنان با چنین هیبتی حضور دارند پس انتظار می رود مسئولین برگزاری این گردهمایی ها از هر مقوله ای که هست به این نکته توجه داشته باشند که به حکم امر به معروف و نهی از منکر به حکم قانون حجاب در کشور ما در راستای وظایف ذاتی خود نباید از مسئولیت ذاتی خود یعنی توجه به رعایت حجاب و عفاف و همچنین پاسخ گویی به چرایی قانون شکنی این مسئله، شانه خالی کند.

طنین یاس - روژان زندیه

ارسال نظرات