آمریکایی ها در حمله نظامی هیچ محدودیت اخلاقی ندارند و در جاهایی که تصور می کنند به نفع آنهاست، حمله می کنند اما حمله به ایران به نفع آنها نیست
کد خبر: ۹۲۸۴۶۰۴
|
۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳

 ما نباید معطل نتیجه انتخابات آمریکا شویم/جمهوریخواه و دموکرات به دنبال ضربه زدن به ما هستند

 به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست تخصصی تاثیر انتخابات آمریکا بر تحولات منطقه ای و بین المللی با حضور اساتید دانشگاه تهران، توسط معاونت معاونت بین الملل سازمان بسیج مستضعفین، در سالن جلسه مجتمع فرهنگی ولیعصر(عج) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، دکتر فواد ایزدی در این نشست با اشاره به اینکه در نظرسنجی های انتخاباتی، بایدن جلوتر از ترامپ است، گفت: طراحی ترامپ این است که اگر با روش های معمولی پیروز نشود، انتخابات را به سمت دعوا و شکایت ببرد چون ساختار سیاسی آمریکا نیز این امکان را به او می دهد بطوریکه ممکن است با رای کمتر، باز هم در کاخ سفید بماند.

این استاد دانشگاه تهران با طرح این سوال که چرا ترامپ می تواند با گزینه تقلب باز هم در کاخ سفید بماند، افزود: قانون اساسی آمریکا، از ایالت های مختلف اسامی کسانی را می خواهد که قرار است رای خود را برای انتخاب رییس جمهور بدهند و به همین خاطر ممکن است ترامپ در انتخابات شکست بخورد اما با رای همین افراد در کاخ سفید باقی بماند.

وی شق دوم ماجرا را ورود دادگاه عالی به موضوع انتخابات دانست و به انتخابات سال 2000 اشاره کرد و گفت: این دادگاه اغلب حزبی رای می دهد و الان هم با ترکیب 5 به 3 به نفع جمهوریخواهان است که ممکن است به 6 به 3 هم برسد و باعث شود جمهوریخواهان آرای دادگاه عالی را داشته باشند.

دکتر ایزدی درباره شق سوم و ورود قوه مقننه ایالتی نیز اظهار داشت: اگر اختلافات در ایالت ها ایجاد شود این قوه مقننه ایالتی است که ورود پیدا می کند و الان هم از 9 ایالت خاکستری در آمریکا که ممکن است دچار اختلاف شوند، قوه مقننه 8 ایالت آن به جمهوریخواهان نزدیک است.

وی دیگر مزیت ترامپ در انتخابات را مربوط به مجلس نمایندگان عنوان کرد و اضافه نمود: اگر آرای الکترال ترامپ به 270 نرسد از 50 ایالت آمریکا 26 ایالت اش در دست جمهوری خواهان است که می توانند در مجلس نمایندگان تصمیم گیری نمایند.

ایزدی ایران را یکی از موضوعات انتخاباتی مهم در آمریکا دانست و در این مورد اظهار نمود: سیاست دولت ترامپ در مورد ایران، فشار حداکثری بوده که این فشار در ایجاد مشکلات اقتصادی بی تاثیر نبوده است ولی نتوانسته اهداف ترامپ را محقق کند چون ترامپ به دنبال فروپاشی در ایران یا تسلیم شدن ایران بود.

وی ادامه سیاست فشار حداکثری ترامپ در صورت انتخاب شدن اش را منوط به انتخاب تیم اش ذکر کرد و گفت: باید ببینیم که تیم همکاران ترامپ از جمهوریخواهان واقعگرا خواهند بود یا از نئومحافظه کاران؟

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: نقد دموکرات ها به رفتار ترامپ این نیست که خروج از برجام، غیراخلاقی بوده است آنها می گویند چرا ترامپ نتوانسته امتیازات بیشتری بگیرد و اگر بایدن انتخاب شود در راستای دغدغه هایشان با ایران وارد گفتگو خواهند شد و می خواهند که ایران را در حوزه موشکی و منطقه ای محدود کنند لذا اهداف دموکرات ها با جمهوری خواهان در مورد ایران تفاوتی ندارد و هر دو به دنبال ضربه زدن به ما هستند.

وی تاکید نمود: ما نباید معطل نتیجه انتخابات آمریکا شویم همانطور که نباید منتظر برجام می ماندیم و این ذهنیت باید در آمریکا ایجاد شود که ایرانی ها اصلا آمریکا را رها کرده اند و با تغییر ریشه ای در سیاست خارجی دیگر در ایران، کسی معطل آمریکا نیست بنابراین توجه به سیاست خارجی معطوف به نگاه به شرق و تمرکز بر توانمندی های داخلی و ارتقای ارتباط با کشورهای غیر غربی باید در برنامه های ما قرار بگیرد.

دکتر ایزدی درباره احتمال حمله آمریکا به ایران نیز گفت: آمریکایی ها در حمله نظامی هیچ محدودیت اخلاقی ندارند و در جاهایی که تصور می کنند به نفع آنهاست، حمله می کنند اما حمله به ایران به نفع آنها نیست از طرفی جمهوری خواهان ادبیات ضد جنگ دارند و دموکرات ها را جنگ طلب می دانند.

ارسال نظرات