خبرهای داغ:
هنرپیشه ها با بی سوادی رسانه‌ای فضا را ملتهب می کنند. اما از این شهرت به جای رسیدگی به مشکلات مردم بیشتر باری بر روی دوش جامعه می شوند و به مشکلات می افزاید.
کد خبر: ۹۲۸۸۰۹۳
|
۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳

  به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

سلبریتی هایی که خود نقش اساسی در روی کار آمدن دولت روحانی ایفا کردند این روزها به جای مطالبه گری از دولت و اخذ پاسخ از مسئولان پاستورنشین در خصوص وضعیت موجود کشور ژست اپوزیسیونی به خود گرفته اند. سلبریتی ها پیشتر نشان داده بودند که به چه میزان در فهم و درک موارد سیاسی و رسانه ای بی سواد هستند.

درواقع سلبریتی ها اغلب خود را عقل کل می دانند اما با توجه به اینکه سواد رسانه ای کافی ندارند اسیر شایعه پراکنی ها و فیک نیوزهای دشمن می شوند و در پازل ضدانقلاب بازی می کنند. متاسفانه سواد رسانه ای و سیاسی نه تنها در میان هنرپیشگان به یک گوهر نایاب بدل شده است بلکه میان عوامل دیگر خصوصا کارگردانان و فیلمسازان و فیلمنامه نویسان نیز کمتر در این حوزه سواد کافی وجود دارد.

اما با این حال بازیگری این افراد خصوصا در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از اینکه باعث کمک به حل مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد بیشتر موجب التهاب آفرینی و سیاه نمایی در جامعه می شود. در همین رابطه کافی است نگاهی به کنش های بازیگران و سلبریتی های شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام بیندازیم.

در اغلب موج های خبری که خصوصا ضدانقلاب در آن فعال است هنرپیشه ها با بی سوادی رسانه‌ای فضا را ملتهب می کنند. جالب است این افراد با توجه به اینکه به سبب حضور در رسانه ملی و سینما پایگاه رسمی برای خود یافته اند اما از این شهرت به جای رسیدگی به مشکلات مردم بیشتر باری بر روی دوش جامعه می شوند و به مشکلات می افزاید.

اظهارات ضدونقیض این افراد مختلف است. البته ماهیت این افراد اغلب توسط مردم شناسایی شده است و اعتبار آنها به شدت فرریخته است اما ریختن ارزش و اعتبار این افراد بدون هزینه برای کشور نبوده است.

در میان اظهار نظرهای شازی که اغلب از بازیگران و سلبریتی ها می بینم اخیرا یکی از این افراد در صفحه اینستاگرام خود مدعی تن فروشی زنان برای ارتزاق روزانه خود شده است. موضوعی که هر چند مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد از سوی هیچ یک از مراکز رسمی و رسانه ها حتی رسانه های ضدانقلاب به این وضعیت مطرح نشده است.

به نظر می رسد این افراد برای دیده شدن دست به هر کاری ولو سیاه نمایی با توهین به بانوان ایرانی می زنند. آنچه از این منظر مشخص است این افراد حتی در جایگاه اپوزیسیون یا منتقد سواد انتقاد و اعتراض کردن را هم ندارند و سعی می کنند با حرف های عجیب و غریب برای خود مخاطب کسب کنند.

این درحالی است که شیوه انتقاد کردن ارائه آمار غلط و کذایی نیست! جالب است که این افراد تشنه دیده شدن هستند و هر وقتی که احساس می کنند از توجه جامعه به آنها کاسته شده است دست به ابتکاری برای دیده شدن می زنند. این روزها افعال و تبلیغات معکوس راه نجاتی برای این رقابت دیده شدن میان سلبریتی ها ولو به هر کاری است.

جالبتر اینکه سلبریتی ها در فضای شبکه های مجازی رقیبان دیگری هم یافته اند که آنها با دست باز بیشتری دست به تبلیغات و دیده شدن می زنند. از همین رو سلبریتی ها برای اینکه از این رقابت شدید عقب نمانند سعی می کنند از شیوه های انان استفاده کنند. از جمله انتشار اخبار کذب و حرف های عجیب و غریب و بدون اساس یکی از راه هایی است که سلبریتی ها به ساده ترین و مضحک ترین شیوه ممکن پیدا کرده اند.

از سوی دیگر این جماعت سعی می کنند خود را محل اعتبار نشان دهند و به نوعی جای رسانه های رسمی را گرفته و حتی خود را کارشناس فضای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی نشان دهند. اینجاست که این قبا برای آنها بسیار گشاد بوده و ظاهر مضحکی پیدا می کنند. جالب است که این افراد اغلب فاقد سواد کافی برای تمیز دادن رویدادهای مختلف و اخبار جعلی و حقیقی هستند اما وقتی کار به جای باریک می کشد که همین افراد دست به تحلیل رویدادها می زنند.

به نظر می رسد از سوی دیگر نظارت بر کار این افراد نیز بسیار کمتر شده است. همچنین با خودنمایی سلبریتی ها کارشناسان واقعی متاسفانه کمتر توانسته اند در فضای مجازی جایگاه خود را پیدا کنند و این به معضل و مشکلات در این حوزه افزوده است. در این حوزه رسانه های رسمی مانند رسانه ملی می تواند به اعطای جایگاه واقعی کارشناسان نقش اساسی ایجاد کند. از سوی دیگر متاسفانه رسانه ملی با حضور سلبریتی ها بیشتر به این افراد بها داده است اما مخاطبان نیز باید به خوبی تفکیک کامل میان کارشناسان واقعی و سلبریتی های فاقد سواد لازم برای تحلیل امور را انجام دهند

طنین یاس - امیرحمزه نژاد

ارسال نظرات