ایت الله ناصری نماینده ولیفقیه در استان یزد گفت: تا زمانی که دانشگاهها همچنین صنایع، متحول نشوند، اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، آیتالله محمدرضا ناصری در دیدار معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه آزاد یزد اظهار داشت: این امید وجود دارد که دانشگاهها به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت دانشجو متحول شوند.
وی با اشاره به نقص سیستم آموزشی در کشور بیان کرد: طراحی سیستم آموزشی ما از ابتدا طراحی انگلیسیها بوده و از ۱۰۰ سال پیش که مکتبخانهها را از بین بردند و کلاسها را به شکل امروز پدید آوردند، تدین، تفکر و تعقل نیز از آموزشها کنار گذاشته شد.
ناصری عنوان کرد: اکنون سیستم «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» در مدارس و دانشگاهها ملاک عمل است در صورتی که سیستم آموزش صحیح بر «بخوان، بدان، تحقیق کن و نوآوری داشته باش» تاکید دارد و این تفکر اصل اساسی است که در اسلام نیز مورد تاکید است.
امام جمعه یزد افزود: وقتی دانش آموزان وادار به فکر کردن شوند، نوآوری به وجود میآورند و چنین دانش آموزی وقتی به دانشگاه وارد شد، انسانی متفکر و نوآور خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل میشوند، باید کارآفرین باشند، عنوان کرد: دانشجویی که متفکر و نوآور باشد، دیگر بیکار نخواهد بود و شرایط مانند حالا که دانشگاههای یزد سالانه ۱۵ هزار بیکار تحویل جامعه میدهند، نخواهد بود.
ناصری تصریح کرد: اکنون دانش آموزان برای کنکور گاه تا ۲۰ ساعت درس میخوانند، اما هیچ وقتی برای تفکر روی مطالبی که خواندهاند صرف نمیکنند و متاسفانه این شیوه از پیش دبستانی تا فارغ التحصیلی از دانشگاه ادامه دارد.
نماینده، ولی فقیه در استان یزد با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به تحقق اقتصاد مقاومتی، تاکید کرد: تا وقتی که در دانشگاهها و صنایع ما تحول ایجاد نشود، اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.
وی یادآور شد: صنعت ما نیز شرایط خوبی در زمینه تفکر و تعقل و نوآوری ندارد، زیرا یک کارگر یا مهندس ۳۰ سال در یک کارخانه کار میکند، اما در طول ۳۰ سال هیچ پیشرفت علمی نداشته و حتی هرگز به این فکر نیفتاده که قطعهای از ماشین آلات را خودش بسازد یا برای تعمیر آنها اقدام کند تا برای یک قطعه کوچک، وابسته به کشورهای دیگر نباشیم.
ناصری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مدارس سما نیز بیان کرد: مدارس عادی در سطح کشور بسیارند و اگر مدارس خاص ایجاد میشود، شایسته است که شیوههای تدریس و تربیت نیز در آن متفاوت باشد و دروس تربیتی و دینی و اعتقادی و عقیدتی نیز در کنار سایر دروس به دانش آموزان ارائه شود.
وی افزود: اکنون مدارس صدرا سازمان تبلیغات در این زمینه پیشرفتهای بسیار خوبی داشته و درسهای اعتقادی و خلاصه کتب شهید مطهری وارد برنامه درسی دانش آموزان شده که امیدواریم مدارس سما نیز این سیستم را پیاده سازی کنند.
ناصری تاکید کرد: بیشک اگر فرزندان ما از سنین کودکی با دو خصیصه تدین و تفکر تربیت شوند، میتوانند اصلاح واقعی در جامعه ایجاد کنند، زیرا بچهها در سنین پایین اثرپذیری بالایی دارند و مدارس سما به دلیل اینکه با سنین پایینتر سر و کار دارد به طور قطع میتواند اثرگذارتر از دانشگاه آزاد عمل کند.
وی با اشاره به نقص سیستم آموزشی در کشور بیان کرد: طراحی سیستم آموزشی ما از ابتدا طراحی انگلیسیها بوده و از ۱۰۰ سال پیش که مکتبخانهها را از بین بردند و کلاسها را به شکل امروز پدید آوردند، تدین، تفکر و تعقل نیز از آموزشها کنار گذاشته شد.
ناصری عنوان کرد: اکنون سیستم «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» در مدارس و دانشگاهها ملاک عمل است در صورتی که سیستم آموزش صحیح بر «بخوان، بدان، تحقیق کن و نوآوری داشته باش» تاکید دارد و این تفکر اصل اساسی است که در اسلام نیز مورد تاکید است.
امام جمعه یزد افزود: وقتی دانش آموزان وادار به فکر کردن شوند، نوآوری به وجود میآورند و چنین دانش آموزی وقتی به دانشگاه وارد شد، انسانی متفکر و نوآور خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل میشوند، باید کارآفرین باشند، عنوان کرد: دانشجویی که متفکر و نوآور باشد، دیگر بیکار نخواهد بود و شرایط مانند حالا که دانشگاههای یزد سالانه ۱۵ هزار بیکار تحویل جامعه میدهند، نخواهد بود.
ناصری تصریح کرد: اکنون دانش آموزان برای کنکور گاه تا ۲۰ ساعت درس میخوانند، اما هیچ وقتی برای تفکر روی مطالبی که خواندهاند صرف نمیکنند و متاسفانه این شیوه از پیش دبستانی تا فارغ التحصیلی از دانشگاه ادامه دارد.
نماینده، ولی فقیه در استان یزد با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به تحقق اقتصاد مقاومتی، تاکید کرد: تا وقتی که در دانشگاهها و صنایع ما تحول ایجاد نشود، اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.
وی یادآور شد: صنعت ما نیز شرایط خوبی در زمینه تفکر و تعقل و نوآوری ندارد، زیرا یک کارگر یا مهندس ۳۰ سال در یک کارخانه کار میکند، اما در طول ۳۰ سال هیچ پیشرفت علمی نداشته و حتی هرگز به این فکر نیفتاده که قطعهای از ماشین آلات را خودش بسازد یا برای تعمیر آنها اقدام کند تا برای یک قطعه کوچک، وابسته به کشورهای دیگر نباشیم.
ناصری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مدارس سما نیز بیان کرد: مدارس عادی در سطح کشور بسیارند و اگر مدارس خاص ایجاد میشود، شایسته است که شیوههای تدریس و تربیت نیز در آن متفاوت باشد و دروس تربیتی و دینی و اعتقادی و عقیدتی نیز در کنار سایر دروس به دانش آموزان ارائه شود.
وی افزود: اکنون مدارس صدرا سازمان تبلیغات در این زمینه پیشرفتهای بسیار خوبی داشته و درسهای اعتقادی و خلاصه کتب شهید مطهری وارد برنامه درسی دانش آموزان شده که امیدواریم مدارس سما نیز این سیستم را پیاده سازی کنند.
ناصری تاکید کرد: بیشک اگر فرزندان ما از سنین کودکی با دو خصیصه تدین و تفکر تربیت شوند، میتوانند اصلاح واقعی در جامعه ایجاد کنند، زیرا بچهها در سنین پایین اثرپذیری بالایی دارند و مدارس سما به دلیل اینکه با سنین پایینتر سر و کار دارد به طور قطع میتواند اثرگذارتر از دانشگاه آزاد عمل کند.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار