خبرهای داغ:
با حمایت صندوق های قرض الحسنه بسیج؛

فرش ویست خوانسار با قدمتی ۳۰۰ ساله احیا شد

فرش ذهنی بافت ویست با راه اندازی صندوق قرض الحسنه مردم یاری و اشتغالزایی توسط پایگاه مقاومت بسیج شهید بهشتی و فاطمیه(س) ویست با حمایت و پشتیبانی از بافندگان این روستا رونق دوباره یافت.
کد خبر: ۹۲۸۸۱۲۳
|
۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از خوانسار؛رییس شورای اسلامی روستای ویست یکی از ویژگی‌های اصلی این فرش را نداشتن نقشه و ذهنی بافت بودن آن دانست و گفت: این هنر نسل به نسل از مادران به فرزندان انتقال داده شده است.

مهدی فروغی با اشاره به اینکه این فرش در شش رنگ اصلی و ۴ نقشه ذهنی با گره ترکی بافته می‌شود افزود: رنگ زمینه اصلی فرش‌های قدیمی لاکی و قرمز است.         

وی از دست دادن بازار‌های داخلی و خارجی، گران بودن مصالح و ورود فرش‌های ماشینی از جمله دلایل از رونق افتادن این فرش بیان کرد و گفت: این نوع فرش با استقبال علاقمندان به فرش‌های اصیل سنتی و با حمایت سپاه شهرستان مجدد احیا شده است.

فرمانده سپاه خوانسار نیز گفت: با راه اندازی صندوق قرض الحسنه و مشارکت بخش خصوصی با اعطای تسهیلات به تعدادی از بانوان بسیجی بافت این فرش در این روستا و روستا‌های اطراف آن از جمله ارجنک، کهرت، خشکرود، حاجی آباد و حسن آباد آغاز شده است.

 

سرهنگ مجیری افزود: در فرش‌های جدید که در ابعاد یک متر و ۱۰ سانتیمتر در یک متر و ۶۰ سانتیمتر و فرش‌های شش متری بافته می‌شود از رنگ‌های متنوع سفید، مسی، فیروزه‌ای و کرم برای زمینه استفاده شده و تاکنون ۳۰ دار قالی جدید نصب و ۲۰ تخته فرش نیز بافته شده است.

علی جوزی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی خوانسار نیز گفت: فرش ذهنی بافت ویستی خوانسار در سال ۱۳۹۱ به شماره ۷۶۹ به ثبت میراث ناملموس کشور رسید.

 

 

ارسال نظرات