خبرهای داغ:

ازدواج کودک بهانه ای بیش نیست؛ هدف مانع تراشی برای مجردان در تشکیل خانواده است!

اسخن گفتن از تسهیل ازدواج ، وام ازدواج، ترویج ازدواج بهنگام .. تن برخی ها را می لرزاند.
کد خبر: ۹۲۸۵۰۶۸
|
۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

  به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

صحبت از ازدواج که می شود، تن برخی افراد می لرزد! نه اینکه خیال کنید چهره تک تک ۱۳ میلیون جوان به سن ازدواج رسیده و مجردی را می بینند که قریب یکی – دو میلیون نفر از آنها به مرحله ی « تجرد قطعی» رسیده اند! خیر؛ این افراد در این وادی ها نه تنها نیستند بلکه به نوعی از چنین شرایطی رضایت هم دارند! آن هم به دلیل افکار فمنیستی که در ذهن پرورانیده و در حال اشاعه آن در جامعه می باشند.
این افراد معلوم الفکر که تمام صحبت ها و تلاش های شان برای موجه نشان دادن و به اجرا در آوردن اهداف اسناد بین المللی چون سند ۲۰۳۰ در حوزه هایی نظیر زنان، خانواده و کودکان است به طرز عجیبی دست بر مهم ترین مقوله های اجتماعی، همان خانواده، ازدواج و به تبع آن فرزندآوری نهاده اند و به انحاء گوناگونی چون تلاش برای بالابردن سن ازدواج، عدم اقدام مناسب برای بالابردن نرخ موالید در جامعه و جایگزین کردن برخی مطالبات دست چندمی به عنوان حقوق اولیه به جامعه زنان به دنبال تساوی حقوق زن و مرد یا به نوعی مردسازی از زنان هستند!
هدف مهم این افراد که متأسفانه برخی از آنها چهره های دولتی نیز دارند، تبدیل کردن زن به مرد است شاید هم در کمترین فاز نزدیک شدن این دو جنس بهم! به نحوی که به زن بقولانند اکنون از شرایط شهروند درجه یک بودن برخوردار نبوده و برای اینکه به چنین وضعیتی برسی باید احقاق حق کرده و خود را به مرد بودن نزدیک کند! یعنی؛ از هر منظری و از بعدی با مرد تساوی داشته باشد.
این هدف زمانی می تواند به صورت صد در صدی یا از نظر آنها رضایت بخش در جامعه محقق شود که یک زن در معنای کلی از همسر بودن، مادر بودن، دختر خانواده بودن و آنچه جنسیت و هدف خلقت او برایش رقم می زند دور شود ؛ تکالیف و نقش های فردی، خانوادگی و اجتماعی که می تواند برعهده بگیرد برایش جبر و باید و نبایدهای که در عرف و شرع باید رعایت کند برایش ظلم تلقی گردد!
چنین شرایطی زمانی حادث می شود که دختران و زنان جامعه از ازدواج کردن که برای شان نقش همسری، مادر را به ارمغان می آورد دور شده باشند! در این صورت شاید توهم زنی شبیه به مرد بودن برای شان ممکن الوصول تر باشد! از این روست که ازدواج و سخن گفتن از تسهیل ازدواج ، وام ازدواج، ترویج ازدواج بهنگام .. تن برخی ها را می لرزاند. اما در عوضش آنها را نسبت به مسائلی چون بالارفتن آمار سقط جنین آنهم غیرقانونی، شیوع همباشی های سیاه، بی بندوباری و رواج روابط خارج از ازدواج دختر و پسر، افزایش آمار طلاق و تزلزل بینان خانواده .. چنان بی تفاوت می شوند که گویی در پس نداشتن چشمی برای دیدن این مسائل، تنی هم برای لرزش پیدا نمی کنند!

حال چنین طرز تفکری برای موجه نشان داده شدن، نیاز به بهانه ای دارد و در مقوله ازدواج با وجود سند ۲۰۳۰ و امثال آن چه بهانه ای بهتر از کودک همسری ! هر چند که نمی شود آن را در جامعه انکار کرد اما به دلیل عدم وجود آمار ثبت شده و دقیق و از طرفی انجام شدن این دست ازدواج ها در بخشی از کشور با قومیت های خاص به عنوان عرف آن جامعه، از درجه اهمیت کمتری نسبت به ۱۳ میلیون جوان مجرد در شرف ازدواج یا گذشته از سن ازدواج قرار دارد.
به نظر می رسد،بهانه تراشان از دواج کودک آنقدر جامعه را عاطل و باطل، کم سواد وبی سواد می انگارند که برای بالارفتن میزان وام ازدواجی که به سختی و با گذراندن هفت خان برای زوج ها قابل دسترسی است، دلنگران می شوند و توئیت می زنند ! باز هم پای کودکان و ازدواج آنها به میان می کشانند تا شاید بتوانند از این وادی مانعی برای ازدواج دختر و پسر ۳۰ ساله یا شاید هم بزرگتر به تراشند!
گویی این افراد غافل از این هستند، خانواده ای که از فقر دختر خود را قبل از سن قانونی شوهر می دهد ، آیا می تواند ضامن و شرایط گرفتن وام ازدواج را داشته باشد و به چشم داشت چنین چیزی دختر را شوهر دهد! چند درصد این خانواده ها آنقدر دچار فقر فرهنگی هستند که دست به فروش دختر خود بزنند!؟ هر چند که حتی یک مورد چنین چیزی در جامعه اسلامی زیاد است اما آیا برای سیاست گزاری و دلنگرانی و توئیت زدن آمار نامعلوم ازدواج کودک در اولویت است یا آمار میلیونی و کاملا مشخص زنان و دختران و مردان و پسران مجرد!؟ با این تناسب آیا باید برای بالارفتن وام ازدواج و تسهیل شرایط تشکیل خانواده جوانان خوشحال بود یا متن هایی با محتوای دلنگرانی زد! و سؤال اینجاست این دست اظهار نظر کردن ها و واکنش ها چقدر می تواند مانع ازدواج جوانان و بالارفتن نرخ تشکیل خانواده و به تبع آن پایین آمدن نرخ فرزندآوری شود.
البته از خانم ابتکار به عنوان معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری که از متولیان اصلی نهاد خانواده است بعید به نظر می رسد که زمین این دست افراد توپ بزنند چرا که قطعا او اولویت بندی حوزه زنان و خانواده را بهتر از هر کسی می داند و جان و دلش برای هموار سازی شرایط ازدواج دختران و پسران رسیده به سن ازدواج یا گذشته از سن ازدواج می لرزد!

طنین یاس - میترا خسروبیک

ارسال نظرات