یاداشت/

سلامت روان برای همه و همه جا

هفته سلامت روان فرصتی مغتنم برای کسب درک صحیح از جایگاه ذهن آگاه و یا ناخودآگاه افراد جامعه جهت شناسایی و یا کاهش تبعات جسمی و روانی مبتلایان به اختلالات روانی است.
کد خبر: ۹۲۸۵۳۶۱
|
۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  هفته سلامت روان (۹ تا ۱۵ اکتبر) همه ساله از سوی سازمان بهداشت جهانی و در بسیاری از کشور‌های عضو این سازمان برگزار می‌شود و بر این اساس شعار سال جاری میلادی ۲۰۲۰ برای هفته سلامت روان «سلامت روان برای همه: سرمایه گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر، برای همه، همه جا» تعیین شده است.
مرکز فرهنگی خانواده سپاه بیت المقدس کردستان نیز در پیامی به مناسبت هفته سلامت روان عنوان کرد.

سلامت روان یعنی داشتن زندگی روان شناختی، هیجانی و اجتماعی رضایت بخش و این مساله بر نوع فکر کردن، احساس کردن و چگونه رفتار کردن ما تاثیر می‌گذارد.

سلامت روان ما در تصمیم گیری ما در شرایط مختلف، مدیریت استرس و سایر ابعاد زندگی ما نقش دارد.

برای داشتن سلامت روان باید اول از هر چیزی خودمان را دوست داشته یاشیم و بپذیریم و این فقط در حد کلامی نیست و زندگی ما به گونه‌ای باشد که این مساله را تایید کند.
رژیم غذایی سالم
خواب کافی
ورزش کردن
داشتن برنامه ریزی
بروز صحیح و سالم احساسات
یادگیری مهارت حل مساله
مدیریت خشم
مدیریت استرس
روابط سالم و رضایت بخش


از جمله مواردی است که می‌تواند سلامت روان ما را تقویت کند.

در مقابل سلامت روان، اختلالات روان قرار می‌گیرد که با توجه به اینکه چطور فکر، احساس و رفتار می‌کنیم ممکن دچار اختلالات روان مثل، افسردگی، اضطراب، وسواس وسواس، اختلال خوردن و اختلالات خواب و... شویم.

اضطراب این روز‌ها.

این روز‌ها همه ما به نوعی با اضطراب واقعی دست و پنجه نرم می‌کنیم و اون اضطراب ویروس کروناست؛ و هر کسی به نوعی با اضطرابش مقابله می‌کند، یکی با شستن دست و تمییز کردن مداوم و وسواس گونه دست‌ها، دیگری با گریه کردن و بی تابی، یکی با انکار و نادیده گرفتن، یکی با بزرگنمایی کردن و پخش شایعات و اخبار‌های غیر معتبرو.

اما آنچه که مشترک است اضطرابی است که انگار مبهم بودن شرایط آن را وخیم‌تر می‌کند.

قطعا درباره راه‌های پیشگیری و کنترل این ویروس اطلاعاتی دارید، ولی آنچه نگران کننده است تاثیری است که بر روان هر کدام از ما می‌گذارد.

پس بیاییم در این روز‌ها همانطور که نگران سلامتی جسمی خود و خانواده و اطرافیانمان هستیم به فکر سلامت روان خودمان و عزیزانمان هم باشیم.

• مهارت تنظیم هیجان این روز‌ها بسیار چاره ساز است؛

۱) سعی کنیم بپذیریم که طبیعی اگر اضطراب و استرسی را تجربه می‌کنیم و سعی نکنیم مثل بنزینی که رو‌ی آتیش می‌ریزیم و شعله ور می‌شود، با فاجعه سازی اضطرابمان را چند برابر کنیم.

۲) آنچه که در کنترل ماست را انجام دهیم مثل پیشگیری، رعایت نکات بهداشتی و زدن ماسک و...


۳) این روز‌ها قطعا وقت آزاد بیشتری داریم، پس تلاش کنیم فعالیت‌هایی که حالمان را بهتر می‌کنند انجام دهیم.

۴) کمتر خودمان را در معرض اخبار و حوادث و متن‌های غیر موثق قرار بدهیم.

۵) قطعا در طی سالیان سال این سختی‌ها برای گذشتگان نیز بوده و این بار نیز به سلامت می‌گذرد.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات