خبرهای داغ:
در گفت و گوی اختصاصی با «بسیج» مطرح شد:

دولت پاسخگوی مشکلات صنعت گردشگری باشد/تمرکز اندیشه دولتمردان برای جذب اقتصاد گردشگری

آقا زاده استاد دانشگاه و فعال عرصه گردشگری گفت:رونق صنعت گردشگری فقط به شرط حمایت دولت در قالب وام به ذی‌نفعان این صنعت و تغییر حالت تصدی گری به نظاره گری با مدیریت کاربردی و کارآمدی میسر است.
کد خبر: ۹۲۸۶۰۵۹
|
۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹

دولت پاسخگوی مشکلات صنعت گردشگری باشد/تمرکز اندیشه دولتمردان برای جذب اقتصاد گردشگری
محمد آقا زاده، استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «بسیج» در قم گفت:در سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۰ درصد درآمد‌های ناخالص جهان و ۳۰۰ شغل، حاصل صنعت گردشگری بوده است که با یک میلیارد و پانصد میلیون نفر مسافر، تراکنش مالی بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون دلار در کل جهان را به خود اختصاص داده و امید به آمار یک میلیون و هفتصد هزار نفر در سال ۲۰۳۰ را داشت.


وی که از فعالان گردشگری نیز می‌باشد، بیان داشت: امروز با رکود صنعت گردشگری، پنجاه میلیون شغل در دنیا از بین رفته که سی میلیون آن در قاره آسیاست. صد میلیون کار در سطح جهان در حوزه گردشگری از دست رفته و ذی‌نفعان در اکثر کشور‌ها آسیب‌های فراوانی دیده‌اند.

آقازاده افزود: آسیب هایی که در پنجاه سال اخیر به این صنعت وارد شد، کم‌نظیر بود. بحران مالی ۲۰۰۹ بیماری سارس به پیکره صنعت گردشگری و اثر کووید ۱۹ که وارد اقتصاد جهان شد و اقتصاد کشور‌ها را بهم زد، در پنج‌ماهه اول این بیماری در کل دنیا ۵۶ درصد و در مهر ماه، ۹۸ درصد صنعت گردشگری را به تعطیلی کشاند.

وی بیان داشت: با بررسی دو دیدگاه "سیاسی و بهداشتی" می‌توان کاهش گردشگری را منوط به سیاست کشور‌ها برای رعایت مسائل بهداشتی، با بستن مرزها، و در پی آن سالم‌سازی کشورشان دانست.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که: اهمیت صنعت گردشگری در هر کشور از منظر خاصی برخوردار است اظهار داشت: بعضی به عنوان درآمد، بعضی دیگر گردشگری توام با رویش اقتصادی یا معرفی کشور خود و برخی دیگر نظیر فرانسه، بدنبال اشاعه فرهنگ خود به جهانیان، سالانه ۱۴-۱۵ میلیون گردشگر را جذب و با استفاده از متخصص‌ترین افراد برای معرفی آثار و پژوهش از این صنعت بهره می‌برند.

وی افزود: با تمام این تفاسیر، ایران نیز با ظهور ویروس منحوس، در شش ماهه سال قبل با ۵۴ درصد کاهش این صنعت و بیکاری بیش از هشتاد هزار نفر، به طور مستقیم روبرو شده است. در حالی که آمار و ارقام از رشد بسیار بالای آن طی سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۱۹ حکایت دارد، به نحوی که بین ۱۴۰ کشور در جهان رتبه ۸۹ را کسب کرده بود، ولی اکنون هتل‌ها با ۵-۱۰ درصد ظرفیت، آژانس‌ها با ۵ درصد و رستوران‌های بین راهی با ۲۰ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.

آقازاده با بیان این موضوع که سیاست‌گذاران گردشگری در دنیا، با برنامه‌ریزی از پایین به بالا به رشد گردشگری رسیده اند، ولی در ایران، باید شاهد سیاست‌های غلط سیاستمداران در این صنعت باشیم که با عمل معکوس، برنامه ریزی از بالا به پایین، این صنعت را دچار مشکل نموده است.

وی عنوان کرد: اکنون ایران نیز باید به رونق توانمندی‌های خود، از نظر داخلی بیفزاید و با ایجاد سیستم مستمر به هم پیوسته، به حمایت مالی معیشت کارگران،  وام‌های گردشگری به گردشگران و هتل‌ها و اقامت گاه‌ها بپردازد و با فروش نفت امروزه، اگر محصول فکر خود را برای جذب اقتصاد گردشگری متمرکز نموده و دیدگاه‌های منفی گردشگری را کنار گذارند، در چند سال آینده می‌توانیم به نقطه مثبتی رسیده و احیای فرهنگ‌های گذشته را شاهد خواهیم بود،که در غیر این صورت صنعت گردشگری بزودی از بین خواهد رفت.

این فعال گردشگری با اشاره به اوضاع پسا کرونا، اذعان داشت: رفع محدودیت سفر‌ها به نامحدودیت، از ابعاد داخلی، امنیت و اطمینان در سطح بین المللی، نیاز فعالان گردشگری و ذینفعان را به قصد احیای خود، به کمک‌های دولت منطقی دانست، زیرا دولت‌ها باید پاسخگو برای صنعت گردشگری باشند و یکی از کار‌های دولت، واگذاری گردشگری به بخش خصوصی می‌باشد که با مدیریت کاربردی و کار آمدی ناظر بر امور بنگاه‌های گردشگری باشد.

وی بیان داشت: کشور‌های موفق در پسا کرونا با تخفیف‌های خوب و نگاه مشتری مدار، بازار گردشگری را رونق و برای جذب گردشگر، تلاش می‌کنند. بطور مثال: سنگاپور، چین و ایسلند در پی جذب گردشگری، پیش بینی ردیاب کرونا را داشتند.

آقازاده در پایان اظهار امیدواری کرد که: در پسا کرونا انفجار خوبی رخ می‌دهد، هرچند بازگشت شرکت‌های بزرگ سخت است، ولی بنگاه‌های کوچک می‌توانند در بستر عادی، مزیت‌های عادی را با هدف اقتصادی خود انجام داده و چرخه صنعت گردشگری را برگردانند.

انتهای پیام/ سادات عمرانی
ارسال نظرات