امنیت شغلی یکی از دغدغه های روستاییان و عشایر است و آنها همواره نگران آینده خود هستند اما بیمه می تواند گامی برای کاهش دغدغه های آنها باشد.
کد خبر: ۹۲۸۵۶۹۵
|
۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج ، روستاییان و عشایر قشر پرتلاش و زحمتکش هر جامعه‎ای هستند که بدون شک در تولید کشور نقشی اساسی دارند اما با وجود همه فعالیتی که دارند آینده آنها از نظر شغلی تضمین نیست و همیشه نگران آینده خود هستند. 

روستاییان و عشایر همانند سایر اقشار جامعه باید از خدمات یکسان و امنیت شغلی بهره مند باشند و مورد حمایت قرار گیرند.  یکی از این حمایت ها بیمه روستاییان و عشایر است که تا حدودی از دغدغه این قشر زحمتکش کاسته و آینده آنها را تضمین کرده است. 

طرح بیمه روستاییان و عشایر دارای مزایایی نظیر بازنشستگی، از کارافتادگی ناشی از کار و غیرناشی از کار است که برای حمایت این قشر در سال۸۴ تاسیس شد تا روستاییان نیز مانند شهروندان دیگر از امنیت شغلی برخوردار شوند.

  هر ساله نیز به تعداد افراد تحت پوشش بیمه روستاییان و کشاورزان افزوده می شود و این نشان از دغدغه دولت برای حمایت از این قشر آسیب پذیر دارد.  ایلام نیز مستثنی از این طرح نیست و با توجه به جمعیت بالای روستاییان در آن، این طرح مورد استقبال قرار گرفته است.

  ۴۷درصد جمعیت ایلام را روستاییان و عشایر تشکیل می دهند و چنانچه این قشر مورد حمایت قرار گیرند قطعا در تولید کشور نقش اساسی ایفا می کنند.  هر چند تقویت زیرساخت ها در روستاها قابل مقایسه با گذشته نیست اما باید تداوم یابد و امکانات بیشتری در اختیار این قشر قرار گیرد تا از مهاجرت آنها به شهر جلوگیری شود.

  ۳۱ هزار و ۲۲۰ خانوار روستایی و عشایری ایلام تحت پوشش بیمه 

رییس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ایلام گفت: ۳۰۰ هزار و ۴۸۰ خانوار روستایی و عشایری استان تا پایان سال ۹۸ تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار داشتند که در ۶ ماهه نخست سال ۷۴۰ خانوار به آنها اضافه شده است.

  روح اله سرواندام افزود: در مجموع ۳۱ هزار و ۲۲۰ خانوار تحت پوشش بیمه روستایی قرار دارد و از مزایای صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر استان بهره مند می شوند. 

وی یادآور شد: یک هزار و ۱۲۷ خانوار نیز تا پایان سال گذشته مستمری‌بگیر این صندوق بودند و در ۶ ماهه نخست امسال ۵۰ خانوار دیگر به آنها اضافه شده است.

  رییس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ایلام گفت: حدود ۴۷ درصد جمعیت ۵۸۰ هزار نفری استان را روستائیان و عشایر تشکیل می‌دهند. 

سرواندام افزود: از مجموع ۱۰۰ درصد حق بیمه ۷۰ درصد توسط دولت و مابقی توسط فرد بیمه شده پرداخت می‌شود که رقم ناچیزی در ماه است.

  وی تصریح کرد: در طرح جدیدی که توسط دولت اجرا شده است افرادی که توانایی پرداخت حق بیمه خود را ندارند حق بیمه یک سال اول آنها به طور کامل توسط دولت پرداخت می شود و سال های بعدی میزان ناچیزی از آن توسط فرد پرداخت می شود. 

رییس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ایلام اظهار داشت: بازنشستگی، از کار افتادگی، برخورداری بازماندگان و انتقال سوابق بیمه از مهمترین مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر است.

  ۱۵ هزار و ۵۰۰ روستایی از خدمات درمانی بیمه سلامت استفاده می کنند

  مدیرکل بیمه سلامت ایلام گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه ۱۵هزار و ۵۰۰ روستایی در استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

  نورالدین رحیمی در این خصوص اظهار داشت: کل بیمه شدگان تحت پوشش بیمه سلامت در استان ۲۲۳ هزار و ۵۹۷ نفر هستند که از خدمات این بیمه استفاده می کنند. 

وی افزود: این افراد مانند سایر بیمه شدگان تامین اجتماعی بصورت برابر از خدمات درمانی بیمه سلامت بهره مند می شوند.  رحیمی با بیان اینکه ۷۰ درصد روستاییان جزو سه دهک اول ارزیابی وسع هستند، گفت: افرادی که توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند چنانچه جزو سه دهک اول ارزیابی وسع باشند بصورت رایگان از خدمات بیمه سلامت بهره مند می شوند. 

مدیر کل بیمه سلامت ایلام اظهار داشت: افرادی که توانایی پرداخت بیمه خود را دارند و جزو سه دهک اول ارزیابی وسع نیستند نیز می توانند با پرداخت ماهانه ۶ میلیون ریال تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند. 

رحیمی افزود: روزانه ۲۵۵ میلیون تومان در حوزه بیمه سلامت استان ایلام هزینه می‌شود که در سال ۹۸ رقمی بالغ بر ۹۳ میلیارد تومان برای بیمه شدگان تحت پوشش بیمه سلامت ایلام هزینه و مراکز بهداشتی درمانی طرف قرارداد پرداخت شده است. 

مدیرکل بیمه سلامت ایلام گفت: این اداره کل با تعداد ۲۸۲ مرکز بهداشتی درمانی شامل بیمارستان ها، درمانگاه، مطب پزشکان، دندانپزشکان، داروخانه ها و مراکز پاراکلینیک طرف قرارداد است که به بیمه شدگان بیمه سلامت ارائه خدمت می دهند.  

رحیمی با اشاره به خدمات واگذار شده به بخش خصوصی افزود: این اداره کل در راستای تسهیل در ارائه خدمات به بیمه‌شدگان با ۲۱ دفتر پیشخوان در سطح استان قرارداد همکاری منعقد کرده که سالیانه ۲۲۰ هزار خدمات به بیمه‌شدگان تحت‌پوشش ارائه می دهد. 

  وی در خصوص اجرای طرح بیمه سلامت همگانی گفت: از ابتدای شروع طرح تاکنون بیش از ۴۳ هزار نفر در این طرح ثبت نام و در ارزیابی وسع شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۱۵ هزار نفر به صورت رایگان دفترچه سلامت دریافت از خدمات آن بهره‌مند شده‌اند.  

مدیرکل بیمه سلامت ایلام در بخش دیگری از سخنانش نسخه نویسی الکترونیک را از مهم‌ترین الزامات حوزه درمان دانست و گفت: ۱۰۰ درصد مراکز بخش خصوصی در استان ایلام به صورت الکترونیک به ارائه خدمات مشغول به این سیستم متصل شده‌اند. 

رحیمی مهمترین مزایای این طرح را سابقه مصرف داروی بیماران، حذف خطاهای نسخه‌نویسی، افزایش سرعت و دقت در تولید نسخ، مشاهده اطلاعات هویتی و اقلام تجویز شده صرفاً با کد ملی، کنترل رفتار بیمه‌شدگان، حذف دفاتر کاغذی و شفافیت عملکرد عنوان کرد.

ارسال نظرات