تصرف بیش از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی ملی لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به تصرف و تخریب هزار و ۱۸۳ هکتار از اراضی ملی، از تشکیل ۹۲ فقره پرونده کشف و قاچاق چوب بلوط در این استان خبر داد.
کد خبر: ۹۲۸۷۴۶۳
|
۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، شیرزاد نجفی امروز  در جمع خبرنگاران، گفت: از ابتدای سال جاری با تشکیل ۳۸۶ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی به مساحت هزار و ۱۸۳ هکتار و ۹۲ فقره پرونده کشف و قاچاق چوب زغال، به دستگیری ۴۱ نفر، توقیف ۵۴ خودرو، خلع ید ۱۶۳ هکتار اراضی منجر شد که متأسفانه با این تفاسیر باز شاهد تخلفات و جرایم منابع طبیعی در سطح استان هستیم.

وی بیشترین و بزرگترین مشکل در عرصه‌های منابع طبیعی را تبدیل و تصرف اراضی ملی، قاچاق چوب و زغال، شخم زیراشکوب جنگل‌ها، تبدیل عرصه‌های جنگلی و مرتعی به اراضی خصوصی دانست و افزود: موضوع منابع طبیعی و اراضی ملی به عنوان بارزترین مصادیق انفال از سرمایه‌های اساسی و غیرقابل افزایش کشور به شمار می‌رود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، تصریح کرد: آنچه در اجرای مقررات به عنوان اراضی ملی و موات شناسایی و تشخیص داده شده است؛ همواره در معرض تعرض، تجاوز، تخریب و بهره برداری غیرقانونی و غیراصولی قرار گرفته ضمن آنکه برخی از قوانین و مقررات نیز عملاً بخشی از این سرمایه‌های ملی را از حوزه تملک حکومت خلع کرده و انفال را تبدیل به اراضی اشخاص کرده است.

نجفی در ادامه از همه مسئولین، مردم، کشاورزان و دوستداران طبیعت خواست که در بحث صیانت و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع؛ این موهبت الهی، منابع طبیعی را یاری رسان باشند و همه کمک کنند تا با فرهنگ سازی مانع تخریب اراضی ملی خصوصاً جنگل‌ها و مراتع شویم.

وی، عنوان کرد: تلفن رایگان امداد جنگل و مرتع به شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به طور شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص پیشگیری از حریق، قطع اشجار، تخریب و تصرف اراضی ملی و… است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: سال جاری در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ۷۶ هزار هکتار از سطح مراتع استان برای طرح مرتعداری تلفیقی چند منظوره کاشت گیاهان دارویی تهیه شده است.

نجفی با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح‌های مرتعداری، مدیریت مراتع، حفظ، احیا و توسعه مراتع، بهره برداری اصولی و اشتغال زایی است، گفت: با برنامه ریزی های به عمل آمده، طرح‌های مرتعداری که در گذشته تهیه شده بایستی بازنگری و اصلاح شوند و برای عرصه‌های مرتعی فاقد طرح به زودی طرح مرتعداری تهیه شود.

وی، افزود: اولین اولویت در طرح‌های مرتعداری، حفاظت، اصلاح، احیا مراتع، اجرای طرح‌های تلفیقی چند منظوره مانند کاشت گیاهان دارویی، طبیعت گردی، زراعت چوب، آبزی پروری و… است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، افزود: در سال جاری بیش از دو هزار هکتار از سطح مراتع استان به کاشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات