عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:مدل توسعه روابط خارجی باید تغییر کند و نگاه متوازن به همه کشورها از جمله همسایگان جایگزین مدل نگاه به غرب شود.
کد خبر: ۹۲۸۵۷۷۱
|
۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، وحید جلال زاده در گفت گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اهمیت توسعه روابط با همسایگان، تصریح کرد: یکی از مزیت های ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران داشتن مرز مشترک با 15 کشور است که فرصت کم نظیری را برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی در اختیار کشورمان قرار می دهد و می تواند نمایشگاه بزرگی برای عرضه توانمندی های ایران در عرصه های مختلف باشد.

وی افزود: در سال‌های متمادی به ویژه در سالهای اخیر نگاه دستگاه دیپلماسی به سوی غرب بوده و از ظرفیت کشورهای همسایه غفلت شده است، کشور های همسایه نیز این موضوع را درک کرده اند که ما توجهی به گسترش روابط با آنها نداریم و ابراز نگرانی می کنند که چه تضمینی وجود دارد که اگر شرایط روابط خارجی ما مجدد تغییر کند، اروپایی ها را به آنها ترجیح ندهیم.

نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بی‌توجهی به همسایگان و غفلت از آنها باعث شده بسیاری از دستاوردهای ما حتی در عرصه مقاومت به مخاطره افتد و دیگران از امنیت و آرامشی که ما در منطقه ایجاد کردیم به نفع خود بهره برداری کنند، لذا در صیانت از دستاوردهای مقاومت از طریق دیپلماسی فعال منطقه ای، یکی دیگر از ضروریات مهمی است که در برخی موارد مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با اشاره به حضور رژیم صهیونیستی در کردستان عراق گفت: در سالهای ابتدایی انقلاب و پس از آن حمایت های جمهوری اسلامی از ملت کردستان عراق در مقابل صدام مثال زدنی بود و پس از آن نیز رشادت حاج قاسم سلیمانی در مقابله با داعش در اربیل نشان دهنده نقش بی بدیل جمهوری اسلامی ایران در این منطقه بود اما امروز متاسفانه شاهد هستیم در سایه غفلت دستگاه دیپلماسی اقلیم کردستان در حال گسترش روابط با رژیم صهیونیستی است.

وی خاطر نشان کرد:در بحث اقتصادی، بازار خوب و آماده ای در اطراف کشور وجود دارد که کشورهایی نظیر ترکیه و چین به شکل فعالانه در حال بهره برداری از آن هستند اما با وجود اینکه ما با هزینه به مراتب کمتر از این کشور ها می توانیم محصولات خود را به انجا ترانزیت کنیم به دلیل ضعف سازمان های مرتبط و برخی از تُجار، بلاتکلیف مانده ایم.

جلال زاده تصریح کرد:مشترکات فرهنگی و ظرفیت های توسعه ای باعث شده است کشورهای همسایه میل زیادی به گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند، اما این روابط باید مستمر و تضمین شده باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان اظهار داشت: در کنار کشور های همسایه کشورهای شاخ آفریقا و قلب قاره سیاه نیز ظرفیت ها و فرصت های خوبی برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دارند اما از این فرصت نیز باز هم به دلیل نگاه به غرب سالهاست غفلت کردیم و کشورهای دیگر در حال بهره برداری از امکانات موجود در این مناطق هستند و بسیاری از فرصت ها و ظرفیت هایی که به برکت انقلاب اسلامی و با هزینه های مادی و معنوی در این مناطق ایجاد شده است را از دست داده ایم./

ارسال نظرات