مشاور معاون وزیر صمت در نشست بسیج:

برای اقتصاد مقاومتی به عزم ملی و بسیج همگانی نیاز داریم/مبارزه با اشرافی گری ضروری است

باید با رصد برنامه های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن، نسبت به شناسایی و بکارگیری ظرفیت های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی اقدام نماییم
کد خبر: ۹۲۸۷۱۶۶
|
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵

 برای اقتصاد مقاومتی به عزم ملی و بسیج همگانی نیاز داریم

 به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست نقشه راه اقتصاد مقاومتی در محیط اقتصاد بین الملل با حضور دکتر مرتضی هاشم پور مشاور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و دکتر زرین اقبال مدرس دانشگاه توسط معاونت بین الملل سازمان بسیج مستضعفین در سالن جلسات مجتمع فرهنگی ولیعصر(عج) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، دکتر هاشم پور در این نشست با اشاره به اینکه توسعه متوازن در زنجیره تولید بسیار مهم است، گفت: ما در برخی اقلام مانند دارو بیش از 90 درصد وابستگی داریم که خطر بزرگی است و باید برای کاهش این وابستگی برنامه داشته باشیم و بدانیم که سالانه چه میزان از آن کاهش می یابد.

وی بر مدیریت مصرف انرژی و اصلاح نظام مالی کشور تاکید کرد و افزود: خام فروشی حمایت هدفمند از صادرات نیست چون باید کشور با مالیات ستانی از فعالان اقتصادی اداره شود در حالیکه در کشور 40 درصد فرار مالیاتی داریم و 600 هزار نفر پزشک نیز از دستگاه پوز بانکی استفاده نمی کنند، علاوه بر این، سالانه بیش از 20 میلیارد دلار قاچاق کالا داریم و میزان معوقات بانکی نیز 680 هزار میلیارد تومان است.

هاشم پور با تاکید بر اینکه لازمه رقابت، بالا بردن کیفیت و استانداردهاست، اظهار داشت: برای اقتصاد مقاومتی به شناسایی ظرفیت ها، افزایش تاب آوری در مقابل تحریم ها، عزم ملی و بسیج همگانی و اجماع سازی در کشور نیاز داریم.

وی همدلی و همسویی و اجماع سازی را سرمایه خواند و گفت: تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد از سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

وی تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را به هماهنگ سازی همه امکانات کشور توسط دولت منوط دانست و گفت: باید با رصد برنامه های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن، نسبت به شناسایی و بکارگیری ظرفیت های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی اقدام نماییم.

دکتر هاشم پور ادامه داد: ایران اگر چه به لحاظ وسعت سرزمینی یک درصد مساحت کل جهان و همچنین یک درصد جمعیت جهان را دارد اما 9 درصد کل ذخایر نفت جهان، 16 درصد کل ذخایر گاز جهان، 3 درصد معادن معدنی جهان را در خود جای داده است که ظرفیت بزرگی است.

وی اقتصاد دفاعی را همان اقتصاد مقاومتی متوجه هجمه شناسی، آفند شناسی، و پدافند شناسی ذکر کرد و اضافه نمود: ما باید ابتدا بررسی کنیم که مخالفان ما حمله به اقتصاد ایران و اخلال در آن را چگونه و با چه ابزارهایی صورت می دهند.

هاشم پور در پایان سخنان خود درباره نکات اصلی اقتصاد مقاومتی گفت: این نکات، دیده بانی اقتصادی و آمارهای دقیق، سبک زندگی جهادی، اصلاح نظام آموزشی، اصلاح نظام تبلیغاتی، واکنش سریع نظام اقتصادی به حملات دشمن، تحقق اقتصاد مردمی، حمایت از فعالان اقتصادی، تحرک دستگاه دیپلماسی، گفتمان سازی و فرماندهی متمرکز است که باید برای هر کدام از آنها برنامه خاص داشته باشیم.

وی همچنین تشکیل نهادهای مبارزه با اشرافی گری را ضروری خواند و گفت: ساده زیستی، مشارکت مردمی، نهادینه کردن حمایت از تولید ملی، عقلانیت اقتصادی، نگاه مولد به درون و ایجاد راهکارهایی برای افزایش تولید نیاز جامعه ما در اقتصاد مقاومتی است.

ارسال نظرات