خبرهای داغ:
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین
غلامرضایی با اشاره به آمار مراجعین سامانه تصمیم قزوین افزود: برای 185 زوج سازش و بازگشت به زندگی از طریق این سامانه ایجاد شده که عمده مشکل بر اثر اعتیاد، خیانت، عدم مسئولیت پذیری و عدم مهارت زندگی بوده است.
کد خبر: ۹۲۸۵۰۹۵
|
۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، روز جهانی و هفته سلامت روان از 18 الی 24 مهرماه و با شعار 2020 سازمان جهانی بهداشت "سلامت روان برای همه سرمایه گذاری بیشتر-دسترسی بیشتر، برای همه، همه جا " برگزار می شود.

در اساس­نامه سازمان جهانی بهداشت (WHO) سلامت «نه‌تنها نبود بیماری یا معلولیت»، بلکه «حالت بهینه خوب بودن جسمی، روانی و اجتماعی» تعریف شده است.(گزارش سازمان جهانی بهداشت، 2001). مفهوم سلامت روانی نیز از نظر WHO چیزی فراتر از نبود اختلال­ های روانی و شامل خوب بودن ذهنی، ادراک خودکارآمدی، استقلال و خودمختاری، کفایت و شایستگی، وابستگی میان‌نسلی و خودشکوفایی توانمندی­ های بالقوه فکری و هیجانی است.

سلامت روان چیست و چه اهمیتی در زندگی دارد؟

بهداشت روان یا سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی است، به شکلی که فرد بتواند از تفکر و توانایی های خود استفاده کند، در جامعه عملکرد داشته باشد و نیازهای معمول زندگی روزمره را برآورده سازد.

پیشگیری از پیدایش بیماری های روانی و سالم کردن محیط روانی از نیازهای اولیه تامین بهداشت روانی محسوب می شود.

فردی که می تواند به فشارهای معمول زندگی روزمره غلبه کند و یک زندگی مستقل داشته باشد را می توان به عنوان یک فرد دارای سلامت روان معرفی کرد.

«بهداشت روان» تنها به تشریح علت اختلال ها نمی پردازد، بلکه پیشگیری ناراحتی روانی به معنای وسیع آن با هدف جلوگیری از وقوع بیمارهای شدید روانی را نیز دنبال می کند.

در مکتب متعالی اسلام، آموزه هایی می یابیم که در رسیدن به این هدف می تواند بسیار مؤثر باشد، برای نمونه یاد و ذکر خدا فرد را از امیال و تکانش هایی که برای او استرس و فشار روانی ایجاد می کند، باز می دارد. آموزه هایی چون صبر، رضا و توکل که سلامت روانی و آرامش فرد دیندار را تضمین می کنند.

سلامت روان برای همه؛ سرمایه گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر، برای همه، همه

زهرا غلامرضایی معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری قزوین با اشاره به عملکرد دفتر مشاوره بیان کرد: دفتر مشاوره در راستای پيشگيری اوليه و ثانويه و ارتقا سلامت روان اقشار با ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی در واحد حضوری دولتی و مراکز مشاوره خصوصی و مرکز تلفنی خط 1480 و انجام طرح های غربالگری اضطراب و محب(خدمات روانی اجتماعی در بلایا و حوادث ) و برگزاری کارگاه های اجتماع محور، آموزش پیش از ازدواج، زندگی خانواده فعالیت می نماید که هدف کلی آن ارتقا سلامت روان جامعه می باشد.

 

وی با اشاره به اهداف اختصاصی دفتر مشاوره و راهنمایی این حوزه گفت: بالا بردن سلامت روان، کاهش آسیبهای اجتماعی، پیشگیری و درمان اختلالات، پیشگیری و کاهش طلاق، آگاهسازی و افزایش دانش عمومی درباره سلامت روان از مهمترین اهداف می باشد.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به عملکرد دفتر مشاوره در شش ماه اول سالجاری اظهار کرد: ارائه خدمات مشاوره از طریق خط 1480، ارائه خدمات مشاوره به تماس گیرندگان، شناسایی و ارجاع به موقع به مراکز تخصصی، خانواده و مشکلات زوجین، پیش از ازدواج، کودک و فرزند پروری، اعتیاد، اختلالات خلقی، ارائه خدمات مشاوره از طریق مراکز مشاوره غیر دولتی از اقدامات دفتر مشاوره می باشد.

غلامرضایی عنوان کرد: همچنین ارائه خدمات مشاوره اولیه و ثانویه به مراجعه کنندگان حضوری، شناسایی اختلالات و درمان، ارائه خدمات مشاوره از طریق مرکز مشاوره دولتی، ارائه خدمات مشاوره اولیه و ثانویه به مراجعه کنندگان حضوری، شناسایی اختلالات و درمان از دیگر اقدامات این دفتر می باشد.

وی با اشاره به آمار مراجعین سامانه تصمیم افزود: 185 نفر سازش و بازگشت به زندگی از طریق این سامانه ایجاد شده که عمدتا بر اثر اعتیاد، خیانت، عدم مسئولیت پذیری و مهارت های زندگی بوده است.

غلامرضایی گفت: اجرای طرح زندگی خانواده با هدف ارتقاء سطح زندگی خانواده ها و كاهش اختلافات زناشویی، اجرای طرح پیش از ازدواج با هدف پيشگيری از طلاق، افزايش سطح آگاهی و انتخاب شريک مناسب برای زندگی، و اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان 5 تا 6 ساله از عمده اقدامات دفتر مشاوره معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین بوده است.

1010/گ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها