مردم توانایی پرداخت اقساط وام ۴۰۰ میلیونی را ندارند

این طرح ابهاماتی در زمینه تامین منابع مالی ساخت مسکن داشت که طی برگزاری جلسات متعدد رفع و مجددا در صحن علنی مجلس به رای گذشته خواهد شد.
کد خبر: ۹۲۸۳۵۸۹
|
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید البرز حسینی،سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با  رادار اقتصاد با اشاره به اینکه وضعیت قیمت مسکن در کشور با یک وضعیت بحرانی مواجه شده است، گفت: مهمترین عاملی که باعث نجومی شدن قیمت مسکن در شرایط فعلی شده، عدم توازن میان عرضه و تقاضای مسکن است و این شرایط متقاضی خرید مسکن افزایش یافته و از سوی دیگر، به دلیل عدم مدیریت صحیح در طول سال های گذشته ، شاهد کاهش ساخت مسکن در کشور بودیم و همین موضوع باعث شد که اکنون با پدیده افزایش تقاضا نسبت به عرضه مسکن مواجه باشیم.

وی ادامه داد: کمیسیون عمران مجلس از بدو آغاز به کارش در مجلس یازدهم، موضوع مسکن را به عنوان سرفصل برنامه هایش قرار داده است و تا به امروز بیش از ۲۸ جلسه تخصصی با حضور اعضای این کمیسیون، اعضای وزارت راه و شهرسازی، انبوه سازان مسکن، بانک ها، مرکز پژوهش های مجلس،کارشناسان اقتصادی و مسکن و... برگزار شده است.

حسینی با اشاره به طرح مجلس در خصوص مسکن اظهار داشت: طرح جهش تولید و تامین مسکن در کمیسیون عمران به طور جدی بررسی شده و اجرای صحیح این طرح باعث ایجاد تسهیلات و شرایط خاص برای خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه می شود و برای تحقق بخشی به این امر، مسئله تامین زمین ارزان است و در همین راستا، شاهد امضای تفاهم نامه ای میان وزیر جهاد کشاورزی و وزیر راه و شهرسازی بوده ایم تا موضوع زمین مسکن، حل شود، چرا که عمده ترین دلیل افزایش قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت زمین است.

*ایرادات طرح مسکن مجلس رفع شد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه طرح جهش تولید مسکن ابتدا با سوالاتی در خصوص تکالیف دولت، وظایف وزارت راه و شهرسازی درباره میزان ساخت مسکن، نحوه تشکیل شورای عالی مسکن، صندوق ملی مسکن و... مطرح بود که طی جلسات متعدد، راه حل مناسبی برای این ابهامات اتخاذ شد، گفت: تامین منابع مالی برای در اختیار قرار دادن مصالح ارزان قیمت نیز یکی از موارد این طرح است که در این زمینه، صندوقی پیش بینی کرده ایم تا در این صندوق، تمام مسائل مربوط به ساخت مسکن پوشش داده شود.

وی با بیان اینکه طرح جهش تولید و تامین مسکن به زودی در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می شود و در صورت اخذ رای، وارد مرحله اجرایی می شود، افزود: ابتدا این طرح دو فوریتی در مجلس به تصویب رسید اما به دلیل وجود ابهاماتی در خصوص نحوه تامین منابع مالی و زمین و مصالح برای ساخت مسکن، مجددا جهت بررسی به کمیسیون عمران ارجاع گردید و در نهایت طی جلسات متعدد با اعضای شورای نگهبان، مسئولان دولتی، کارشناسان و انبوه سازان، اعضای مرکز پژوهش های مجلس و ... به جمع بندی نهایی رسیدیم و انشالله این طرح به زودی در صحن علنی مجلس به تصویب خواهد رسید.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه به برخی از موارد مطرح شده در طرح دوفوریتی جهت ساخت مسکن ارزان برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه اشاره کرد و گفت: این طرح در سه محور زمین، منابع مالی و مصالح ساختمانی مورد بررسی قرار گرفته است و زمین یکی از موارد مهم آن است که باید در اختیار تولید مسکن قرار بگیرد.

حسینی تاکید کرد: در طرح جهش تولید و تامین مسکن با محور منابع مالی و تامین مصالح مسکن بحث های زیادی در کمیسیون عمران صورت گرفته است و به راهکارهای مناسبی هم رسیدیم و از وزارت صمت انتظار داریم در تهیه فولاد و سیمان برای تحقق بخشی به ساخت مسکن ارزان قیمت و با کیفیت، همکاری لازم را داشته باشد.

وی افزود: سالانه شاهد تولید ۷۸ میلیون تن تولید سیمان کشور هستیم که ۶۰ میلیون تن آن در طول یک سال مصرف می شود؛ همین طور سالانه بیش از ۲۷ میلیون تن فولاد تولید می کنیم که ۱۷ میلیون تن مصرف داخلی دارد که بخشی از این ها، با صادرات برای کشور ارز آوری به همراه دارد و بخشی از آن را هم می توان با قیمت مناسب در طرح جهش و تامین مسکن بکار گرفت تا مسکن با قیمت مناسب در اختیار اقشاط آسیب پذیر جامعه قرار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در خصوص خارج کردن فولاد و سیمان از بورس گفت: این کار باعث ایجاد فساد و رانت بازی می شود و باید قیمت فولاد و سیمان را در جامعه متعارف کنند و مازاد آن را صادر نمایند.

وی با بیان اینکه باید فکر اساسی و کار کنترلی برای ساخت و ساز مسکن در کشور صورت بگیرد، افزود: ۱۲ میلیون جوان در شرف ازدواج هستند و دو میلیون و نیم جوان بالای ۳۱ سال سن داریم که هنوز ازدواج نکرده اند و از طرفی دیگر، ۶ میلیون مستاجر در کشور داریم و باید با یک برنامه ریزی جامع برای خانه دار شدن اقشار مختلف مردم تلاش کنیم و طرح جهش تولید مسکن می تواند در این مسیر حلال مشکلات باشد.

حسینی با اشاره به اینکه نیاز به ساخت ۸۰۰ هزار تا یک میلیون مسکن در کشور به صورت سالانه احساس می شود، تاکید کرد: برای تحقق بخشی به این امر، ۵۰۰ هزار مسکن توسط مردم و ۵۰۰ هزار مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی طبق طرح جهش تولید مسکن در طول یک سال ساخته خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه رونق ساخت مسکن به جز کاهش قیمت مسکن و مقابله با تورم در این حوزه، مزایای دیگری هم دارد، گفت: با رونق ساخت مسکن، ۱۵۶ شغل در کشور رونق می گیرند و می توانیم بگوییم که این طرح باعث ایجاد اشغال و تقویت معیشت مردم هم می شود.

وی با اشاره به تسهیلات وام ۴۰۰ میلیون تومانی برای جوانان جهت خرید مسکن در شرایط فعلی گفت: با توجه به تورم شدید قیمت مسکن، خرید خانه با این وام همچنان سخت به نظر می رسد و از سوی دیگر، اقساط این وام ها سنگین است و اقشار متوسط و ضعیف جامعه در پرداخت اقساط این وام ها با مشکل روبرو می شوند و یقینا تحقق بخشی طرح جهش تولید و ساخت مسکن، می تواند در صاحب خانه کردن مردم با قیمت ارزان تری نقش عمده ای داشته باشد.

حسینی در پایان در پاسخ به این سوال که ودیعه مسکن تا چه اندازه کمک حال مستاجران خواهد بود، افزود: این طرح در شرایط کرونایی فعلی که برخی از مردم به دلیل شرایط خاص با مشکل معیشتی و اشتغال مواجه بوده اند، طرح خوبی است که می تواند گره کوچکی از مشکلات بزرگ مستاجرین را باز کند.

ارسال نظرات