این روزها تیتر یک بیشتر خبرها همان موضوع داغ کرونا است که هر قدم و لحظه به لحظه در زندگی انسان‌ها جا خوش کرده و هیچ تضمینی برای این که هر کدام از ما دیر یا زود به این بیماری مبتلا شویم وجود ندارد.
کد خبر: ۹۲۸۴۹۲۱
|
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰

بیم و امید اردبیلی‌ها در برابر سد محکم کووید - ۱۹‌

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، این روزها تیتر یک بیشتر خبرها همان موضوع داغ کرونا است که هر قدم و لحظه به لحظه در زندگی انسان‌ها جا خوش کرده و هیچ تضمینی برای این که هر کدام از ما دیر یا زود به این بیماری مبتلا شویم وجود ندارد؛ از طرفی سهل‌انگاری‌های خود مردم و از طرفی جهش ساعتی و لحظه‌ای کووید - 19 باعث شده تا اکثر مردم در نقاط جهان به این بیماری با شرایط متفاوت مبتلا شوند.

به اذعان بسیاری از کارشناسان مردم زندگی با این ویروس را قبول کرده‌اند و این موضوع یکی از عواملی است که سبب شده است تا مردم در برخورد با این بیماری راحت عمل کرده و زندگی با شرایط جدید را برای خود به عنوان یک مسئله عادی بپندارند.

این تفکر موضوعی است که به گفته خیلی از متخصصان و روانشناسان برای اکثر مردم غیرقابل تغییر است و به همین دلیل است که نسبت به رعایت موازین بهداشتی و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده بی‌تفاوتی نشان می‌دهند در حالی که تغییر دیدگاه در حال حاضر به عنوان یکی از سخت‌ترین کارها جزو مهم‌ترین آن‌هاست.

این روانشناسان می‌گویند نیاز است برای شفاف‌سازی اذهان عمومی و جلوگیری از شایعه‌پراکنی‌ها در بین مردم برنامه‌ریزی‌های لازم انجام یابد چرا که شرایط به گونه‌ای نیست که فقط با تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده در مقابل این بیماری قد علم کرد.

این طور که به نظر می‌رسد مقابله با بحران جدی کرونا این روزها خیلی سخت‌تر از گذشته شده است، از طرفی شروع فصل سرد سال و از طرفی دیگر اپیدمی سوم کرونا در کنار بی‌توجهی مردم می‌تواند آمار ابتلا به کرونا به بیشترین حد ممکن برساند.

موضوعی که در عین سادگی برای برخی‌ها به ابزار مرگ و زندگی تبدیل شده و مراسمات و تجمعاتی که مردم دست‌بردار آن نیستند و حتی زمزمه‌هایی که این روزها به گوش می‌رسد خبر از برگزاری عروسی‌ها بعد از اتمام ماه صفر دارد که تمامی این‌ها تک تک یک فاجعه بزرگ هستند.

اما جای سئوال اینجاست که بعد از این همه اطلاع‌رسانی و هشدار مسئولین چرا باور مقابله با این بیماری برای مردم بسیار سخت شده است؟ آیا به این دلیل است که وقتی مردم آمار مرگ و میر و ابتلای روزانه به این بیماری را می‌بینند دیگر خسته شده‌اند که نمی‌توانند در برابر این ویروس از خود و خانواده‌هایشان حفاظت کنند؟ آیا مردم فراموش کرده‌اند که صبر و شکیبایی چاره هر کاری است؟

آیا مصداق این موضوع با آیه‌ مبارکه 5 سوره شرح "فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا" قطعا پس از هر سختی آسانی است برای مردم ثابت نمی‌شود؟ این طور که به نظر می‌رسد مردم این روزها فراموش کرده‌اند که زمانی این سختی‌ها به پایان می‌رسد و هیچ سختی تا ابد ماندگار نیست، در حقیقت این روزها تلنگری است برای این که به خداوند بیشتر اعتماد کنیم و بدانیم همه مسافریم.

مگر در همین وضعیت کرونایی نبود که مراسمات عزاداری را به بهترین شکل ممکن برگزار کردیم و جوانان و عزاداران حسینی در مراسمات عزاداری‌های اباعبدالله‌الحسین(ع) حضور خود را نشان دادند و به دشمنان اجازه ندادیم تا از فرصت به دست آمده سوءاستفاده کنند.

بهتر است به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درباره کرونا نیز نگاهی داشته باشیم که فرمودند: «حادثه‌ کرونا یک ابتلای عمومی است، یک آزمون است؛ آزمون برای دنیا است؛ هم برای دولتها. ملّت ایران در این آزمون درخشید. اوج این افتخار ملّی متعلّق است به مجموعه‌ درمانی کشور است. رنج دوری از خانواده را تحمّل کردن؛ حتّی در نوروز و تعطیلات نوروزی هم خیلی از اینها به خانواده‌هایشان سر نزدند. در غرب برای چند دستمال توالت  به جان هم بیافتند و یا برای خرید اسلحه صف بکشند چون احساس خطر می‌کنند. یا اینکه بیمار پیر را معالجه نکنند.یکی از سناتورهای غربی همین چند روز پیش گفته بود که غرب وحشی زنده شد. وقتی می گوییم غرب روحی وحشی دارد که با ظاهرش منافاتی ندارد، برخی انکار می کنند.این نظم عمومی باید ادامه داشته باشد و توصیه های ستاد ملی مقابله باید جدی گرفته شود.مسئله کرونا ما را نباید از توطئه دشمنان و استکبار غافل کند. برای برخی از اقشار ضعیف مسئولان فکرهایی جدی شود.»

اردبیل امروز روز بدون فوتی‌ را تجربه کرد

طبق گفته شهرام حبیب‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل وضعیت قرمز در شهرستان‌های اردبیل و مشگین‌شهر تداوم دارد و در حال حاضر تعداد بستریان امروز به 235 نفر رسیده است که مشخص است رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی معتقد است بیشترین نگرانی از بابت همزمانی اپیدمی آنفلوآنزا با کرونا است که باعث مشکلات مضاعف خواهد شد و در صورت بی‌توجهی به این مسئله شرایط نگران‌کننده‌ای در پیش روی استان اردبیل است و نیاز است رعایت فاصله فیزیکی، زدن ماسک، شستن دستها و پرهیز از ازدحام در مناطق سرپوشیده و مسقف مورد توجه همگان واقع شود.

حبیب‌زاده می‌افزاید: طی 24 ساعت گذشته در استان اردبیل 41 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استانی بستری شدند و 29 نفر نیز با بهبودی نسبی مرخص شدند که این موضوع سبب شده است تا با شرایط نگران‌کننده‌ای مواجه شویم چرا که تعداد مبتلا شدگان از تعداد مرخص‌شدگان به مراتب بیشتر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل افزود: در حال حاضر 57 بیمار  بد حال در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متأسفانه با خستگی کادر درمان مواجه هستیم که شرایط نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده است.

بسیاری از مردم ماسک نمی‌زنند

در این باره علی نیکزاد نائب رئیس مجلس نیز گفت: از دولت انتظار داریم سریعا کمک یک میلیارد یورویی را به وزارت بهداشت پرداخت کند و در این زمینه بی‌توجهی بیش از این ادامه نیابد چرا که کمک به جلوگیری از وقوع بحران جدی‌تر نیازمند تخصیص هزینه‌های بیشتر است.

وی افزود: متأسفانه با افزایش مبتلایان به این بیماری روبه‌رو هستیم و بسیاری از مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند که این موضوع شرایط نگران‌کننده‌ای را فراهم کرده است در حالی که بعد از گذشت ماه‌ها از ورود این ویروس به کشور باید استفاده از ماسک به یک فرهنگ تبدیل می‌شد.

 نائب رئیس مجلس ادامه داد: یکی از شرایط نگران‌کننده‌تر این است که مسافرت‌ها و برگزاری دورهمی‌ها و تجمعات همچنان ادامه دارد که به افزایش ابتلای این بیماری دامن می‌زند و شرایط سخت و طاقت‌فرسایی را در جامعه فراهم کرده است که نیازمند مشارکت همگانی است.

به امید روزی که این روزهای کرونایی هر چه زودتر به پایان برسد و همانند روزهای گذشته در کنار خانواده‌ و دوستان ساعات خوشی را گذرانده و به این روزها بخندیم.

گزارش از زهرا رضازاده

ارسال نظرات